Gå til innhold

Ny her. E30 318i Touring: Oljevarsel + hvilken olje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

kjøpte meg en rød touring i dag, min første BMW. Utrolig god å kjøre! Kjøpte den fordi jeg savna BMW-følelsen fra min dager under opplæring ;)

Har oljevarsel lampen lysende. Men forrige eier påsto at han tok en oljeskift i februar i år.

Hvor begynner jeg på feilsøkingen?

Hvor kan jeg få bestilt oljefilter til denne modellen (nettbutikk)?

Hvilken olje skal jeg bruke?

Edit: Hvor er oljefilteret plassert...?

Hadde vært takknemlig for anbefaling av en trygg og effektiv nettbutikk for E30 deler også, Norge eller Europa.

Takk.

Skrevet

Lyser lampa gult eller rødt?

Er det nok olje på motoren?

Lekker den utvendig? Ta gjerne en motorvask :wink:

Oljefilter får du kjøpt på KOED.no , GS bildeler , mekonomen osv

Castrol snbefaler:

SLX Professional Powerflow BMW LL04

Magnatec Professional 10W-30

Magnatec Professional 10W-40

EDGE Sport 0W-40

EDGE 5W-30

Magnatec 5W-40 C3

Men best å fylle på det motoren har gått på :wink:

Skrevet

Takk for svar.

Det stod 10-40 fra Biltema i bagasjerommet, hmm.

Skal finne ut av lampene i morgen, brodern har tatt nøkkelen og stukket av... :)

Skrevet

Foreta ett søk angående olje på M40 motor. Mange av de..

Tja, hvilken lampe lyser? Den oppe i taket, eller den i instrumentet?

Lyser den i instrumentet, da har du ikke rett oljetrykk i motoren.

Lyser den i taket, da har du ikke nok olje på motoren.

Hvis den i instrument lyser, da vilel nå ikke jeg kjørt. Med mindre det er feil på føler, så skjærer motoren seg snart.

Skrevet

Ta ojleskift slik at du er sikker på at du har rett mengde og type ojle. Biltemaojlen ville jeg ikke brukt på min verste fiendes bil engang :evil: Har forfedelige erfaringer med den! Ellers kan du jo sjekke ojlepumpe...

Skrevet

Det er oljelekkasje på bilen. Har spurt om å få kjøpet annullert nå.

Det er ikke den vanlige varsellampa for olje som kommer opp der batteri og parkeringsbremsvarslene er. Men der alle de grønne lysene + en oransj + en rød er. Nå står den og lyser på den oransje. Hva betyr det?

Skrevet

Det var ikke oljelekkasje under bilen, men bensinrør som haddde gjennomrusta :oops: Det er nå fikset.

Har bestilt orig. BMW olje (tok ingen sjanser fordi jeg ikke kan mye teknisk om olje) og oljefilter fra Koed nå, håper det kommer hjem innen lørdag. Jeg skal få oljen skiftet, også se hvordan det står ann med varselen... Hvis den fortsatt lyser, skal jeg sjekke oljepumpen... :)

Skrevet
Det er oljelekkasje på bilen. Har spurt om å få kjøpet annullert nå.

Det er ikke den vanlige varsellampa for olje som kommer opp der batteri og parkeringsbremsvarslene er. Men der alle de grønne lysene + en oransj + en rød er. Nå står den og lyser på den oransje. Hva betyr det?

Har forstått det sånn at det er de lysene som er ringet rundt på dette bildet det her er snakk om. I såfall er de kun et varsel om hvor lenge det er til neste anbefalte oljeskift. Lyser den orange konstant er det på tide med oljeskift/filter ja. Etter oljeskiftet nullstilles disse med nullstillingsverktøy, eller en like enkel metode som du kan gjøre selv dersom du ikke har sånt verktøy. Kan forklare deg fremgangsmåten dersom det skulle bli aktuelt.

kjncyxwr3txckfekcqjz.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...