Gå til innhold

Frontlys slukker plutselig under kjøring + tikking E46


Gul
 Share

Anbefalte innlegg

Frontlysa (xenon) har en tendens til å slå seg av sånn plutselig.

Dette er orginale lys, (ikke ettermontert) og det er gjerne høyre side som slår seg av.

Men, når det skjer, skrur jeg bare bryteren av og på igjen, så vips er de på.

Noen som vet hva dette skyldes? Dårlig kontakt eller noe mer omfattende?

Og en annen ting: Har en irriterende tikkelyd fra motoren som er høyere ved kald motor. Bilen var på storservice i slutten av februar.

Kan det ha noe med luftmassemåleren å gjøre? Turtallet er litt i ubalanse...

Leste litt om rengjøring av motor og justering av ventiler, men jeg har jo nettopp skifta olje...?

Er en E46 318T og motoren har snart runda 200 tusen.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem med lysa på min E46, og det er et kjent og ikke minst irriterende problem.

Jeg bytta pærene på min, og etter det har det ikke vært noe problem... Kosta meg 700 kr for nye pærer.

Viss det ikke er pærene, kan det være tennerene, da har du et litt dyrere problem. Blir fort noen tusen da...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problem med lysa mine som også er org xenon. Kutta etter kort tid på venstre side, hvis jeg skrudde av og på lysa funka det en liten stund. Da det begynte skrudde jeg ut hele lykta og delte den igjen, det som var planen min var og bytte balasten (tenneren) å sette den på andre lykta for og finne ut om det kunne være den. Da jeg kom halvveis skjønte jeg at det kom til å bli mer jobb enn jeg hadde tenkt, for balasten sitter inne i lykta. Skrudde da alt sammen igjen å vips så funka det det har det gjort i over en månede nå så vi får se hvor lenge det varer. Har ellers hørt rundt om problemet og det er ganske sikkert at det er balasten som begyner å fuske..

Tror du kan få kjøpt på Koed til 1500,- org ligger de på ca 5000,- Hvis du er råheldig kan du kansje få tak i en brukt! Sjekk ut linkene under.

https://www.koed.no/

http://www.nbfbildeler.no/

http://www.dybvik-trading.no/default.asp

Mvh Torstein. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problem med lysa mine som også er org xenon. Kutta etter kort tid på venstre side, hvis jeg skrudde av og på lysa funka det en liten stund. Da det begynte skrudde jeg ut hele lykta og delte den igjen, det som var planen min var og bytte balasten (tenneren) å sette den på andre lykta for og finne ut om det kunne være den. Da jeg kom halvveis skjønte jeg at det kom til å bli mer jobb enn jeg hadde tenkt, for balasten sitter inne i lykta. Skrudde da alt sammen igjen å vips så funka det det har det gjort i over en månede nå så vi får se hvor lenge det varer. Har ellers hørt rundt om problemet og det er ganske sikkert at det er balasten som begyner å fuske..

Tror du kan få kjøpt på Koed til 1500,- org ligger de på ca 5000,- Hvis du er råheldig kan du kansje få tak i en brukt! Sjekk ut linkene under.

https://www.koed.no/

http://www.nbfbildeler.no/

http://www.dybvik-trading.no/default.asp

Mvh Torstein. :)

Hadde samme på min, kjøpte ny ballast på dybvik, bør kjøpe med rep.sett til lykta også- fort gjort å knekke noen plastdeler når du tar fra hverandre lykta. Finn deg en diy for å ta fra hverandre lykta, på for eksempel www.autopower.se.

Ballasten mener jeg kosta 500kr. På e46 er er det en tenner inne i lykta og en ballast utenfor. Kast ut tenner og ballast og erstatt med den nye fra dybvik- Funket i hvertfall for meg.

Ville absolutt aldri ha byttet til en annen brukt ballast.

Forresten: om du skal kjøpe ny original tenner og ballast så koster det skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også samme problemer med mine lykter. Jeg merker ikke så mye til det ettersom jeg stort sett kjører på dagtid og da bruker jeg parklys/tåkelys. Når jeg sjekket prisen på nye tennere kostet originale mellom 10 og 20k mener jeg å huske. På GS var det en god del billigere, men fortsatt veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme på min, kjøpte ny ballast på dybvik, bør kjøpe med rep.sett til lykta også- fort gjort å knekke noen plastdeler når du tar fra hverandre lykta. Finn deg en diy for å ta fra hverandre lykta, på for eksempel www.autopower.se.

Ballasten mener jeg kosta 500kr. På e46 er er det en tenner inne i lykta og en ballast utenfor. Kast ut tenner og ballast og erstatt med den nye fra dybvik- Funket i hvertfall for meg.

Ville absolutt aldri ha byttet til en annen brukt ballast.

Forresten: om du skal kjøpe ny original tenner og ballast så koster det skjorta.

Tok du bare kontakt med dybvik for å finne rett ballast og tenner til din bil?

Hvor kjøpte du rep.sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme på min, kjøpte ny ballast på dybvik, bør kjøpe med rep.sett til lykta også- fort gjort å knekke noen plastdeler når du tar fra hverandre lykta. Finn deg en diy for å ta fra hverandre lykta, på for eksempel www.autopower.se.

Ballasten mener jeg kosta 500kr. På e46 er er det en tenner inne i lykta og en ballast utenfor. Kast ut tenner og ballast og erstatt med den nye fra dybvik- Funket i hvertfall for meg.

Ville absolutt aldri ha byttet til en annen brukt ballast.

Forresten: om du skal kjøpe ny original tenner og ballast så koster det skjorta.

Tok du bare kontakt med dybvik for å finne rett ballast og tenner til din bil?

Hvor kjøpte du rep.sett?

Universal ballast fra dybvik: http://www.dybvik-trading.no/product.asp?p=4691 600k koster den.

For å få koblet ledningene er du nødt til å plukke fra hverandre lykta og plukke ut tenneren som sitter inni. Det er noenplastikkdeler som kan være lett å få ødelagt, og da er det greit å ha et rep.sett til lykta liggende...

http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /29402.gif

Nr 20 på bilde - koster 85kr på GS.

Både nr 15 og 16 står som tenner, da er det vel slik at 15 er ballast og 16 er tenner? Koster forøvrig 5.000,- kr hver, så å bytte ut disse to med en universalballast fra Dybvik til 600kr + repsett til 85 - syntes jeg er en grei deal :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sammen problem som deg og byttet begge pærene... Har lyst som bare det etter det =)

Prøver dette først. Har pærer liggende.

Hvis det fortsetter å kutte får jeg skru fra hverandre driten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar!

Når det gjelder tikkinga, så tikker det mest på tomgang. Men hvis jeg gir gass, går tikkinga bort til jeg begynner å kjøre. Og da er tikkinga jevn og jæ... irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...