T. Thøgersen Skrevet Mai 14, 2009 Skrevet Mai 14, 2009 Etter begge å ha blitt påvirket av diverse kamerater, og etter litt leting etter ett passende prosjekt, gikk vi til innkjøp av en 2-dørs 320 89modell i det svenskene ville kalt "hyfsat" stand. Kjøpte bilen ifjor sensommer, og da så den slik ut,bortsett fra felgene, som er litt lett blanding etter tar-det-vi-har prinsippet. Den svarte i bakgrunnen er ur-quattroen til Frank. Etter litt vask og en brå-polering.. ...ble den hvertfall litt blankere, om enn ikke akkurat en show-stopper. I løpet av fjor høst ble det lagt planer om å lage seg en billig bane/herje-bil, men som med alle andre prosjekt blir det alltid mye dyrere enn det som først var tenkt. Stort sett alt av understell/slitedeler var slitt/utslitt, så det var mange steder man kunne begynne å ta fatt på. En liten tur på Pdersen Racing i Sarpsborg ble vi noe tusen fattigere, og kom hjem med en Sabelt stol av sitt-stille typen, og ett ratt av ditto merke. Selvfølgelig hjemmelagd feste til Sabelt stolen, kjøpeting er dyrt..
T. Thøgersen Skrevet Mai 14, 2009 Forfatter Skrevet Mai 14, 2009 Og siden høsten var over oss, og dermed også Vålertreffen til BMWCCN, måtte det modifiseres ennå mer. FK coilovers ble innhandlet fra B. Ellingsen, og ble montert 2 dager føre Vålertreffen. Noen sier hastverk er lastverk, men pytt pytt. Frank i full gang med å pakke ut god-varene: (Takk til Bjørn for rask levering av varer. ) Coiloverene ble da montert, med nye hjullager, skiver og klosser foran. Fjærene bak skrudd helt i bånn, for å få ultimat bilen-full-av-smuglervarer-over-Svinesund_stuk Garasjebesøk av Raymond, som her konfererer med Bibelen angående moment på sentermutteren på spindelen foran. Som om ikke det var nok, passet vi også på å bygge om til servostyring pluss å montere Z3 tannstang for å få myye kortere styring. Det er vel kanskje hittil den beste modifiseringa vi har gjort med bilen. Ny servopumpe: Ny tannstang: ..og vips, så var vi klare for Vålerbanen. Trodde vi hvertfall, til vi satt på hjula og fant ut at hjula foran gikk i fjørbeina pga litt feil innpress. Så da hadde vi ikke noe annet valg enn å bråkaste på "Bruskorkene" foran og noe annet bak. Og jaggu rakk vi ikke å montere el-vifte fra en Fiat Croma foran radiatoren også. Frank kobler den opp her. Og etter mang en time, mange fortærte kaffekopper og en improvisert forstillingskontroll hjemme i garasjen, anså vi oss som klare for første banetreffen med bilen.
T. Thøgersen Skrevet Mai 14, 2009 Forfatter Skrevet Mai 14, 2009 Her er vi på Esso-stasjonen ved Vestby på vei til Race. Raymond prøvesitter, og kommer med nyttige tips. Lavt er bra. Litt skeptiske til bunnpanna, men det har gått bra så langt. Og enda kan bena foran skrus ned nesten 10cm til. Tidenes fineste felger! (muligens..) Her er det eneste kjørebildet av bilen, hvis man leter lenge nok er vi å se i høyre hjørne bakerst. Duro DP3000 gjorde en jevnt over dårlig jobb, med understyring delux som resultat. Men, dem var like i oppførsel hele dagen, så vi visste hvordan de fungerte både kalde og glovarme.
///FredriK.S Skrevet Mai 14, 2009 Skrevet Mai 14, 2009 Artig tråd. Blir det noen motor endringer her da? :)
T. Thøgersen Skrevet Mai 14, 2009 Forfatter Skrevet Mai 14, 2009 Og plutselig som sesongen hadde begynt, var den over igjen for vår del. Vinteren kom, nye planer ble lagt og handlerunder rundt det ringe land ble påbegynt. Begge var enige fra begynnelsen av at mer effekt var ønskelig, så senhøsten/vinteren ble brukt til stor del å sveipe nettet rundt etter deler. Følgende ble da kjøpt inn, fra brukere her på Forumet og etter tips fra venner og annet: - Diff med lammellbrems fra E28 M535i, 210 diffen, mer eller mindre ferdig tilpasset til E30 - Dunlop Formula R-dekk i 195/55-15 på alufelg - 325 bakstilling med Powerflexforinger Og ikke minst, rosina i pølsa: M20B25 motor med turbosats, annet innsug, tilleggssprut, eksosanlegg, oljekjøler, Getrag 260 girkasse osv. Men siden vi skulle holde på med bilen i en uisolert garasje på vinterstid, fikk vi pent vente til Frank faktisk isolerte den ferdig utpå nyåret med å begynne på prosjektet for alvor. Diffen: Hjula: Motor:
T. Thøgersen Skrevet Mai 14, 2009 Forfatter Skrevet Mai 14, 2009 Artig tråd. Blir det noen motor endringer her da? :) Kommer til det etterhvert.
T. Thøgersen Skrevet Mai 14, 2009 Forfatter Skrevet Mai 14, 2009 Når da garasjen var klar for å motta E30-n, satt vi den på 4 bukker og begynte å demontere "litt". Gammel bakstilling på vei ned/ut.. ..og "ny" bakstilling med skivebremser og stab-stag på plass. Byttet også ut disse bremserøra i samme slengen; kanskje like lurt. Her er Raymond på besøk igjen! Her er demontering av B20-n sånn smått i gang. Vi vil så sårt ha myye mer hester nedi her på sikt. Jaggu innimellom all skruinga fant vi ut at kompressoren til Frank er "dekal-trimma" også.
T. Thøgersen Skrevet Mai 14, 2009 Forfatter Skrevet Mai 14, 2009 Her er da den gamle sliteren på vei ut. Så fort var det gjort! Bytte av en bærekule som fikk mangel på EU-kontroll fikk vi også sneket inn. Virker som det er så stor plass under panseret på en E30 når "høvelbenken" og kassa er fjerna. Jaggu er ikke Ray på besøk igjen a gett! Han var nok bare ute etter dette, tenker jeg...
T. Thøgersen Skrevet Mai 14, 2009 Forfatter Skrevet Mai 14, 2009 Ettersom vi satser på at røyken fra bilen skal komme bak og ikke ut fra inspeksjonshulla i clutchkåpa, investerte vi i Sachs 618 trykkplate og Sachs sinterlamell. Hjemmelagd sentreringsverktøy: Bryllupet mellom M20 blokk og 260 kasse ere herved igang. ..og der var det gjort. Og så var det tid for å benytte seg av Biltema's utsøkte elefantjekk igen. 2,5 liter'n med kasse på vei inni bilen. Motor'n på plass i bilen 325 mellomaksel med nytt opphengslager og ny Hardyskive. Frank fester triggerskiva Litt alternativt plenum, vet ikke helt om vi har troa på riktig flow der, men vi får prøve og se.
T. Thøgersen Skrevet Mai 14, 2009 Forfatter Skrevet Mai 14, 2009 Her er altmuligmann Frank i full gang med å koble opp Motronic-boksen, da vi byttet hele ledningsnettet også, med det samme vi var igang. Jøss... Turbo og greier jo. Boksen skal være modda med annet chip, hva det innebærer er det ingen av oss som vet. Så monterte vi også oljefilterhus med uttak for oljekjøler. Og etter noen strålende svenske forfriskninger til den nette sum av 60 øre pr flaske (ja, du leste riktig) ble det bestemt at vi skulle hjelpe frontplate litt til å få plass til intercooler og oljekjøler. Så sa ble det til å fyre opp vinkelsliperen! Litt måling først Og så full fres! Midlertidig tilpassing av ic, som er en omsveisa S2 ic på utlån fra Engh Racing Race Parts Plassering av IC Setrab oljekjøleren ble sporenstreks poppa fast i frontplata, i beste Race-ånd. (Frank har en liten fetish for popnagler også.) Resultat: Resultat for Frank:
T. Thøgersen Skrevet Mai 14, 2009 Forfatter Skrevet Mai 14, 2009 Montering av silikonslange på spjeldet, passer i utgangspunktet ikke helt, men med litt makt og masse silikonspray går det meste. Det blir da utgangspunktet for trykkrøra som skal lages etterhvert. Her sliter vi litt over middels med en knekt bolt i det ene hullet på flensen på turboen. Måtte varme, varme, varme og varme til den tilslutt løsna. Men tilslutt fikk vi tredd den på manifolden, etter mye om og men. Er veldig trangt på den siden med den manifolden der. Raymond's ide på en restriktor. Flere oppdatering kommer senere, da jeg har mange flere bilder på kameraet. Vi har kommet litt lenger på bilen enn det ser ut til på bildene nå. Bl.a har vi hatt ett særdeles mislykka oppstartsforsøk.
R Andersen Skrevet Mai 14, 2009 Skrevet Mai 14, 2009 Det var vel på tide med en prosjekttråd nå vel.. Kommer plutselig oppom for en inspeksjon og testtur...
Ellingsen B. Skrevet Mai 15, 2009 Skrevet Mai 15, 2009 Morsomt lesestoff og artig med alle bildene. Når tror dere at dere er ferdige?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå