Gå til innhold

-89 E30 325 T M20- halv-snik->årets siste(?) banetreff over.


T. Thøgersen
 Share

Anbefalte innlegg

Etter begge å ha blitt påvirket av diverse kamerater, og etter litt leting etter ett passende prosjekt, gikk vi til innkjøp av en 2-dørs 320 89modell i det svenskene ville kalt "hyfsat" stand.

Kjøpte bilen ifjor sensommer, og da så den slik ut,bortsett fra felgene, som er litt lett blanding etter tar-det-vi-har prinsippet.

DSC01223.jpg

Den svarte i bakgrunnen er ur-quattroen til Frank. :)

DSC01222.jpg

DSC01224.jpg

Etter litt vask og en brå-polering..

DSC01227.jpg

DSC01229.jpg

...ble den hvertfall litt blankere, om enn ikke akkurat en show-stopper.

DSC01230.jpg

I løpet av fjor høst ble det lagt planer om å lage seg en billig bane/herje-bil, men som med alle andre prosjekt blir det alltid mye dyrere enn det som først var tenkt.

Stort sett alt av understell/slitedeler var slitt/utslitt, så det var mange steder man kunne begynne å ta fatt på.

En liten tur på Pdersen Racing i Sarpsborg ble vi noe tusen fattigere, og kom hjem med en Sabelt stol av sitt-stille typen, og ett ratt av ditto merke.

DSC01328.jpg

DSC01368.jpg

Selvfølgelig hjemmelagd feste til Sabelt stolen, kjøpeting er dyrt.. ;)

DSC01366.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden høsten var over oss, og dermed også Vålertreffen til BMWCCN, måtte det modifiseres ennå mer.

FK coilovers ble innhandlet fra B. Ellingsen, og ble montert 2 dager føre Vålertreffen. Noen sier hastverk er lastverk, men pytt pytt.

DSC01335.jpg

Frank i full gang med å pakke ut god-varene:

DSC01332.jpg

DSC01334.jpg

(Takk til Bjørn for rask levering av varer. :) )

Coiloverene ble da montert, med nye hjullager, skiver og klosser foran.

DSC01347.jpg

DSC01349.jpg

Fjærene bak skrudd helt i bånn, for å få ultimat bilen-full-av-smuglervarer-over-Svinesund_stuk :)

DSC01360.jpg

Garasjebesøk av Raymond, som her konfererer med Bibelen angående moment på sentermutteren på spindelen foran.

DSC01340.jpg

Som om ikke det var nok, passet vi også på å bygge om til servostyring pluss å montere Z3 tannstang for å få myye kortere styring. Det er vel kanskje hittil den beste modifiseringa vi har gjort med bilen.

Ny servopumpe:

DSC01338.jpg

Ny tannstang:

DSC01339.jpg

..og vips, så var vi klare for Vålerbanen.

Trodde vi hvertfall, til vi satt på hjula og fant ut at hjula foran gikk i fjørbeina pga litt feil innpress. Så da hadde vi ikke noe annet valg enn å bråkaste på "Bruskorkene" foran og noe annet bak. :)

DSC01361.jpg

Og jaggu rakk vi ikke å montere el-vifte fra en Fiat Croma foran radiatoren også.

Frank kobler den opp her.

DSC01377.jpg

Og etter mang en time, mange fortærte kaffekopper og en improvisert forstillingskontroll hjemme i garasjen, anså vi oss som klare for første banetreffen med bilen.

DSC01374.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi på Esso-stasjonen ved Vestby på vei til Race. :)

Raymond prøvesitter, og kommer med nyttige tips.

DSC01380.jpg

Lavt er bra. Litt skeptiske til bunnpanna, men det har gått bra så langt. Og enda kan bena foran skrus ned nesten 10cm til. :)

DSC01383.jpg

Tidenes fineste felger! (muligens..)

DSC01356.jpg

Her er det eneste kjørebildet av bilen, hvis man leter lenge nok er vi å se i høyre hjørne bakerst.

vler220908.jpg

Duro DP3000 gjorde en jevnt over dårlig jobb, med understyring delux som resultat. Men, dem var like i oppførsel hele dagen, så vi visste hvordan de fungerte både kalde og glovarme.

DSC01396.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og plutselig som sesongen hadde begynt, var den over igjen for vår del. Vinteren kom, nye planer ble lagt og handlerunder rundt det ringe land ble påbegynt.

Begge var enige fra begynnelsen av at mer effekt var ønskelig, så senhøsten/vinteren ble brukt til stor del å sveipe nettet rundt etter deler.

Følgende ble da kjøpt inn, fra brukere her på Forumet og etter tips fra venner og annet:

- Diff med lammellbrems fra E28 M535i, 210 diffen, mer eller mindre ferdig tilpasset til E30

- Dunlop Formula R-dekk i 195/55-15 på alufelg

- 325 bakstilling med Powerflexforinger

Og ikke minst, rosina i pølsa:

M20B25 motor med turbosats, annet innsug, tilleggssprut, eksosanlegg, oljekjøler, Getrag 260 girkasse osv.

Men siden vi skulle holde på med bilen i en uisolert garasje på vinterstid, fikk vi pent vente til Frank faktisk isolerte den ferdig utpå nyåret med å begynne på prosjektet for alvor.

Diffen:

DSC01508.jpg

DSC01509.jpg

Hjula:

DSC01503.jpg

Motor:

DSC01570.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når da garasjen var klar for å motta E30-n, satt vi den på 4 bukker og begynte å demontere "litt".

DSC01496.jpg

DSC01485.jpg

DSC01486.jpg

Gammel bakstilling på vei ned/ut..

DSC01490.jpg

DSC01516.jpg

..og "ny" bakstilling med skivebremser og stab-stag på plass.

DSC01527.jpg

Byttet også ut disse bremserøra i samme slengen; kanskje like lurt.

DSC01523.jpg

Her er Raymond på besøk igjen!

DSC01518.jpg

DSC01511.jpg

Her er demontering av B20-n sånn smått i gang. Vi vil så sårt ha myye mer hester nedi her på sikt. :)

DSC01528.jpg

Jaggu innimellom all skruinga fant vi ut at kompressoren til Frank er "dekal-trimma" også. :D

DSC01521.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er da den gamle sliteren på vei ut.

DSC01538.jpg

DSC01540.jpg

DSC01545.jpg

Så fort var det gjort!

DSC01551.jpg

Bytte av en bærekule som fikk mangel på EU-kontroll fikk vi også sneket inn.

DSC01555.jpg

DSC01557.jpg

DSC01556.jpg

Virker som det er så stor plass under panseret på en E30 når "høvelbenken" og kassa er fjerna. :)

DSC01554.jpg

DSC01563.jpg

DSC01566.jpg

Jaggu er ikke Ray på besøk igjen a gett! ;)

DSC01571.jpg

Han var nok bare ute etter dette, tenker jeg...

DSC01667.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom vi satser på at røyken fra bilen skal komme bak og ikke ut fra inspeksjonshulla i clutchkåpa, investerte vi i Sachs 618 trykkplate og Sachs sinterlamell.

DSC01634.jpg

DSC01627.jpg

DSC01630.jpg

Hjemmelagd sentreringsverktøy:

DSC01629.jpg

DSC01632.jpg

Bryllupet mellom M20 blokk og 260 kasse ere herved igang.

DSC01635.jpg

..og der var det gjort.

DSC01637.jpg

Og så var det tid for å benytte seg av Biltema's utsøkte elefantjekk igen. 2,5 liter'n med kasse på vei inni bilen.

DSC01639.jpg

Motor'n på plass i bilen

DSC01659-1.jpg

325 mellomaksel med nytt opphengslager og ny Hardyskive.

DSC01536.jpg

Frank fester triggerskiva

DSC01661-1.jpg

Litt alternativt plenum, vet ikke helt om vi har troa på riktig flow der, men vi får prøve og se.

DSC01663-1.jpg

DSC01662-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er altmuligmann Frank i full gang med å koble opp Motronic-boksen, da vi byttet hele ledningsnettet også, med det samme vi var igang.

DSC01643.jpg

DSC01646-1.jpg

DSC01644.jpg

Jøss... Turbo og greier jo. Boksen skal være modda med annet chip, hva det innebærer er det ingen av oss som vet. :)

DSC01645-1.jpg

Så monterte vi også oljefilterhus med uttak for oljekjøler.

DSC01706.jpg

DSC01708.jpg

Og etter noen strålende svenske forfriskninger til den nette sum av 60 øre pr flaske (ja, du leste riktig) ble det bestemt at vi skulle hjelpe frontplate litt til å få plass til intercooler og oljekjøler. Så sa ble det til å fyre opp vinkelsliperen!

Litt måling først

DSC01689.jpg

Og så full fres!

DSC01693.jpg

Midlertidig tilpassing av ic, som er en omsveisa S2 ic på utlån fra Engh Racing Race Parts :)

DSC01686.jpg

Plassering av IC

DSC01690.jpg

Setrab oljekjøleren ble sporenstreks poppa fast i frontplata, i beste Race-ånd. (Frank har en liten fetish for popnagler også.)

DSC01701.jpg

Resultat:

DSC01700.jpg

Resultat for Frank:

DSC01695.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montering av silikonslange på spjeldet, passer i utgangspunktet ikke helt, men med litt makt og masse silikonspray går det meste.

DSC01664-1.jpg

DSC01665-1.jpg

Det blir da utgangspunktet for trykkrøra som skal lages etterhvert.

Her sliter vi litt over middels med en knekt bolt i det ene hullet på flensen på turboen. Måtte varme, varme, varme og varme til den tilslutt løsna.

DSC01670.jpg

DSC01671.jpg

Men tilslutt fikk vi tredd den på manifolden, etter mye om og men. Er veldig trangt på den siden med den manifolden der.

DSC01705.jpg

DSC01683.jpg

DSC01682.jpg

Raymond's ide på en restriktor. :D

DSC01702.jpg

Flere oppdatering kommer senere, da jeg har mange flere bilder på kameraet. Vi har kommet litt lenger på bilen enn det ser ut til på bildene nå. Bl.a har vi hatt ett særdeles mislykka oppstartsforsøk. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...