Gå til innhold

-89 E30 325 T M20- halv-snik->årets siste(?) banetreff over.


T. Thøgersen
 Share

Anbefalte innlegg

Noen flere, mens jeg har 5 min til overs på jobb. :)

Motorfestet så slik ut når vi fikk heiset opp motoren:

DSC03505.jpg

Relativt dårlig.

Frank ble fornøyd med mekkeplassen så fort motoren var ute av bilen -

DSC03506.jpg

Motor Vol3 henvist til gulvplass for en god stund:

DSC03507.jpg

Da begynte jeg å slipe inn ventilene til nye motoren, med Frank sitt patent på sugekopp:

DSC03509.jpg

Fungerte suverent!

DSC03508.jpg

Siden det tok en god stund, var det på høy tid med en matpause, den nye Big One var ikke så veldig "Hot Hot Hot!"

DSC03510.jpg

Ble fort rotete i garasjen gett!

DSC03513.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny, original BMW vannpumpe, ny reg rem:

DSC03514.jpg

Friske opp gjengene i blokka kan være greit, var mye møk nedi der:

DSC03515.jpg

"Elake pinnen" på svensk, eller Trimkam, på god gammel ræser-norsk:

DSC03516.jpg

Jævlig irriterende med fjørtang med kort arm, så da sveisa vi på en arm fra ett hjulkryss som lå og slengte.

DSC03520.jpg

Nye toppen, men ventiler ferdig montert:

DSC03517.jpg

Smurt inn lagerbanene med godt med monteringsfett:

DSC03518.jpg

Frank i gang med å få på retainere:

DSC03521.jpg

Vippearmer på plass, nye aksler:

DSC03522.jpg

Kam og nytt oljerør på plass:

DSC03523.jpg

Og ute i kulda sto stakkars Ottar, som vi kaller bilen:

DSC03526.jpg

Toppen på plass, ny pakning og o-ringa blokk, som jeg glemte å ta bilder av:

DSC03528.jpg

Frank timer inn registeret:

DSC03529.jpg

Iben er på garasjebesøk, og holder skjemaet for tiltrekking av toppboltene, somk forøvrig er av 12.9 "kvalitet".

DSC03530.jpg

DSC03531.jpg

Ferdig timet inn og montert, nye eksospakninger:

DSC03532.jpg

..og vips, så var PPF grenrøret på plass:

DSC03533.jpg

..og innsuget:

DSC03534.jpg

Passa også på å sveise inn muffer til montering av eksostemp og eksostrykkmåling:

DSC03537.jpg

618 clutchen treffer sitt hjem atter engang:

DSC03538.jpg

DSC03539.jpg

DSC03540.jpg

Og så trer elefantjekkoperatør Thøgersen til kraft!

DSC03541.jpg

DSC03542.jpg

Fikk trilla inn bilen i garasjen og heisa den opp på bukker foran:

DSC03543.jpg

Og en halvtime senere, så satt den "ferdig" i bilen igjen. Ble litt stressa, så tok ikke no stort med bilder av den jobben. Det begynte å bli sent, så vi måtte frese te litt. :)

Bilett-impeller er lekkert. Og Frank er sleten og møkkete. :mrgreen:

DSC03545.jpg

Fikk starta bilen klokka 02.00 natt til torsdag som sagt, men med kun downpipe og ikke no mer eksosanlegg sjekka vi bare at den starta, og anså oss som fornøyde med det. :)

Etter det har vi endret litt i sprutet så den går høvelig ok, men det blir nesten som å begynne på nytt.

Ellers er det høyt og stabilt oljetrykk på kald motor, virker nesten som M21 pumpa er mye bedre der.

Siden vinteren nå er over oss her på østlandet, og vi ikke har vinterdekk til bilen, går den nok snart i vinterdvale.

Skjer det noe, oppdaterer jeg her. :)

Videre planer er å bygge ny/større downpipe og eksos, montere EGT og EBP målere, LineLock og ordne litt forefallende småtteri før bremsing på vårparten. Gleder meg til det. må sies! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort litt småtteri på tirsdag også. I går, med andre ord.

Kobla til oljetemp.måler og flytta litt på layouten til oljeslange/oljetrykkbryter/oljetemp.føler på blokka. Mest for å få det litt mer servicevennlig (men det skal vel ikke skrues på... :wink: ), men også fordi den ene koblingen ble litt lett stuka da vi slapp nedi motoren. :roll:

Også fikk vi bytta olje, tappeplugg/pakning og oljefilter. Så kobla vi inn kjølevifta på SM4'n, så denne styrer vifta via vanntemp.giver. Innslag på 93 grader, også stopper den på 88 igjen. I tillegg kan vi kjøre den manuelt med en bryter, strategisk og ergonomisk plassert.

Fikk også justert litt på spjeldet, så børsa går på tomgang (her hjalp det kanskje noe å justere kammen litt også... men detaljer henger vi oss ikke opp i).

Selvfølgelig fikk vi drukket litt kaffe også, pluss at R.Andersen var søt og kom med sjokolade til oss. Veldig snill egentlig, han der. :lol:

Fant en liten oljelekkasje også, som viste seg å komme fra oljefilterhuset. Tok av dette for å inspisere litt (det var da vi brått bestemte oss for å bytte olje samtidig), og fant en litt flatklemt o-ring. Blide og fornøyde fikk vi på en ny o-ring, og skrudde det på igjen. Bare for å finne ut at det ikke lakk derfra... Så her får vi ta en liten vedlikeholdsstopp på huset (oljefilterhuset, der altså) ved en senere anledning.

Det var vel i store trekk det meste vi fikk gjort. Thøgersen får utfylle hvis det er noe jeg har glemt. Hvis ikke jeg har glemt noe, får jeg se å få tatt livet av noen hjerneceller iløpet av helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo kjempesnill! :wink: Og takk for servering av røde pølser! :)

Etter å ha sett og hørt det nye motorprosjektet, så må jeg si at jeg gleder meg veldig til sommeren, eller at det blir bart igjen på veiene i distriktet... (Hvor blir det av den globale oppvarmingen...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort litt småtteri på tirsdag også. I går, med andre ord.

Kobla til oljetemp.måler og flytta litt på layouten til oljeslange/oljetrykkbryter/oljetemp.føler på blokka. Mest for å få det litt mer servicevennlig (men det skal vel ikke skrues på... :wink: ), men også fordi den ene koblingen ble litt lett stuka da vi slapp nedi motoren. :roll:

Også fikk vi bytta olje, tappeplugg/pakning og oljefilter. Så kobla vi inn kjølevifta på SM4'n, så denne styrer vifta via vanntemp.giver. Innslag på 93 grader, også stopper den på 88 igjen. I tillegg kan vi kjøre den manuelt med en bryter, strategisk og ergonomisk plassert.

Fikk også justert litt på spjeldet, så børsa går på tomgang (her hjalp det kanskje noe å justere kammen litt også... men detaljer henger vi oss ikke opp i).

Selvfølgelig fikk vi drukket litt kaffe også, pluss at R.Andersen var søt og kom med sjokolade til oss. Veldig snill egentlig, han der. :lol:

Fant en liten oljelekkasje også, som viste seg å komme fra oljefilterhuset. Tok av dette for å inspisere litt (det var da vi brått bestemte oss for å bytte olje samtidig), og fant en litt flatklemt o-ring. Blide og fornøyde fikk vi på en ny o-ring, og skrudde det på igjen. Bare for å finne ut at det ikke lakk derfra... Så her får vi ta en liten vedlikeholdsstopp på huset (oljefilterhuset, der altså) ved en senere anledning.

Det var vel i store trekk det meste vi fikk gjort. Thøgersen får utfylle hvis det er noe jeg har glemt. Hvis ikke jeg har glemt noe, får jeg se å få tatt livet av noen hjerneceller iløpet av helga.

Det er vel greit utfyllende, skal sies. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo kjempesnill! :wink: Og takk for servering av røde pølser! :)

Etter å ha sett og hørt det nye motorprosjektet, så må jeg si at jeg gleder meg veldig til sommeren, eller at det blir bart igjen på veiene i distriktet... (Hvor blir det av den globale oppvarmingen...?)

Godt spørsmål. Hadde ikke skada med snøfrie veier nå. Menmen, bare 3-4 måneder igjen til sesongen begynner igjen jo. Aldri så gæli at det ente er gøtt for no. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...