Gå til innhold

-89 E30 325 T M20- halv-snik->årets siste(?) banetreff over.


T. Thøgersen
 Share

Anbefalte innlegg

Jaja.. tida går,E30-n står. :)

Skjedd litt småtteri, Frank har lagd ferdig camberplater, og vi har begynt på ny downpipe og wastegate-rør, og forska litt på nytt eksosanlegg. Har tatt endel bilder, men kameraet ligger selvfølgelig igjen i garasjen. :shock:

Ellers, så begynner vi kanskje med å preppe den gamle 731 toppen til uka, og forhåpentligvis oppstart etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har du et greit bilde med hvordan du har gjort det med olje temp, olje trykk og olje tur til turbo.

Har du orginal olje trykk føler eller kjører du uten den??

Skal snart begynne å montere noen olje følere på min m20 turbo, så det kan være greit å se hvordan andre har løst dette !

Jeg hadde tenkt å få tak i et T stykke med 3 utganger til orginal olje trykk føler, olje tur og en til egen olje trykks måler. Og så setter jeg olje temp i bunnpannen isteden for den pluggen som er der.

Takker :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har du et greit bilde med hvordan du har gjort det med olje temp, olje trykk og olje tur til turbo.

Har du orginal olje trykk føler eller kjører du uten den??

Skal snart begynne å montere noen olje følere på min m20 turbo, så det kan være greit å se hvordan andre har løst dette !

Jeg hadde tenkt å få tak i et T stykke med 3 utganger til orginal olje trykk føler, olje tur og en til egen olje trykks måler. Og så setter jeg olje temp i bunnpannen isteden for den pluggen som er der.

Takker :wink:

Har ikke noe bilde av det tror jeg, men vi lagde til en forgreining utfra den originale oljetrykksbryteren til oljetemp, oljetrykk og olje til turbo, og har fjernet original oljetrykksbryteren. Det har fungert klokkerent.

Har nå kjøpt ett mellomstykke som plasseres mellom filter og filterhuset, med 6 ferdige utganger. Blir litt mindre rot, men funksjonen er nok forhåpentligvis den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har du et greit bilde med hvordan du har gjort det med olje temp, olje trykk og olje tur til turbo.

Har du orginal olje trykk føler eller kjører du uten den??

Skal snart begynne å montere noen olje følere på min m20 turbo, så det kan være greit å se hvordan andre har løst dette !

Jeg hadde tenkt å få tak i et T stykke med 3 utganger til orginal olje trykk føler, olje tur og en til egen olje trykks måler. Og så setter jeg olje temp i bunnpannen isteden for den pluggen som er der.

Takker :wink:

Har ikke noe bilde av det tror jeg, men vi lagde til en forgreining utfra den originale oljetrykksbryteren til oljetemp, oljetrykk og olje til turbo, og har fjernet original oljetrykksbryteren. Det har fungert klokkerent.

Har nå kjøpt ett mellomstykke som plasseres mellom filter og filterhuset, med 6 ferdige utganger. Blir litt mindre rot, men funksjonen er nok forhåpentligvis den samme.

hmm.. så det lyser ikke opp i dashen når det er lite oljetrykk, slik som det er orginalt.

Jeg vil ha den orginale løsningen med at det lyser når det ikke er oljetrykk, så slipper man å følge med på måleren når det går som værst på landeveien :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har du et greit bilde med hvordan du har gjort det med olje temp, olje trykk og olje tur til turbo.

Har du orginal olje trykk føler eller kjører du uten den??

Skal snart begynne å montere noen olje følere på min m20 turbo, så det kan være greit å se hvordan andre har løst dette !

Jeg hadde tenkt å få tak i et T stykke med 3 utganger til orginal olje trykk føler, olje tur og en til egen olje trykks måler. Og så setter jeg olje temp i bunnpannen isteden for den pluggen som er der.

Takker :wink:

Har ikke noe bilde av det tror jeg, men vi lagde til en forgreining utfra den originale oljetrykksbryteren til oljetemp, oljetrykk og olje til turbo, og har fjernet original oljetrykksbryteren. Det har fungert klokkerent.

Har nå kjøpt ett mellomstykke som plasseres mellom filter og filterhuset, med 6 ferdige utganger. Blir litt mindre rot, men funksjonen er nok forhåpentligvis den samme.

hmm.. så det lyser ikke opp i dashen når det er lite oljetrykk, slik som det er orginalt.

Jeg vil ha den orginale løsningen med at det lyser når det ikke er oljetrykk, så slipper man å følge med på måleren når det går som værst på landeveien :wink:

Nei, stemmer det. Vi monterte alle målerne i luftuttaket øverst i midtkonsollen, så det kreves ikke store greiene for å kaste øya bort dit å sjekke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jaja, har fått gjort bitelitt på den gamle haugen. :)

Fikk endelig rota meg til å ta med kameraet hjem også, så her er noen bilder:

Frank sine original-emner til camberplater:

DSC03550.jpg

DSC03547.jpg

Som ser sånn ut i sitt nye hjem, ferdig med lager og bolter:

DSC03558-1.jpg

Litt vanskelig å se på bilder, men det hjalp endel på cambervinkelen:

DSC03561.jpg

DSC03559.jpg

:applause:

Men, tilbake til der det er/blir mest artig, under huven, som Söta Bror ville sagt kanskje?

Sånn så det ut under toppdekselet når vi demonterte:

DSC03556.jpg

:roll:

Er egentlig ikke så fryktelig mye mer å vise derfra, da vi ikke fant no sprekker eller noe som kunne være kjeltringen, men sånn er nå det.

Bruker isteden 731 toppen fra forrige utgave, den blir litt mer modifisert den gangen her bare. :)

Endret litt på wastegaterøra, og plasseringen av denne, for å få det litt mer skru-vennlig.

DSC03560.jpg

DSC03566.jpg

DSC03563.jpg

I år blir det 3,5" downpipe og 3" resten, med to lyddempere.

Downpipe:

DSC03562.jpg

DSC03564.jpg

DSC03570.jpg

Her er undertegnede igang med fresen, porter opp innsugskanalen på 731-toppen litt, hvertfall tilsvarende 885 størrelse. Tok endel i taket, men lot gryta være, og prøvde så godt jeg kunne å spisse opp rampen mot ventilstyringen.

DSC03571.jpg

DSC03569.jpg

Her er noen "work in progress" bilder, glemte selvfølgelig å ta bilder av den fiks ferdig. Mye å holde styr på. ;)

DSC03573.jpg

DSC03579.jpg

DSC03576.jpg

Tok som sagt ikke noen bilder av toppen helt ferdig, men det ble et greit resultat synes jeg. :)

Her er den nye/gamle 731 toppen ferdig montert med innhold og drev, klar til å monteres på blokka stort sett.

DSC03584.jpg

DSC03585.jpg

Her er da planen for ny downpipe og og wg plassering, montert på en dummy-topp.

DSC03587.jpg

Noen bilder av Abgas-Frank sitt verk:

DSC03582.jpg

DSC03581.jpg

DSC03591.jpg

DSC03590.jpg

DSC03589.jpg

Sånn, det var det jeg hadde å by på sålangt. Skal prøve å få tid til å montere toppen og starte opp den gamle skræggen til uka.

"Stay tuned". :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp hepp.

Fikk skrudd sammen motoren igår, og prøvestarta og litt sånn.

Her har vi begynt å pakke inn grenrøret i bandasje, som forøvrig er av den typen som gir deg skikkelig svarte buser. :mrgreen:

DSC03594.jpg

DSC03595.jpg

DSC03596.jpg

DSC03598.jpg

Innpakking av downpipe'n:

DSC03599.jpg

DSC03600.jpg

Grenrøret montert på toppen:

DSC03603.jpg

DSC03605.jpg

Nye 12.9 bolter:

DSC03601.jpg

Også glemte jeg selvfølgelig å ta bilder for en stakket stund..

Men, litt mer montering:

DSC03601.jpg

DSC03607.jpg

DSC03608.jpg

Og vips, så var den igang igjen. :mrgreen:

PS: Det som høres ut som ei kaklende høne er servopumpa. :)

Ble fin, dempet lyd med den nye eksosen, til å være såpass "svær" :

Så nå venter vi bare på tørre(-re) veier og sommerdekk. Får prøve å ta en kjøretur og sjekke åssen alt funker først, også skal ventilene justeres inn ordentlig før vi freser på litt. :)

Også skal jo selvfølgelig olja og filter byttes igjen snart, og erstattes med Agip tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
er vel muligheter og få kjørt og prøvd litt nå?:D

Vi var ute og kjørte på mandag vi. Funker fint. ;) Men det begynte å fryse på veien når vi holdt på å mappe, så da ga vi oss mens leken var god. :mrgreen:

Spørs hvor lenge den girkassa lever men. :cry:

Forresten, fint syn å se bilen din på veien igjen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har visst gått glipp av den siste oppdateringen her jeg gitt! Eksosbandasjen ble fin og stram, dette kan du Thøgersen. :mrgreen: Eneste som gjenstår nå er vel igrunn at våren skal slå inn for fullt, så blir det hjulspinn fra morgengry? 8)

Er kjekt med 4 hender når det skal pakkes inn, dessuten hjelper vel 2 måneders erfaring fra fiskedisken på ICA litt på innpakkingskunnskapene også. :lol::lol:

Våren har smått begynt å gjøre sin anmarsj, og bakdekka har fått slite litt allerede. :mrgreen:

Skal prøve å justere ltt på kammen til uka og mappe litt mer. Sånn det er nå, har vi "fullt" ladetrykk på rett over 3500rpm, men den krokner helt over 5700, så skal prøve å flytte effektregisteret bittelitt lenger opp på skalaen. Blir litt mer moro med litt skyv lenger opp. :)

Skulle bremsa bilen i benk i våres, men det strekker rett og slett ikke finansene til. Så får prøve å få den best mulig gatemappa imens, så kanskje man sparer litt tid/penger i bremsebenk til høsten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, hva skal man si a. Bakstillinga er demontert, og Frank er i gang med å dreie nye foringer til denne i Delrin. Ellers ser det ut som den "nye" toppen holder tett, ikke no vann i olja eller majones under toppdekselet. Hvertfall så langt. :)

Ellers har vi flyttet litt på Autronic-hjernen og ladetrykksreguleringa, og Frank har gått bananas med skaiimitasjonen sin på diverse deksel. :)

Dårlig med bilder er det men. Ellers intet nytt fra fronten foreløpig. Lurer på å ta den med til BMWCCN kjøringa på Gelleråsen 1.mai, men det blir vel å ta bruksbilen dit isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...