Gå til innhold

-89 E30 325 T M20- halv-snik->årets siste(?) banetreff over.


T. Thøgersen
 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Hei og hopp. Etter en liten påskedvale, og en stykk bukla felg, har E30-n fått lufta seg litt idag.

Fikk faktisk filma litt for en gangs skyld, kan jo nesten virke som vi har begynt i asfalteringsbransjen. :mrgreen:

Litt fuglekvitter som intro på den her:

..og da ble det litt for mye for bakdekka gett:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjolahopp. Har vært ute og kjørt litt idag igjen, og funker bra, men jeg synes effekten avtar for tidlig. Ved ca 6000rpm er det "helt slutt" på effekten, jeg lurer på om kammen rett og slett er for slapp. Grenrøret blir jævli rødt frem til kollektoren, og blir værende en god stund etter jeg kjører pent for å kjøle ned litt.

Noen som har noen forslag? Har ikke målt baktrykk eller eksostemp ennå, har rett og slett ikke fått ut fingeren til å handle inn alt til det ennå. :?

Forøvrig ligger A/F på 11.2-3 ved 1,6 bars ladetrykk, med 16 grader tenning ved 6000rpm. (99Vpower-suppe.) Dyser på 60% kapasitet.

Som sagt, takknemlig for innspill her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CatCams turbokam, den her:

http://www.catcams.co.uk/acatalog/info_11.html

Ellers, Precision 5862 med .68 eksoshus.

Har dere timet opp kammen ihht. spesifikasjon fra leverandør?

Kammen er i alle fall veldig mild. Spesielt eksossiden. Dere har sikkert et veldig bra mellomregister med turbo som lader tidlig. Da må man ofre noe av toppregisteret og 248 grader på eksosen er vel tilnærmet det originalkammen har. Makseffekt rundt 6000 rpm høres derfor ganske riktig ut.

I min forrige M20B25 turbo hadde jeg en 284/272 sugekam - den fungerte veldig bra og dro godt helt mot sperra på 7200 rpm.

Da toppen på motoren sprakk satt jeg på en urørt original topp. Motoren ble noe sterkere i mellomregisteret men det var null poeng å dra den noe særlig forbi 6000 rpm da den hadde mistet all "bittet" i toppen.

Jeg tror dere må over på en Z45 eller liknende for å få skikkelig toppdrag i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CatCams turbokam, den her:

http://www.catcams.co.uk/acatalog/info_11.html

Ellers, Precision 5862 med .68 eksoshus.

Har dere timet opp kammen ihht. spesifikasjon fra leverandør?

Kammen er i alle fall veldig mild. Spesielt eksossiden. Dere har sikkert et veldig bra mellomregister med turbo som lader tidlig. Da må man ofre noe av toppregisteret og 248 grader på eksosen er vel tilnærmet det originalkammen har. Makseffekt rundt 6000 rpm høres derfor ganske riktig ut.

I min forrige M20B25 turbo hadde jeg en 284/272 sugekam - den fungerte veldig bra og dro godt helt mot sperra på 7200 rpm.

Da toppen på motoren sprakk satt jeg på en urørt original topp. Motoren ble noe sterkere i mellomregisteret men det var null poeng å dra den noe særlig forbi 6000 rpm da den hadde mistet all "bittet" i toppen.

Jeg tror dere må over på en Z45 eller liknende for å få skikkelig toppdrag i motoren.

Den er timet opp etter spec ja, men vi har eksperimentert med å justere litt mot eksos og litt mot innsug for å se om det hjalp, men har ikke merka noe forskjell verdt å bry seg om.

Så det er nok som du sier, at kammen rett og slett er for snill. Slik det er nå så er det tidlig ladetrykk, rett over 1kg ved 3500rpm. Er stygt redd for at det må en Z45 kam for å få ut mer effekt med en såpass stor turbo, rett og slett.

Sånn den er nå, så er det bra drag tidlig og i mellomregisteret, og det er vel og bra, men det er jo mye artigere når det øser på mer på høyt turtall. :mrgreen:

Får se om økonomien tillater en Z45 i løpet av sommeren. Feriepenger?? :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CatCams turbokam, den her:

http://www.catcams.co.uk/acatalog/info_11.html

Ellers, Precision 5862 med .68 eksoshus.

Har dere timet opp kammen ihht. spesifikasjon fra leverandør?

Kammen er i alle fall veldig mild. Spesielt eksossiden. Dere har sikkert et veldig bra mellomregister med turbo som lader tidlig. Da må man ofre noe av toppregisteret og 248 grader på eksosen er vel tilnærmet det originalkammen har. Makseffekt rundt 6000 rpm høres derfor ganske riktig ut.

I min forrige M20B25 turbo hadde jeg en 284/272 sugekam - den fungerte veldig bra og dro godt helt mot sperra på 7200 rpm.

Da toppen på motoren sprakk satt jeg på en urørt original topp. Motoren ble noe sterkere i mellomregisteret men det var null poeng å dra den noe særlig forbi 6000 rpm da den hadde mistet all "bittet" i toppen.

Jeg tror dere må over på en Z45 eller liknende for å få skikkelig toppdrag i motoren.

Den er timet opp etter spec ja, men vi har eksperimentert med å justere litt mot eksos og litt mot innsug for å se om det hjalp, men har ikke merka noe forskjell verdt å bry seg om.

Så det er nok som du sier, at kammen rett og slett er for snill. Slik det er nå så er det tidlig ladetrykk, rett over 1kg ved 3500rpm. Er stygt redd for at det må en Z45 kam for å få ut mer effekt med en såpass stor turbo, rett og slett.

Sånn den er nå, så er det bra drag tidlig og i mellomregisteret, og det er vel og bra, men det er jo mye artigere når det øser på mer på høyt turtall. :mrgreen:

Får se om økonomien tillater en Z45 i løpet av sommeren. Feriepenger?? :mrgreen:

Helt enig, det var en nedtur med originalkammen.

Med trimkammen kjentes motoren ut som om den kunne trukket til månen om turtallsperra ikke var der. Den ble rett og slett mer og mer sint på turtall samt at det kun var en 3-400 rpm forskjell på når makstrykket inntraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aiaiai :D lest hele tråden nå, morro lesning hvertfall!! :) skal følge godt med her fremover! neste step nå blir vell og shine litt på selve bilen og ikke bare motor? :)

og kjører dere uten belter/ 4-punkt på de siste videoen? så at det ikke satt noe belte i øyekrokene..

og mer burne filmer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aiaiai :D lest hele tråden nå, morro lesning hvertfall!! :) skal følge godt med her fremover! neste step nå blir vell og shine litt på selve bilen og ikke bare motor? :)

og kjører dere uten belter/ 4-punkt på de siste videoen? så at det ikke satt noe belte i øyekrokene..

og mer burne filmer :D

Ja får se om jeg får ut fingeren og polere den opp skikkelig i våres, også har vi en bedre førerdør som vi skal få satt på. Ellers så blir det nok ikke no store oppussinga på den gamle stakkaren. ;)

Ettersom hverken Frank eller jeg er noe spesielt rutinerte på å kjøre bakhjulstrekk, så er det kanskje greit den ikke er 100% strøken, sånn i tilfelle det skulle skje no. :mrgreen:

Riktig observert, vi brukte de vanlige setebeltene, de sitter der som originalt. Har derimot satt i 4-punkt nå igjen.

Og; skulle gjerne oppfylt det siste ønsket ditt, men det er for øyeblikket slutt på dekk til det formålet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...