Gå til innhold

E38 740I Manuell - Vinterlagring og nye deler.

Wolfeh
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått jobbet litt med trelisten i bilen i dag. Fått demontert det sånn at jeg kun trenger å matte ned, teipe og lakke.

Tok en liten prøvebit å lakkerte et par strøk. Jeg mattet med 320 papir, men lurer på om det ble litt for grovt. Finishen kommer i hvertfall til å bli deilig! Var skikkelig overrasket over fargen og gleder meg til å bli ferdig med alt.

Her er noen smakebiter ;)

DSC00449.jpg

DSC00450.jpg

Her er alle delene som skal mattes og lakkeres. Det kan hende jeg trenger de 3 øverste delene til venstre da mine er noe defekte. Så hvis det er noen som har send meg en pm!

DSC00451.jpg

Sånn ser listene ut nå.

DSC00452.jpg

DSC00453.jpg

Og sånn skal det bli ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da har kassa delene kommet.

Kom en gubbe med en søt liten pall full av søppelsekker for 15 minutter siden.

DSC00454.jpg

Må bare planlegge litt om hvordan dette skal gjøres så er det bare å gyve løs!

Skal prøve å ta flere bilder av delene jeg fikk i løpet av helgen.

Skål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå driver jeg å planlegger hvordan jeg skal gjøre ombyggingen. Mye arbeid som må gjøres, men regner med at det meste ikke bør være noe problem.

Det jeg ser på som en utfordring er elektronikken. Det er 2 moduler jeg må programmere om for at bilen skal fungere skikkelig. Ja det er andre måter å gjøre dette på også, men da vil bilen få en del feilmeldinger som vi helst ikke vil ha.

Noen som vet om en plass hvor jeg kan få programert om bilen?

If the DME is programmed as a 740i/6 and the IKE is coded as a 740i/A or /6 - A/C works fine

If the DME is programmed as a 540i/6 and the IKE is coded as a 740i/A or /6 - no A/C. DIS does not see the IHKA in standby/on.

If the DME is programmed as a 540i/6 and the IKE is coded as a 540i/6 - A/C works fine

If the DME is programmed as a 740i/6 and the IKE is coded as a 540i/6 - no A/C. DIS does not see the IHKA in standby/on

Har også lagd meg en handleliste over hva jeg trenger for å fullføre resten, i hvertfall med tanke på deler. Så fort jeg får pengene fra forsikringsselskapet skal jeg bestille resten.

Skal se om jeg tar meg en tur ut i garasjen og tar noen bilder senere i dag :)

God Jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere vet har jeg jobba mye med elektronikken i dag og lett febrilskt rundt etter en løsning ang hjernene.

If the DME is programmed as a 740i/6 and the IKE is coded as a 740i/A or /6 - A/C works fine

If the DME is programmed as a 540i/6 and the IKE is coded as a 740i/A or /6 - no A/C. DIS does not see the IHKA in standby/on.

If the DME is programmed as a 540i/6 and the IKE is coded as a 540i/6 - A/C works fine

If the DME is programmed as a 740i/6 and the IKE is coded as a 540i/6 - no A/C. DIS does not see the IHKA in standby/on

Dette er en løsning og jeg skal få ringt det lokale bmw verkstedet på mandag. Siden mye av informasjonen jeg har er funnet i America så regner jeg med at jeg har muligheten til å programere om bilen til en 740i med manuel. Noe som gjør jobben mye lettere.

Jeg håper dette lar seg gjøre og da er det overhodet INGENTING som hindrer meg i å få fingeren ut av rævva :D

Jeg har også jobbet med en midlertidig løsning på hvordan jeg skal få bilen ned til verkstedet når manuel kassen er i og før en evt programmering.

selectorswitchpin.jpg

Vi har en kontakt som ser slik ut som skal kobles til girvelgeren.

selectorswitch.jpg

Hvis jeg lager en kortslutning mellom kontakt 1,2 og 3, samt at jeg trekker strøm fra sikring nr 22. Vil bilen tro at den står i "N". Forhåpentligvis kan jeg få bilen til å starte slik jeg kan ta turen ned til verkstedet for omkoding :D

yeeeha2.jpg

Da er det bare å begynne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovte å få fram noen bilder av delene jeg kjøpte og her er de:

DSC02979.jpg

DSC02980.jpg

DSC02982.jpg

DSC02983.jpg

DSC02985.jpg

Og i dag har jeg jobbet med pedalene i bilen og fått gjort dette nesten ferdig.

DSC02988.jpg

Gamle bremsepedalen demontert.

DSC02986.jpg

Ganske stor forskjell på størrelsen ja :)

DSC02987.jpg

DSC02991.jpg

DSC02996.jpg

DSC02989.jpg

DSC02993.jpg

Og da var alle pedalene montert, hydraulikken til clutchen er også gjort ferdig. Det eneste som gjenstår er å finne ut av hvilke ledninger jeg evt må trekke på nytt for at rygge og bremselys skal fungere.

En annen ting jeg hadde tenkt til å lage er at hvis clutchpedalen ikke er tråkket inn vil ikke bilen starte. Dette bør ikke være noe problem og ordne. Og samtidig mens jeg gjør dette kan jeg trekke ledninger til midtkonsolen så jeg kan bruke en knapp til å starte bilen i fremtiden ;)

Men vi får se om dette er noe jeg gidder å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Da har vi jeg fått send bestillingen med deler. Listen ble rimelig lang, men prisen ble helt grei :)

Delerkjp.jpg

Bestiller shortshift og litt bedre foringer med en gang så jeg slipper å bytte slikt senere.

En negativ ting har skjedd, jeg må ut med alt rundt pedalene. Festet til fotbrekk demperen har knekt, eller skruen den er festet til har knekt inne i ramma. Og den eneste måten å få fikset det på er å røske ut alt rundt pedalene og bytte ramme =/

Mye unødvendig arbeid for en bagatell. Prøver å finne ut om det er noen andre løsninger, men jeg har mine tvil for øyeblikket. Når jeg tenker meg om kan jeg kanskje få lagd noe på jobben.

Da er det bare å smøre seg med tolmodighet og vente på delene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En negativ ting har skjedd, jeg må ut med alt rundt pedalene. Festet til fotbrekk demperen har knekt, eller skruen den er festet til har knekt inne i ramma. Og den eneste måten å få fikset det på er å røske ut alt rundt pedalene og bytte ramme =/

Mye unødvendig arbeid for en bagatell. Prøver å finne ut om det er noen andre løsninger, men jeg har mine tvil for øyeblikket. Når jeg tenker meg om kan jeg kanskje få lagd noe på jobben.

OG der var løsningen ferdig montert!

DSC00469.jpg

Her var problemet, helt til venstre ved siden av bolten som stikker opp av gulvet sitter det en skrue som demperen til fotbrekket skal festes til.

DSC00473.jpg

Den gamle skruen fant jeg under gulvteppet. Du kan se at den har knekt rett av og at den nye er mye lenger enn den andre. Restene av den gamle skruen sitter inne i skruehullet og det skapte problemer med at jeg ikke fikk skrudd inn den nye. Brukte rundt 30 min før jeg fant ut at den gamle delen satt inne i hullet.

Det som da var muligheten var å ta ut hele ramme og sette inn en den andre jeg fikk sammen med manuell delene. Mye arbeid for et lite problem.

DSC00470.jpg

DSC00471.jpg

Her er delen som reddet meg. Jeg tok et jern på 25mmx6mm og kappet av en bit på rundt 3.5cm.

Knakk platen slik at jeg fikk en liten knekk hvor jeg kunne borre opp noen hull og lage nye gjenger til skruen demperen. Jeg måtte slipe det litt til for å få det til å passe, men det var ikke noe problem da jeg kunne bruke den andre ramma som et utgangspunkt.

DSC00474.jpg

Og der var delen montert :) Pedalen funker og det er ingen problemer med å tråkke den inn eller løse den ut.

Må bare si at denne løsningen falt i smak hos pappa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Sweeet da har resten av delene jeg trenger kommet. Har akkurat pakket dem ut og sjekket at jeg har fått alt jeg har bestilt og det stemte :D

Her er et par bilder:

DSC00482.jpg

DSC00483.jpg

DSC00484.jpg

Kvaliteten på GS performance delene så utrolig bra ut å jeg gleder meg til jeg får testet det ut. Klør mer og mer i fingrene. Gleder meg helt vilt til bilen skal ut å rulle igjen :D

Gleder meg til det blir litt varmere så jeg kan ta noen timer å skru:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...