SSM Skrevet Oktober 28, 2009 Share Skrevet Oktober 28, 2009 Har du fått svar på noe? Viss ikke så sitter jeg inne med litt nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian_B Skrevet Oktober 28, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2009 nei ikke så veldig mye.... men tror jeg havner på enkelt alpha N men fortsatt usikke rpå hva jeg trenger av dyser og hva de orginale er... men regner med jeg kjøper sportevo dyser da de bør holde... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian_B Skrevet Oktober 28, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2009 kjøpte du svinghjulet ditt på koed eller? virket som det var mye bedre gassrespons hvertfall, men litt skummelt å fjerne moment fra den motoren med ølite fra før... hehe men merker du noen forskjell ved kjøring? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Oktober 28, 2009 Share Skrevet Oktober 28, 2009 jeg har 4 volvo-dyser, som er tilsvarende evo 3, som jeg ikke bruker.... om det er intr. Trenger 4 "green giants" bosch 968 dyser... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet Oktober 28, 2009 Share Skrevet Oktober 28, 2009 nei ikke så veldig mye.... men tror jeg havner på enkelt alpha N men fortsatt usikke rpå hva jeg trenger av dyser og hva de orginale er... men regner med jeg kjøper sportevo dyser da de bør holde... Gi meg et par spørsmål så skal jeg se hva jeg kan svare på! Alpha-N ser ufattelig enkelt ut å montere, nesten som jeg ikke trodde det. Jeg snakka med Normann på Trimchip og han mente at det var like greit å gå for fullt datasprut. Han mente at det ikke var så bra. Jeg snakka og med han som lager det hos MAXX, han hadde biler som gikk 24 timers løp med 330hk S14 motorer med Alpha-N og det sa vel sitt. Han holdt og på med en 2.7l S14 som skulle bli kjørt med Alpha-N. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet Oktober 28, 2009 Share Skrevet Oktober 28, 2009 kjøpte du svinghjulet ditt på koed eller? virket som det var mye bedre gassrespons hvertfall, men litt skummelt å fjerne moment fra den motoren med ølite fra før... hehe men merker du noen forskjell ved kjøring? Jeg kjøpte JBR/Clutch Masters kit fra Bimmerworld. Kom vel på rundt 7000,- ferdig hjem på døra. Jeg kjøpte Steg II kevlar lamell, så er det Sachs plate som er forsterket. Følger også utløserlager, pilot lager og sentererings verktøy med det kitet. Gassresponsen ble helt sykt mye bedre! Verdt hver eneste røde øre det der. Fjerner jo ikke noe dreiemoment som vises på pappiret da, men man får mer hk ut på hjula siden man minsker drivverkstapet. Nå kan ikke jeg svare på om jeg merka forskjell på draget, siden jeg bytta alt av pakkninger, ringer og slanger på spjelda samtidig. Og der har det nok vert lekasje hos meg for min har aldrig hatt så mye drag fra bunnen av før! Nå skal det jo sies at jeg har 90 mod motor på 215hk. Her har du et par filmer, om du ikke har sett dem da; Min bil på alle filmene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 28, 2009 Share Skrevet Oktober 28, 2009 Hvor mange cc er de orginale på egentlig på? Originale S14b23 dyser er på 220cc. Samme som M30B35 og M88. Alpina N er ikke et sprut, men et prinsipp. På min S50B30 har jeg satt inn 420cc dyser og de klarer nok 450hk.. Jeg kjøre Alpina N prinsippet i kombinasjon med mapsensor på min S50B30. Funker utmerket.. Mapsensor alene gir tregere gassrespons en Alpina N. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet Oktober 28, 2009 Share Skrevet Oktober 28, 2009 For det første Øyvind så heter det ALPHA-N ikke alpina og har ikke noe MAP-sensor som jeg er kjent med. Det er ikke et stand alone sprut nei. Man looper en ekstra hjerne inn mot Motronic boksen som er full programerbar. LMM blir tatt bort og erstattet med en temp sensor og ny TPS sensor. Det som er greia er at man bør få endret tenningen i Motronic boksen samtidig. Den nye Alpha-N har nå mulighet til å bli kjørt mot en breibånds lambda i en lukket loop. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 29, 2009 Share Skrevet Oktober 29, 2009 For det første Øyvind så heter det ALPHA-N ikke alpina og har ikke noe MAP-sensor som jeg er kjent med. Det er ikke et stand alone sprut nei. Man looper en ekstra hjerne inn mot Motronic boksen som er full programerbar. LMM blir tatt bort og erstattet med en temp sensor og ny TPS sensor. Det som er greia er at man bør få endret tenningen i Motronic boksen samtidig. Den nye Alpha-N har nå mulighet til å bli kjørt mot en breibånds lambda i en lukket loop. Beklager skrivefeilen.. Alpha-N er IKKE et produkt, det er et prinsipp. Alpha-N MAXX er derimot et produkt. Det er en piggyback løsning som kan man kan kjøre lamdaregulering på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet Oktober 29, 2009 Share Skrevet Oktober 29, 2009 For det første Øyvind så heter det ALPHA-N ikke alpina og har ikke noe MAP-sensor som jeg er kjent med. Det er ikke et stand alone sprut nei. Man looper en ekstra hjerne inn mot Motronic boksen som er full programerbar. LMM blir tatt bort og erstattet med en temp sensor og ny TPS sensor. Det som er greia er at man bør få endret tenningen i Motronic boksen samtidig. Den nye Alpha-N har nå mulighet til å bli kjørt mot en breibånds lambda i en lukket loop. Beklager skrivefeilen.. Alpha-N er IKKE et produkt, det er et prinsipp. Alpha-N MAXX er derimot et produkt. Det er en piggyback løsning som kan man kan kjøre lamdaregulering på. Enten så er det jeg eller du som er helt på bærtur her, men hva du mener med at det ikke er et produkt men et prinsipp får jeg ikke til å stemme. MAXX Alpha-N er piggyback løsning ja, som jeg også har nevnt man looper inn mot Motronic boksen. Som da i og for seg bør si seg selv at er piggyback løsning. Jeg har aldrig hørt snakk om noe Alpha-N som ikke er piggyback så lenge jeg har lest og prøvd å fordype meg i det "prinisppet". Jeg har vert i kontakt direkte med Martin hos MAXX som har forklart meg en del om dette. Men likevel er det mye å lære. På MAXX sine sider ligger det installasjons veiviser på engelsk til E30M3. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
integrale8v / ELS Tuning Skrevet Oktober 29, 2009 Share Skrevet Oktober 29, 2009 Alpha N er et prinsipp som Øyvind sier. Når man bruker TPS som hovedkilde til å berekne motorbelastning heter/kalles det Alpha - N Med speed density bruker man Map sensor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Oktober 29, 2009 Share Skrevet Oktober 29, 2009 Brukte Alpha-n etter skifte til ganske ekstreme kamaskler pga dårlig vakum. Er det hovedgrunnen for og bruke alpha-n fordi vakum og er dårlig og map-sensor ikke lar seg bruke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Oktober 29, 2009 Share Skrevet Oktober 29, 2009 står kort og greit forklart på MS sine sider -In Speed/Density mode, the ECU monitors engine RPM, intake manifold pressure (or vacuum), and intake charge air temperature. Based on these numbers, along with a user-defined engine displacement figure, the ECU calculates the volume of air coming into the motor at any given time. The ECU then calculates the appropriate amount of fuel needed to operate at the air/fuel ratio specified in a target air/fuel ratio table. Because all this continually happens "on the fly", Speed/Density mode provides the highest degree of tunability over varying weather conditions, altitudes, and engine loads. - In Alpha-N mode, the manner of operation is much simpler. An injector pulsewidth is simply looked up from a throttle position vs. engine RPM lookup table. The intake air temperature sensor and the MAP sensor are used to measure ambient air temperature and pressure. There is a user-definable correction curve for adding or removing fuel based on air temperature, and a generic barometric compensation curve is applied internally. -In most applications, Speed/Density mode will provide the best overall performance. Neither mode will produce more power than the other, but Speed/Density will allow for much better drivability tuning than Alpha-N. -Any turbocharged or supercharged engine MUST use Speed/Density mode. The boost level in a forced induction engine is a critical part of the fuel calculation. -You must use Alpha-N mode if you have an individual runner intake manifold. However, it is possible to use speed/density mode with some modifications to the manifold. A small manifold with a vacuum connection to each runner can be created and used to provide a manifold pressure signal to the ECU. -Alpha-N mode is often used on naturally aspirated racing engines with very long-duration camshafts that produce little or no engine vacuum at an idle. It is sometimes difficult to achieve decent drivability or idle quality with an engine of this type using Speed/Density mode because the amount of pressure in the intake manifold is almost the same at an idle as it is at wide open throttle. Det går også an å kjøre en hybrid, hvor du bruker begge metodene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 29, 2009 Share Skrevet Oktober 29, 2009 På min S50B30 kjører jeg med Alpha-N prinsipp sammen med mapsensor(vakuum styring). Jeg har Vipec datasprut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 29, 2009 Share Skrevet Oktober 29, 2009 For det første Øyvind så heter det ALPHA-N ikke alpina og har ikke noe MAP-sensor som jeg er kjent med. Det er ikke et stand alone sprut nei. Man looper en ekstra hjerne inn mot Motronic boksen som er full programerbar. LMM blir tatt bort og erstattet med en temp sensor og ny TPS sensor. Det som er greia er at man bør få endret tenningen i Motronic boksen samtidig. Den nye Alpha-N har nå mulighet til å bli kjørt mot en breibånds lambda i en lukket loop. Beklager skrivefeilen.. Alpha-N er IKKE et produkt, det er et prinsipp. Alpha-N MAXX er derimot et produkt. Det er en piggyback løsning som kan man kan kjøre lamdaregulering på. A Enten så er det jeg eller du som er helt på bærtur her, men hva du mener med at det ikke er et produkt men et prinsipp får jeg ikke til å stemme. MAXX Alpha-N er piggyback løsning ja, som jeg også har nevnt man looper inn mot Motronic boksen. Som da i og for seg bør si seg selv at er piggyback løsning. Jeg har aldrig hørt snakk om noe Alpha-N som ikke er piggyback så lenge jeg har lest og prøvd å fordype meg i det "prinisppet". Jeg har vert i kontakt direkte med Martin hos MAXX som har forklart meg en del om dette. Men likevel er det mye å lære. På MAXX sine sider ligger det installasjons veiviser på engelsk til E30M3. Alpha-N er et prinsipp hvor man går utifra turtall og last (gasspjeldvinkel) istedet for en LMM. Problemet med Alpha-N og andre 'piggyback' løsninger er at man ikke kan mappe tenningskurven.....bare bensin/luft. Med en moderne programmerbar motorstyring (populært datasprut) slik som Autronic/Motec/Vipec osv. blir tenningskurve også justert inn perfekt for motoren på rullende landevei. Dyrere i innkjøp, men i lengden billigere å tilpasse og bygge videre på. Dessuten er oppløsningen på ett skikkelig datasprut bedre og tillater en finere justering med korte mellomrom i registeret enn en piggyback løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå