Gå til innhold

Oil and such


Hawk_AA
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og noen kamerater havna i en diskusjon (heller de som diskuterte, jeg måtte avlede dem ved å snakke om andre ting før man begynner å hate hverandre, etc.)

Skal man fylle opp olja til midten på peilepinnen eller til toppen?

Min ene kamerat mente man burde fylle til midten, for det hadde kara på møller sagt. Han understreket at det var viktig med marginer til Max-grensa, da det var farlig å fylle for mye olje.

Min andre kamerat mente at man skulle fylle til maks, det å ikke gjøre det var det samme som å fylle en halvfull bensintank.

I ettertid står jeg midt i mellom. Ville fylt til max, men synes ikke det er det samme som å toppe en bensintank. For om jeg hadde fylt til midten på min bil, som tilsynelatende knapt drikker noe olje, så hadde nok det holdt til neste oljeskift, og så lenge den er mellom max og min, får den jo oljen den trenger.

Et annet oljerelatert spørsmål vanker også:

Husker jeg rett, er det oljeservice på annenhver service, altså et BMW-regissert oljeskift hver 50'000km, i "beste" fall hver 25'000 . Bilen min byttet olje for 11'000km siden, og dette har tatt 5 måneder å kjøre denne distansen. Bør jeg bytte olje?

Takker for svar!

Hawk

PS:Ja, vet vi er patetiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fyller til max i -20 grader og kjører motorn varm har du nok litt over max da du peiler igjen da olje utvier seg når den blir varm. Men litt over max tåler den nok.

Tror ikke det er noe fasitsvar på dette.

Personlig kjører jeg alltid litt under max.

Jeg bytter olje og filter hver 10-12.000km uavhengig av tid.

Kjører du mindre enn dette kan du bytte en gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja... alle biler vi har på service ligger rett over maks etter påfylling..

m51 motoren (som jeg har) skulle det før fylles 6,75 l mener jeg å huske.. så kom det kontra fra bmw for noen år siden som sa at de skulle fylles med 7,25l, selv om 6,75 viser maks på pinnen.

så man vil aldri kunne gi en universalt fasitsvar.

men det er ikke noe problem å fylle til maks. skal bare være forsiktig med å fylle over..

bmw har oljeskift (på disse gamle) HVER service..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går fint det :)

ja, nå tar jeg bare dette fra hukommelsen, men mener det før var sagt at denne motoren skulle ha 6,75L olje, også kom det nye føringer (fra BMW) for noen år siden på at den skulle ha så mye som 7,25... og hvis ikke jeg husker helt feil så er dette godt over maks på peilepinnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hukomelsen din er god. Slo det opp i TIS'en nå, og oljevolumet er økt med 0,5 liter på m51 og m41. Det er derfor kommet en ny peilepinne med 30mm mellom max og min. Men dette ble gjort i 95 så jeg har nok den "nye" pinnen.

Men det er rart at det står 6,75 i alle smøretabeller...

Edit: Det står også at dette er gjort for å ungå skade på motoren pga. at folk ikke sjekker oljen. Så det er ikke no farlig å kjøre med "riktig" mengde så lenge du sjekker i ny og ne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg rett, er det oljeservice på annenhver service, altså et BMW-regissert oljeskift hver 50'000km, i "beste" fall hver 25'000 . Bilen min byttet olje for 11'000km siden, og dette har tatt 5 måneder å kjøre denne distansen. Bør jeg bytte olje?

Dette er iallefall feil.. Tviler på at noen biler har så høye intervaller på oljeskift.. Selv følger jeg servicelysene i bilen, dvs jeg bytter lenge før det kommer servicelys, har mitt eget system :lol:

Ang VAG, så har jeg også hørt at enkelte modeller skal ha olje til midt på peilepinnen... Gjelder iallefall eldre Vw'er som min golf2 og 1302..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, mange gode innspill her. Takk for det :)

Men drikker biler vanligvis mye olje? Pleier de å drikke såpass at de må etterfylle mellom oljeskift? Peiler oljen min regelmessig, kan ikke huske noen stor nedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men egen topic.

Bør jeg bytte luftfilter også, sammen med olje og oljefilter? Aner ikke om det er noe vits, hvor ofte det må gjøres, om det har blitt gjort på service, etc..

Regner med Mekonomens luftfilter fra Bosch er helt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

luftfilter er såpass billig at det kan du gjerne også bytte om ikke du vet når sist det ble bytta.

skal byttes hver INSP II tror jeg..

også er det gjort på ca 11 sekunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW tillater 0,7l/1000km forbruk. Og 1,5 på m-motorene. Dette er vel ganske mye, men det er absolut ikke no feil selvom du må etterfylle mellom oljeskift...

De gamle traverne M10, M20 og M30 hadde ofte 1,5L pr. 1000km også. Så det har skjedd en forbedring på det området. Nordmenn har nok sett lite til disse tallene siden vi ofte belaster motorene 25-30% av hva de er beregnet for. Men holder man høyest anbefalte turtall så vil nok oljeforbruket være ganske så korrekt (om ikke ennå verre)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...