Rannem Skrevet November 20, 2009 Forfatter Skrevet November 20, 2009 Da er GT splitterne montert. Ble ganske fornøyd. Var mye jobb å montere. Kopifanger uten avtagbar dtm og jalla splittere fra thailand sier sitt. Ble litt miks og triks, men gikk til slutt.
Rannem Skrevet November 21, 2009 Forfatter Skrevet November 21, 2009 Avtagbar DTM..hva er det? =) Er ikke dtm leppa på m fangeren? Eller er det bare jeg som har missa helt?
///Mysild Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 noen kaller det dtm, andre bare "m3" lista
Rannem Skrevet November 25, 2009 Forfatter Skrevet November 25, 2009 Dagens prosjekt har vært olje- og filterbytte, samt en runde med motorrens. Ikke veldig spennende, men veldig nødvendig for bilen. Sist bytte var på 8000 km siden. Sist gang jeg gjorde dette, fikk jeg forespørsel fra Dr_S om bilder av oljen jeg tok ut etter vasken. Men dette fikk jeg ikke tatt. Nå husket jeg det og har tatt noen. Dette dokumenterer hvor effektivt innvendig motorvask egentlig er! Utrolig hvor mye drit som kommer ut etter bare 20 min på tomgang Fremgangsmåten er enkel. Først tømmer jeg motoren helt for gammel olje. Deretter påfyll med biltema olje fyr opp bilen og hell QMI innvendig motorvask gjennom røret til peilepinnen. La denne suppa godgjøre seg på tomgang i 20 min. Voila, ferdig! Da er det bare å tappe av all møkka. Deretter etterfyller jeg med Castrol. Kun denne oljen som skal kjøres med på min bil. Produktene jeg brukte var: - QMI innvendig motorvask - Biltema 10W - 40 olje - Castrol 15W - 40 GTX Proffesional olje Flasken til venstre inneholder den oljen som har stått på bilen siden i sommer. Den har vært igjennom 8000 harde km Oljen på flasken til høyre har ikke vært med på noen km. Men stått på bilen i 20 min. Det er ikke store forskjellen i farge her. Sist gang jeg gjorde dette var oljene helt identiske! Mye dritt her gitt..
Scampi Skrevet November 25, 2009 Skrevet November 25, 2009 Se der ja...synes å huske vi snakket om dette på høstmøsntringa som regnet bort. Kjørte motorrens på min forrige gang også...helt vilt mye skit som kom ut.
Rannem Skrevet November 25, 2009 Forfatter Skrevet November 25, 2009 Se der ja...synes å huske vi snakket om dette på høstmøsntringa som regnet bort.Kjørte motorrens på min forrige gang også...helt vilt mye skit som kom ut. Kan nok stemme at vi snakket om det ja Prøvde for det meste å holde meg tørr. Fungerte dårlig! Mye drit man ikke ser ja.
Nøstbakken Skrevet November 25, 2009 Skrevet November 25, 2009 Ser ut som eit grundigt olje skift !! Lurte litt på kor du fikk tak i QMI innvendig motorvask ? Brukte du heile flaska ? Ps: Flott bil du har
Rannem Skrevet November 25, 2009 Forfatter Skrevet November 25, 2009 Ja, har nesten blitt en standard for meg å bruke innvendig motorvask ved oljeskift. Tror ikke bilen har noe vondt av det heller QMI Innvendig motorvask får du ivertfall kjøpt på Thorsov Bilrekvesita. Er der jeg kjøper det, men antar at det er flere andre rekvisitaer som har dette for salg. Ja, jeg bruker hele flaska. Det du har opp i motoren av rens skal du "trekke" av fra oljen. M43B18 skal ha 4 L olje. Da bruker jeg litt over 3 L samt 1 L QMI Står en mer detaljert beskrivelse på baksiden av flasken. Takk, men skulle gjerne hatt IS motoren som deg. Strøken den bilen din! Får se om jeg putter i en slik motor en dag
Superbeetle Skrevet November 25, 2009 Skrevet November 25, 2009 Merker du at det kommer noe "mer" skit ut enn det som vanligvis kommer ut med oljen? oljen pleier jo aldri å være særlig ren så lenge den har kjørt noen tusen. Jeg er litt skeptisk til så hyppige rensinger(og egentlig hele motorrens-greiene generelt, iallefall ved så hyppige skift-intervaller) 20min med "løsemiddel" på tomgang virker iallefall som x-antall 1000km i slitasje på lagre etc siden smøreeffekten blir såpass forringet av dette luriumet. Kan selvsagt være at jeg tar HELT feil nå, har ikke noe faktaopplysninger bare egne tanker omkring dette..
Rannem Skrevet November 25, 2009 Forfatter Skrevet November 25, 2009 Merker du at det kommer noe "mer" skit ut enn det som vanligvis kommer ut med oljen? oljen pleier jo aldri å være særlig ren så lenge den har kjørt noen tusen. Jeg er litt skeptisk til så hyppige rensinger(og egentlig hele motorrens-greiene generelt, iallefall ved så hyppige skift-intervaller) 20min med "løsemiddel" på tomgang virker iallefall som x-antall 1000km i slitasje på lagre etc siden smøreeffekten blir såpass forringet av dette luriumet. Kan selvsagt være at jeg tar HELT feil nå, har ikke noe faktaopplysninger bare egne tanker omkring dette.. Merker ikke at det kommer noe mer skitt ut. Det eneste som virkelig har fått meg til å bruke dette er jo dritten som kommer ut etter såpass kort tid. Tanken har også slått meg at dette er ganske heavy saker, men på en annen måte så er det ingen sterk lukt. Får du det på fingrene kjennes det bare ut som utvannet håndsåpe. Derfor tenker jeg at det er ganske mildt. Rart formulert, men du ser poenget? I og med at dette drar meg seg mye, tenker jeg også på at den smørehinna oljen lager etter tid blir helt borte. Men har aldri hørt negativ omtale om innvendig motorrens generelt. Kommer ikke til å bruke dette ved hvert oljeskift fremover. Men var mest intressert i å se forskjellen på renseoljen for 8000 km siden og nå. Ser at den var mye mørkere første gang jeg renset enn nå. Tipper at dette kan være greit å bruke ved hver 3. eller 4. oljebytte fremover. Da med bytteintervaller på 8000 km.
Superbeetle Skrevet November 25, 2009 Skrevet November 25, 2009 Jepp... Kan nok være lurt å gjøre en gang i blant, iallefall om man ikke vet hvilke olje og hvor hyppige skift den har hatt tidligere i livet..
Rannem Skrevet November 26, 2009 Forfatter Skrevet November 26, 2009 Jepp... Kan nok være lurt å gjøre en gang i blant, iallefall om man ikke vet hvilke olje og hvor hyppige skift den har hatt tidligere i livet.. Ja, spessielt denne bilen har ganske dårlig servicehefte. Slutter på 140 000km
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå