Halvorsen Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 Jeg liker å bruke så høyt gir og lavt turtall som mulig når veien går rett fram og fartsgrensen er konstant osv. Gjerne femtegir i 40-50 sonen (E34 525i). Har jo blitt opplært til å gjøre nettopp dette av kjøreskolen, fikk til og med spesiell skryt for økonomisk kjøring på oppkjøringa. Og jeg liker jo selv tanken på å bruke så lite drivstoff som mulig, når det ikke noe vits i å gi på likevell. Av og til kommenterer jo (delvis inkompotente) folk det, og mener det er skadelig for motor/girkasse, er det noe hold i dette egentlig? Er jo sikkert noe i det, men har vanskeligheter for å tro at det sliter så mye på bilen egentlig.
jcvold Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 er vel ikke "skadelig" ,men du bruker mer drivstoff om du kjører i et gir som ikke er beregnet till den farten, f.eks om du har 5.gir i 40 km\t, så vil det gå en del eksra fuel. motoren jobber vel litt mer om den kun har 1400 rpm i 5. gir og 40 km\t,enn om du kjører i 3.gir og har 2300 rpm, men om det er direkte skadelig for motoren vet jeg ikke. jeg kan trekke paraleller med 2 andre motordrevne ting jeg har kjennskap til, nemlig båt og fly . Båt først : vi har en 50 fots ambulansebåt med 2 X 760 hk Man Diesel,med servogear.det vil si vridbare propeller,der en kan bestemme belastningen på motoren ved å se på turbotrykk og turtall. høyt turbotrykk = høy og tung belastning. så det vi er anbefalt å kjøre med er høyt turtall og lite stigning på propellen,altså lavere turbotrykk.dette senker og exhaust temperaturen og er bedre for motoren. motorer har ikke vondt av høyt turtall så lenge en bruker vett og ikke ligger på rødmerkinga. samme systemet på propellfly med vridbare propeller også. der har en en måler som hetet "manifold pressure", altså trykket i exhausmanifolden,dette gir en indikasjon på hvor hardt motoren jobber. der er vi og anbefalt å heller bruke litt høyere turtall ,og litt mindre belastning på motorern. så det jeg prøver å si på en tungvint måte er : gir ned i 40-50 sona er litt annerledes på diesel biler,de har mer bunndrag på lavt turtall,men oss som har 2.5liter bensin,vi bør gi motoren litt mer turtalll
Halvorsen Skrevet Mai 19, 2009 Forfatter Skrevet Mai 19, 2009 Ok, takker for utfyllende svar Var jo en diesel jeg kjørte opp med så det gir jo litt mening (siden jeg hadde såpass høyt gir hele tiden der). Blir lavere girvalg heretter, sparer på bensinen der det kan spares
fredriko Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 Kokser seg for til i motoren og hvis du ligger på så høyt gir i lav fart
Ingeftw Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 Angående det med oppkjøring.. Når jeg tok lappen fikk jeg streng beskjed av kjørelærer om at jeg fikk ikke nærme meg 4. giret før jeg var passert 60 km/t.
espulus Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 Fikk samme beskjed jeg også.. Som noen sier ovenfor, så bruker bilen mer drivstoff på høyt gir med lavt turtall. Men helt seriøst.. Ingen som kjører i 5. gir i 40 km/t, eller 50 km/t for den sak skyld??!
MrElg Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 Er en fin strekke på vei til jobb, veldig slakk nedoverbakke, der er det akkurat passe å holde 50km/t i 5.
kanari87 Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 for og spare fuel, gjelder lavt turtall og liten åppning på gassspjeldet, så vis du kan ligge og klonke på lavt turtall, kan du gi mere gass uten og bruke mengder med fuel. Hold turtallet nede!
en325ic Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 vist du les intrusksjonsboka så står d svart på hvitt at du ikke skal ligge under 1500rpm så så lenge! vist du likker i kø under 1500rpm så skal du kjøre så så lenge på over 3000rpm ca.. sto d i mi istruksjonsbok på 325`a æ hadde!
hagenisse Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 Men helt seriøst.. Ingen som kjører i 5. gir i 40 km/t, eller 50 km/t for den sak skyld??! 40 er nok litt drøyt, men jeg bruker ofte 5. gir i 50-soner.
Halvorsen Skrevet Mai 19, 2009 Forfatter Skrevet Mai 19, 2009 I 40 er det vel ikke så vanlig at jeg bruker 5. nei, men det hender jo en sjelden gang Skal slutte med det nå da. Trodde det bare gjalt å holde turtallet som lavt som mulig jeg, men det er jo ikke helt sant slik dere beskriver det hvertfall. Det å se på turteller funker dessverre dårlig for meg, siden den viser ikke rett i det hele tatt. Må få fiksa det..
Ripper87 Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 har dere ikke forbruksmåller? http://www.ringblad.no/nyheter/article3 ... vice=print i følge testen her ska du stanse motoren etter 1/2 minutt i kø for å spare drivstoff, vel jeg tror at en vil gå strømtom på vei in til oslo veldig my andre bra svar fra testen her å. det fines jo lærebøker å programer for å lære seg å kjøre økonomisk
Lars89 Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 Brukte mye 5. gir i 325en, helt ned i 40, men mest fordi jeg er lat Men viktig å la motoren stekke litt på seg av og til, hvis ikke soter den igjen
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 Med min 320 diesel benytter jeg 3 gir i 50 soner! Dette for å få rett arbeidsturtall der motoren har mest dreiemoment og lavest forbruk. Så jeg kjører sjeldent under 1800 omdreininger, og dette på en diesel. Benytter 4 gir i 60 some om det er god flyt og de ikke ligger å harker i 50 som de fleste dessverre gjør. Prøvde som et eksperiment og bytte mellom 5 gir og 6 gir i 90 sonen, og opplevde å bruke mere i 6 gir da jeg kom i ugunstig momentområde og derfor må kompensere med mere gass for å holde farta oppe som igjen gir høyere drivstofforbruk. Bare se på hvordan en bil med automatgir girer! Den prøver jo å holde et turtall hvor den har mest dreiemoment for å spare drivstoff. Så gir heller ned et hakk å la motoren få jobbe rett i stedet for å harke seg bortover i 1200 omdreininger. For ikke å snakke om hvor mye drivstoff du "sløser" når du skal akselerere i høyt gir, da du må gi full åpning for at bilen skal streve seg opp i fart.
hagenisse Skrevet Mai 19, 2009 Skrevet Mai 19, 2009 Så jeg kjører sjeldent under 1800 omdreininger, og dette på en diesel. Har du noe særlig drag under 1800 da? Små turbodiesler er jo helt håpløse på bunndrag. Er jo absolutt ingenting i bunn, og så kommer absolutt alt fra 2000-2500...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå