E36Cab1 Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 Lavt turtall og lav belastning= få innsprøytningssykluser,lav indre motstand som må overvinnes(friksjon pumpe,råder,stempel osv) samt dertil svak motorbrems-effekt ved slipp av gassen,lavere forbruk på tenn.anlegg(mindre motstand på dynamo) er bare noen eksempler på hvorfor dette er en sjølskreven ting...
E36Cab1 Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 er vel ikke "skadelig" ,men du bruker mer drivstoff om du kjører i et gir som ikke er beregnet till den farten, f.eks om du har 5.gir i 40 km\t, så vil det gå en del eksra fuel.motoren jobber vel litt mer om den kun har 1400 rpm i 5. gir og 40 km\t,enn om du kjører i 3.gir og har 2300 rpm, men om det er direkte skadelig for motoren vet jeg ikke. jeg kan trekke paraleller med 2 andre motordrevne ting jeg har kjennskap til, nemlig båt og fly . Båt først : vi har en 50 fots ambulansebåt med 2 X 760 hk Man Diesel,med servogear.det vil si vridbare propeller,der en kan bestemme belastningen på motoren ved å se på turbotrykk og turtall. høyt turbotrykk = høy og tung belastning. så det vi er anbefalt å kjøre med er høyt turtall og lite stigning på propellen,altså lavere turbotrykk.dette senker og exhaust temperaturen og er bedre for motoren. motorer har ikke vondt av høyt turtall så lenge en bruker vett og ikke ligger på rødmerkinga. samme systemet på propellfly med vridbare propeller også. der har en en måler som hetet "manifold pressure", altså trykket i exhausmanifolden,dette gir en indikasjon på hvor hardt motoren jobber. der er vi og anbefalt å heller bruke litt høyere turtall ,og litt mindre belastning på motorern. så det jeg prøver å si på en tungvint måte er : gir ned i 40-50 sona er litt annerledes på diesel biler,de har mer bunndrag på lavt turtall,men oss som har 2.5liter bensin,vi bør gi motoren litt mer turtalll Nå er diesel litt annerledes på denne "testen",da den har negativ dreiemomentskontroll uten turbotrykk og positiv når ladinga begynner,så det stemmer nok dette sånn sett... Men er en hårfin balanse,og vanskeligt å måle kun ifra å "kjøre på øret" eller kun utifra turbotrykksmåler eventuelt...
aottesen Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 Angående den Volvoen - beklager feil ordvalg, det var ikke så kontant som at jeg kunne bruke ordet "regelrett". Men, når det er sagt, så kan det nevnes at den motoren leverer tett på 520 Nm v/ca 1400 rpm --> 5000 rpm. Opp Bømlafjord-tunnellen, for de av dere som vet hvilken det er, ligger den på ca. 1400-1600 rpm i 100 km/t. Spesifikasjonsmessig så snakker vi her om en 2,9 liters rekkesekser med twinturbo, omprogrammert til ca. 330 hk og 520 Nm, ikke en 89` 525. Så, sammenligningsgrunnlaget var gjerne i tynneste laget. Og, 1200 rpm i 150 var en spansk overdrivelse, for å få frem et poeng.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 20, 2009 Skrevet Mai 20, 2009 Og, 1200 rpm i 150 var en spansk overdrivelse, for å få frem et poeng. Litt OT: Men blir ikke det en underdrivelse mtp turtallet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå