Gå til innhold

Tuning av 325 e36 94 - Uten å montere turbo!

KrHeLl
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. har en Bmw 325 e36 94 mod, M50TUB25 (Vanos)

Jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å få litt bedre bunndrag på bilen.

Denne har jo 192hk 245-250nm, og den drar ikke på før rett over 3500-4000.

Jeg tenker først og fremst på bunndrag, men vil helst ikke miste noe toppdrag heller. Og d og fått den fra 192 til rett over 200 hadde ikke gjort noe (Bare for da å kunne si 200hk i stedet for 192 :P).

Jeg tenker også da mest på ting som kan gjøres lovlig, kremt* som i hvertfall ser lovlig ut.

1. Grenrør?, har hørt at det skal gi bedre bunndrag, men er det kun hvis det er spesifisert til kam?

Tenker på det som er å få kjøpt fra koed.

2. Effektanlegg og filter er ikke det bare for lydens skyld eller?

Tenker da på at effektanlegget hjelper for å føre ut varme avgasser bedre en org anlegg? Filter med varmeskjold er det noe å hente der?

3. Chip og kam, dette burde vel sammsvare, altså at en må få en chip som er spesifisert til kammene?

4. Hvordan fungerer dette med kam (kvassere kam) sammen med vanos?

5. Når jeg slipper speeden for så å speede på igjen, så røkker bilen som et h* er dette normalt med Vanos eller kan det være noe som ikke stemmer?

Noen som kan svare på noen av spørsmålene mine?

på forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjelper best på toppeffekt og bunndrag er å få mer kubikk og høyere kompressjon innenfor rimelighetens grenser. Får du satt inn en 328/528 veiv fra m52, så vil nok det gi en økning på ca 30hk som også gir bedre karakteristikk på motoren. Men sjekk ut om du er nødt til å bytte råder, stempler osv, men tror det går bra i dette tilfellet. Må kanskje ha høyere oktan etterpå. Kanskje må du ha på en tjukkere toppakning i tillegg... men hvis det ikke trengs, så tror jeg du kan ta ut motoren og gå inn fra bunnpanna, uten å ta av toppen. Bør sjekke og bytte rådelagre samtidig da det ikke er noe ekstra jobb. Du merker denne 'trimmen' mye bedre enn noen annen trim utenom kompressor og turbo. Den blir omtrent som den amerikanske utgaven av m3 og med den gamle girkassen, så har du enn tettsteget girkasse og. Chiptrimming merkes ikke, og kam og potte gir dårligere bunndrag. En kam vil gi litt mer på toppen, men bør ha medfølgene software for å fungere som den skal. Vanos funker bra og gjør kamen mer fleksibel, men litt værre å skru på. Angående nummer 5, så bør du sjekke motorfestene (og hardykoblingen på kardangen). Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.behindmatrix.com/e30/fotost/ ... f01140.htm tysk side med info. Bruk google translate hvis du trenger. Kan flytte over m52b28 veiva rett inn i m50b25 vanosblokka med de gamle rådene og stemplene. Men hvis dette er en m50b25tu, så er rådene lengre her og man må senke komp. Dette vil gi kompression på 11.0 som er veldig bra. Ganske optimal start på trimming av en m50b25 motor, hvis man ikke skal ha turbo/kompressor senere, da bør man bytte stempler og evt råder hvis man trimmer hardt. Man kan ikke ta stempler fra m52, da de fra m52 er beregnet på aluminiumblokk. Jeg ville tatt en full overhaling av motor hvis den er litt slitt, men da må man ta av toppen og.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar,

selve bilen var gått 210 når jeg kjøpte den, men forrige eier (tysker) var i en kollisjon og motor ble byttet, den hadde gått 116.

Jeg kjøpte den i september i fjor, men den har for det meste stått i garasje pga. militæret.

Skal sjekke den siden der "skrujern".

Nå har jeg ingen erfaring med demontering av motor. Har hat en del mopedmotorer oppe. hehe, vet at det ikke kan sammenlignes, men har det litt i fingrene for å si d slik.

Er stasjonert i nord og har tilgang til stor bilgarasje med nærmest alt en trenger, men det er ingen her som har noen erfaring med splitting av motor.

Så jeg lurer på om det er greit nok forklart i en Haynes BMW bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Omprogrammering kan også være en mulighet.

Før 192hk etter omprog 210hk

Før 141kw etter omprog 154kw

Før 245nm etter omprog 275nm

Send meg gjerne PM om du vil vite mer, starter som forhandler med dette produktet i det nærmeste. Venter bare på pakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 months later...
Omprogrammering kan også være en mulighet.

Før 192hk etter omprog 210hk

Før 141kw etter omprog 154kw

Før 245nm etter omprog 275nm

Send meg gjerne PM om du vil vite mer, starter som forhandler med dette produktet i det nærmeste. Venter bare på pakken...

Legg ut ett bilde av dynoen som beviser dette da, for det der tør jeg påstå er tall du kan drømme om og oppnå på en standard sugemotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...