Gå til innhold

Akselerasjon av dieselbil


Simmelim
 Share

Anbefalte innlegg

Det er mange som snakker litt rundt seg her, noen tar for seg begrepet fgjeldende for kun motor, mens andre gjør eksempler ut av biler.

Det er viktig å huske på at girkassen påvirker dreiemoment gjennom de ulike girene.

Man burde jo ta utgangspunkt i 2 eksempler:

2 like motorer går i benk, den ene på effekt toppen, den andre på moment toppen.

Hvem gir mest kraft ut? Jo den på effekt toppen. Dem så mener det er dette som akselererer bilen mest tenker slik.

De som mener moment toppen er de som tenker på motorens høyeste forbrenningseffektivitet PER motoromdreining

Den akselerer hardest på momenttoppen, og ikke effekttoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 646
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

S.Hafsmo: Ja det er jeg enig i. Men det er viktig å få med at de som kompanserer for lite moment med mye turtall OGSÅ endrer girutvekslingen for å multiplisere momentet fra motoren med en høyre faktor... Hadde de bare hatt mye turtall men ikke endret utvekslingen hadde det funka dårlig...

Og enig med MPowered om at det snakkes om litt forskjellige ting her. Men er litt usikker på hvilken av motorene som vil gi mest kraft ut. Jeg ser begrunnelsen for begge argumentasjoner men tror ikke jeg har kompetanse til å forstå hvorfor den ene gir mer kraft enn den andre. Noen som kan forklare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som snakker litt rundt seg her, noen tar for seg begrepet fgjeldende for kun motor, mens andre gjør eksempler ut av biler.

Det er viktig å huske på at girkassen påvirker dreiemoment gjennom de ulike girene.

Man burde jo ta utgangspunkt i 2 eksempler:

2 like motorer går i benk, den ene på effekt toppen, den andre på moment toppen.

Hvem gir mest kraft ut? Jo den på effekt toppen. Dem så mener det er dette som akselererer bilen mest tenker slik.

De som mener moment toppen er de som tenker på motorens høyeste forbrenningseffektivitet PER motoromdreining

Den akselerer hardest på momenttoppen, og ikke effekttoppen.

Dersom disse to motorene skulle stå i hver sin bil. De har ulik girutveksling slik at den ene kjører med 50kmt slik som den andre. Forskjellen er at den ene kjører på moment toppen, mens den andre på effekt toppen. Dersom nå begger trør gassen i bunn, hvem drar fra?

Jeg stemmer for effekt toppen. Snakk om det neste sekundet med akselerasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som snakker litt rundt seg her, noen tar for seg begrepet fgjeldende for kun motor, mens andre gjør eksempler ut av biler.

Det er viktig å huske på at girkassen påvirker dreiemoment gjennom de ulike girene.

Man burde jo ta utgangspunkt i 2 eksempler:

2 like motorer går i benk, den ene på effekt toppen, den andre på moment toppen.

Hvem gir mest kraft ut? Jo den på effekt toppen. Dem så mener det er dette som akselererer bilen mest tenker slik.

De som mener moment toppen er de som tenker på motorens høyeste forbrenningseffektivitet PER motoromdreining

Den akselerer hardest på momenttoppen, og ikke effekttoppen.

Dersom disse to motorene skulle stå i hver sin bil. De har ulik girutveksling slik at den ene kjører med 50kmt slik som den andre. FGorskjellen er at den ene kjører på moment toppen, mens den andre på effekt toppen. Dersom nå begger trør gassen i bunn, hvem drar fra?

Jeg stemmer for effekt toppen. Snakk om det neste sekundet med akselerasjon.

Da foreslår jeg at du får en G-måler og tester dette. G-krefter er fysikkens lover, og er urokkelig. Man har mest G, når bilen har mest krefter en eller annen vei, så enkelt er det. Om du da kan komme tilbake og si at du hadde mest G, på effekttoppen, og ikke momenttoppen, så skal jeg/vi godta svaret ditt :wink:

Ang lastebil og ikke, så har lastebilen riktignok flere gir, men bmw`en har jo også 2 gir, som matcher to av lastebilens gir, og lastebilen greier da å dra 50tonn selv med de girene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at en bil akselrerer iforhold til hvor mye effekt den har på det gitte turtallet?

La oss ta BMW grafen til turbo-tommy på forgje side... På ca. 3400o/min så skal den da akselrere som om den har 150hk? Jeg synes dette høres feil ut, men er litt usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastebilene:

Jeg er ikke uening med deg, men en M5 vil fint kunne dra 50 tonn med riktig girkasse. Ulempen er at du må kjøre med mye turtall hele veien og ha tette gir.

Ja det hadde vert fint med G måler, men mer effekt per tid/arbeid burde jo utgjøre en mer effektiv akselerasjon.

Powerstartern til M3, hvilket turtall ligger den på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil akselererer etter hvor mye kraft den totalt får ut til bruk på hjulene. Hvor mye turtall bilen har driter jo hjulene i. Mer kraft, mer akselerasjon.

Skal man dra inn momentet her, kan man ikke se bort fra girutveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastebilene:

Jeg er ikke uening med deg, men en M5 vil fint kunne dra 50 tonn med riktig girkasse. Ulempen er at du må kjøre med mye turtall hele veien og ha tette gir.

Ja det hadde vert fint med G måler, men mer effekt per tid/arbeid burde jo utgjøre en mer effektiv akselerasjon.

Powerstartern til M3, hvilket turtall ligger den på?

M5 vil greie å dra 50 tonn ja, og om man girer den likt som en lastebil, så vil den fremdeles ikke greie å dra den like fort opp i gir! Akselerasjon = masse x moment. Fjerner eller legger man til masse, vil akselerasjonen gå ned, såfremt man ikke har mer moment.

Det gjør ikke det. Prøv.

Powerstartern til E46M3 ligger på 3800rpm, maks moment er på 4900rpm, og maks effekt er på 7900rpm.

Hvorfor legger de den litt under maks moment, og ikke litt under maks effekt for å få maksimal akselerasjon? BMW vet vel hva som må til for å få maks akselerasjon? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å ikke blande begrepene. Du mener vel effekt ut på hjulene..

Men hvis du ligger på momenttoppen så vill både motoren OG hjulene gå saktere enn på effekttoppen... Altså vil motoren ha mer effekt, men den vil også måtte rotere hjulene flere ganger innen samme tidsinterval...

Vi må igjen ta med utvekslingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er klart den ikke vil, for dieselmotoren yter mye mer kraft på lavere turtall som gjør at den har "mer" effekt over et større turtallsområde (med tanke på giringen da dieselen kan starte nesten fra bunn)

Med m5 må man opp i turtall før man i hele tatt kan starte å dra noe, og dette er meget ugunstig mtp girutveksling. Den vil dra 2-3000 rpm, men nesten ikke noe fartsøkning. Da dieselen kan starte fra bunn kan girkassen konstrueres etter dette. da vil 2-3000 rpm økning resultere i en mye høyere fartsøkning.

Helt sikker på at den ligger der? Jeg syns det høres høyere ut, men dette vet jeg ikke.

Vi skulle ha fått noen til å teste det, da jeg ser både for og motargumenter begge veier.

Men de to motorene som er like og står i en testbenk er grunnlaget for den mest aktuelle argumenteringen. Da ser man bort fra gir, og tenker kun på når motoren kan pøse mest mulig kraft ut for å ha en raskere akselerasjon.

Jeg har alltid sett på moment som kraft utgitt per omdreining, og effekttopp som det maksimale arbeidet en motor orker å produsere uavhengig av turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å ikke blande begrepene. Du mener vel effekt ut på hjulene..

Men hvis du ligger på momenttoppen så vill både motoren OG hjulene gå saktere enn på effekttoppen... Altså vil motoren ha mer effekt, men den vil også måtte rotere hjulene flere ganger innen samme tidsinterval...

Vi må igjen ta med utvekslingen...

Helt enig, utveksling er alfa omega når vi snakker om moment

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser helt teoretisk på det med kun motor i benk uten no gir, så kan vi tenke oss et hjul rett på veiva. Med mer turtall(høyre effekt) får du ikke kraftigere akselrasjon, men høyre fart... Som jeg sa tidligere; motorengjennomfører flere eksplosjoner pr.sek., men må også rotere hjulet flere ganger. Når da momentet er lavere på dette turtallet enn på momenttoppen har jeg vanskelig for å forstå at den skal akselrere kraftigere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv heller hastighet med denne g-måleren da! Hva drar harderst av 2. og 3. gir fra 50-80?

Og ang. launch control på M3... på min bil trenger jeg faktisk ikke mer en 3500rpm før jeg ikke kjører fremover overhodet, men bare står stille og spinner. Ikke veldig effektivt hvis poenget er å starte fort. Starter jeg på 5500 (effekttoppen) kalles det burning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...