Gå til innhold

Akselerasjon av dieselbil


Simmelim
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 646
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For å vite det helt nøyaktig trenger du en effektkurve over motoren, slik at du kan se hvor langt du må dra den forbi makseffekt for å treffe på mest mulig effekt i neste gir. Du har makseffekt på 4000rpm, så du bør nok dra den forbi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse motorene har allerde ved ca 2000 rpm maks dreiemoment. (ja jeg vet det egentlig er noe lavere, men jeg har ikke det konkrete tallet og operer derfor med en ca verdi) Men vil allerde ved ca 4000 miste sitt dreiemoment og akselerasjonen avtar dermed, noe jeg tror du kjenner på bilen om du prøver å gi full gass å la den gå helt ut.

Gir ved ca 4000 siden du aldri vil havne under 2000 uansett og dermed vil ha maksimalt dreiemoment hele tiden.

Hvertfall det som er mine erfaringer med diesel, kanskje noen andre som andre meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig. Det er effekten som bestemmer akselerasjonen, ikke dreiemomentet. For maks akselerasjon ville jeg dratt den forbi effekttoppen.

Selv om maks dreiemoment avtar før 4000 rpm er maks effekt betydelig lengre opp i registeret. Ved å dra den litt forbi effekttoppen gir motoren mest mulig effekt når neste gir legges inn, noe som igjen gir best mulig akselerasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig. Det er effekten som bestemmer akselerasjonen, ikke dreiemomentet. For maks akselerasjon ville jeg dratt den forbi effekttoppen.

Selv om maks dreiemoment avtar før 4000 rpm er maks effekt betydelig lengre opp i registeret. Ved å dra den litt forbi effekttoppen gir motoren mest mulig effekt når neste gir legges inn, noe som igjen gir best mulig akselerasjon.

Nesten rett. Effekten er egentlig bare en beskrivelse av hva arbeid som gjøres ved ett gitt turtall. 0Nm=0Hk, Så momentet teller ;)

Men man bør nok dra bilen opp til maks effekt kurven og kanskje noe forbi, ja. Kanskje spesielt på bensinbiler, de virker å ikke stupe så bratt synes jeg? Effektoppen sier vel egentlig bare at her begynner motoren å slite med å plante særlig mer moment i bakken. Går du lengre opp vil den etterhvert ikke klare å henge med. Samma som å sykle ned en bratt bakke. Man klarer ett vist turtall på pedalene, men etterhvert så klarer man ikke å plante mere kraft i trøene, og da er det bare å gire, eller legge seg flat over styret og henge på. Sykler man så kjenner man fort at føttene ikke klarer å henge med, og da girer man. Samma prinsipp egentlig, tror jeg ;)

Jeg ville nok ikke gått så mye over 4500omdr på min tror jeg. Har aldri sjekket helt, men jeg mener min begynner å slite rundt dette tallet. Men den drar lengre, dog med merkbart mindre aks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...