Simmelim Skrevet Juni 1, 2009 Share Skrevet Juni 1, 2009 Hei, har en 120d. Hvordan bør jeg kjøre for å få maks akselerasjon? Tenker helst på hvor langt jeg bør dra den før jeg skifter gir. Rødlinja er rett før 5000 omdreininger og sperra er vel på 5000. Mvh Simmelim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simmelim Skrevet Juni 1, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2009 ingen som vet noe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 1, 2009 Share Skrevet Juni 1, 2009 For å vite det helt nøyaktig trenger du en effektkurve over motoren, slik at du kan se hvor langt du må dra den forbi makseffekt for å treffe på mest mulig effekt i neste gir. Du har makseffekt på 4000rpm, så du bør nok dra den forbi det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simmelim Skrevet Juni 1, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2009 okey, nå er min chippet da... har det noe å si? hva vil du anbefale sånn generelt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arotished Skrevet Juni 1, 2009 Share Skrevet Juni 1, 2009 Større utveksling på diffen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simmelim Skrevet Juni 1, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2009 dvs? har det noe å si for hvor langt jeg må dra den for maks aks? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juni 1, 2009 Share Skrevet Juni 1, 2009 Nei. Hør på Gunnar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arotished Skrevet Juni 1, 2009 Share Skrevet Juni 1, 2009 Huff, ikke hør på meg Tror jeg leste spm med et halv øye. Men større utveksling vil hjelpe på akkselerasjonen da ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet Juni 1, 2009 Share Skrevet Juni 1, 2009 Disse motorene har allerde ved ca 2000 rpm maks dreiemoment. (ja jeg vet det egentlig er noe lavere, men jeg har ikke det konkrete tallet og operer derfor med en ca verdi) Men vil allerde ved ca 4000 miste sitt dreiemoment og akselerasjonen avtar dermed, noe jeg tror du kjenner på bilen om du prøver å gi full gass å la den gå helt ut. Gir ved ca 4000 siden du aldri vil havne under 2000 uansett og dermed vil ha maksimalt dreiemoment hele tiden. Hvertfall det som er mine erfaringer med diesel, kanskje noen andre som andre meninger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gjeewaytee Skrevet Juni 2, 2009 Share Skrevet Juni 2, 2009 enig med BMW 2002 Fredrik her ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juni 2, 2009 Share Skrevet Juni 2, 2009 Ikke enig. Det er effekten som bestemmer akselerasjonen, ikke dreiemomentet. For maks akselerasjon ville jeg dratt den forbi effekttoppen. Selv om maks dreiemoment avtar før 4000 rpm er maks effekt betydelig lengre opp i registeret. Ved å dra den litt forbi effekttoppen gir motoren mest mulig effekt når neste gir legges inn, noe som igjen gir best mulig akselerasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simmelim Skrevet Juni 2, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 2, 2009 effekttoppen er ved 4000, vet ikke hvor maks dreiemoment er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juni 2, 2009 Share Skrevet Juni 2, 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M47 340 N·m (251 ft·lbf) @ 2000-2750 Jeg ville har dratt den til rundt 4500 rpm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Juni 2, 2009 Share Skrevet Juni 2, 2009 Ikke enig. Det er effekten som bestemmer akselerasjonen, ikke dreiemomentet. For maks akselerasjon ville jeg dratt den forbi effekttoppen.Selv om maks dreiemoment avtar før 4000 rpm er maks effekt betydelig lengre opp i registeret. Ved å dra den litt forbi effekttoppen gir motoren mest mulig effekt når neste gir legges inn, noe som igjen gir best mulig akselerasjon. Nesten rett. Effekten er egentlig bare en beskrivelse av hva arbeid som gjøres ved ett gitt turtall. 0Nm=0Hk, Så momentet teller Men man bør nok dra bilen opp til maks effekt kurven og kanskje noe forbi, ja. Kanskje spesielt på bensinbiler, de virker å ikke stupe så bratt synes jeg? Effektoppen sier vel egentlig bare at her begynner motoren å slite med å plante særlig mer moment i bakken. Går du lengre opp vil den etterhvert ikke klare å henge med. Samma som å sykle ned en bratt bakke. Man klarer ett vist turtall på pedalene, men etterhvert så klarer man ikke å plante mere kraft i trøene, og da er det bare å gire, eller legge seg flat over styret og henge på. Sykler man så kjenner man fort at føttene ikke klarer å henge med, og da girer man. Samma prinsipp egentlig, tror jeg Jeg ville nok ikke gått så mye over 4500omdr på min tror jeg. Har aldri sjekket helt, men jeg mener min begynner å slite rundt dette tallet. Men den drar lengre, dog med merkbart mindre aks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Juni 2, 2009 Share Skrevet Juni 2, 2009 Med en orntli sportsbil som du har girer du ikke før 6500-7000rpm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå