Gå til innhold

Akselerasjon av dieselbil


Simmelim
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 646
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er to komponenter som bidrar til å drive bilen fremover, dette er moment og turtall. Disse to komponentene kombinert er effekt, derfor er det effekten og ikke momentet som driver bilen fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to komponenter som bidrar til å drive bilen fremover, dette er moment og turtall. Disse to komponentene kombinert er effekt, derfor er det effekten og ikke momentet som driver bilen fremover.

Nope....

Da får jeg stille samme spørsmål til deg som jeg gjorde på BMWCCN.

Og så en liten utfordring til deg, eller om noen andre vil ta den.

Jeg antar at du har tilgang på en noenlunde normal bil med sugemotor på 120-150hk.

Så for å å komme til saken, så kan du ta med bilen ut på en liten kjøretur, ta med en stoppeklokke med rundetid på, og kjøre på tomgang på 1.giret på en flate.

Så gir du flat pedal, og måler tiden det tar mellom 1000rpm til 2000rpm osv, hver 1000rpm. Da kan vi bruke effektformelen som dere sier akselerer bilen, og si at Effekten = arbeid / tid. Arbeidet vil være å øke turtallet med 1000rpm, og siden farten er lav, så vil ikke luftmotstand og rullemotstand spille særlig inn, og utvekslingen er naturligvis lik, slik at hver 1000rpm, vil tilsvare en like stor hastighetsøkning. Og tiden i dette tilfellet vil være tiden du bruker på å akselere bilen 1000rpm/xxkm\h.

Om vi antar en normal momentkurve, så vil denne gjerne være 150nm på 1000rpm, og noenlunde det samme på turtallsperren. Det vil si at vi har 21hk på 1000rpm, 42hk på 2000rpm og 136.5hk på 6500rpm.

Om effekten akselerer, så vil tiden det tar å akselerere bilen de 5500rpm, være ~10sek ifra 1000-2000rpm, 8sek ifra 2000-3000rpm osv osv.

Jeg er villig til å vedde venstre testikkelen min, på at om du faktisk prøver dette, så vil tiden være noenlunde 1.5s/1.5s/1.4s/1.3/1.4. Tidene er ikke nøyaktig, men noenlunde den forskjellen.

Og hva sier dette oss?

Jo, bilen bruker omtrent samme tiden på å akse bilen ifra 1000-2000rpm, som ifra 5-6000rpm, og da like stor hastighetsøkning på samme tid.

Så kommer det store spørsmålet!

Om effekt akselerer bilen, hvordan kan ~20-40hk øke samme hastighet på samme tid, som ~120-130hk?

Dette vil jeg veldig gjerne ha et vitenskapelig svar på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da spør vi O STORE pimp igjen :P :

En bil har 400nm @ 2000o/min og 300nm @ 4000o/min. På hvilket av turtallene akselrerer den kraftigest i samme gir?

Ikke tenk på vind eller rullemotstand...

r=0.5 m=1400kg K=0.0136

a=(P/Rpm) *K og P=T*(Rpm*2*pi/60)

400Nm og 2000Rpm P= 84Kw a=0,57

300Nm og 4000Rpm P=126Kw a=0.42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da spør vi O STORE pimp igjen :P :

En bil har 400nm @ 2000o/min og 300nm @ 4000o/min. På hvilket av turtallene akselrerer den kraftigest i samme gir?

Ikke tenk på vind eller rullemotstand...

r=0.5 m=1400kg K=0.0136

a=(P/Rpm) *K og P=T*(Rpm*2*pi/60)

400Nm og 2000Rpm P= 84Kw a=0,57

300Nm og 4000Rpm P=126Kw a=0.42

Ja, det er jeg helt enig i. Men hvilken konklusjon trekker du at av dette? Jeg mener at dette viser at ved 2000o/min akselrerer du mer selvom effekten er mindre, enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om effekt akselerer bilen, hvordan kan ~20-40hk øke samme hastighet på samme tid, som ~120-130hk?

Det er mulig jeg missforstår hva du ønsker vi skal gjøre nå, men farten vil jo være mye høyere fra 5000-6000 enn fra 1000-2000. Da kreves det også mer effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to komponenter som bidrar til å drive bilen fremover, dette er moment og turtall. Disse to komponentene kombinert er effekt, derfor er det effekten og ikke momentet som driver bilen fremover.

Nope....

Da får jeg stille samme spørsmål til deg som jeg gjorde på BMWCCN.

Og så en liten utfordring til deg, eller om noen andre vil ta den.

Jeg antar at du har tilgang på en noenlunde normal bil med sugemotor på 120-150hk.

Så for å å komme til saken, så kan du ta med bilen ut på en liten kjøretur, ta med en stoppeklokke med rundetid på, og kjøre på tomgang på 1.giret på en flate.

Så gir du flat pedal, og måler tiden det tar mellom 1000rpm til 2000rpm osv, hver 1000rpm. Da kan vi bruke effektformelen som dere sier akselerer bilen, og si at Effekten = arbeid / tid. Arbeidet vil være å øke turtallet med 1000rpm, og siden farten er lav, så vil ikke luftmotstand og rullemotstand spille særlig inn, og utvekslingen er naturligvis lik, slik at hver 1000rpm, vil tilsvare en like stor hastighetsøkning. Og tiden i dette tilfellet vil være tiden du bruker på å akselere bilen 1000rpm/xxkm\h.

Om vi antar en normal momentkurve, så vil denne gjerne være 150nm på 1000rpm, og noenlunde det samme på turtallsperren. Det vil si at vi har 21hk på 1000rpm, 42hk på 2000rpm og 136.5hk på 6500rpm.

Om effekten akselerer, så vil tiden det tar å akselerere bilen de 5500rpm, være ~10sek ifra 1000-2000rpm, 8sek ifra 2000-3000rpm osv osv.

Jeg er villig til å vedde venstre testikkelen min, på at om du faktisk prøver dette, så vil tiden være noenlunde 1.5s/1.5s/1.4s/1.3/1.4. Tidene er ikke nøyaktig, men noenlunde den forskjellen.

Og hva sier dette oss?

Jo, bilen bruker omtrent samme tiden på å akse bilen ifra 1000-2000rpm, som ifra 5-6000rpm, og da like stor hastighetsøkning på samme tid.

Så kommer det store spørsmålet!

Om effekt akselerer bilen, hvordan kan ~20-40hk øke samme hastighet på samme tid, som ~120-130hk?

Dette vil jeg veldig gjerne ha et vitenskapelig svar på :)

Dette har du alt fått. Fysikk er ikke basert på synsing og trooor atte kanskje. Dette er udiskutabel fakta, så med mindre du sitter på noen uoppdagede fysiske lover foreslår jeg at du prøver å sette deg inn i dette emnet før du diskuterer mere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da spør vi O STORE pimp igjen :P :

En bil har 400nm @ 2000o/min og 300nm @ 4000o/min. På hvilket av turtallene akselrerer den kraftigest i samme gir?

Ikke tenk på vind eller rullemotstand...

r=0.5 m=1400kg K=0.0136

a=(P/Rpm) *K og P=T*(Rpm*2*pi/60)

400Nm og 2000Rpm P= 84Kw a=0,57

300Nm og 4000Rpm P=126Kw a=0.42

Ja, det er jeg helt enig i. Men hvilken konklusjon trekker du at av dette? Jeg mener at dette viser at ved 2000o/min akselrerer du mer selvom effekten er mindre, enig?

Fordi at økt hastighet krever økt effekt, dobler du turtallet krever det også dobbel effekt for å holde oppe akselerasjonen. Hadde du giret ned og hatt same turtall på dekkene ville du hatt 600Nm på dekkene og høyere akselerasjon. Fordi at du har høyere effekt ved lik hastighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om effekt akselerer bilen, hvordan kan ~20-40hk øke samme hastighet på samme tid, som ~120-130hk?

Det er mulig jeg missforstår hva du ønsker vi skal gjøre nå, men farten vil jo være mye høyere fra 5000-6000 enn fra 1000-2000. Da kreves det også mer effekt.

Kreves det 100hk mer for å akse bilen like fort ifra 10-20km\t som ifra 40-50km\t?

Og pIMp:

Nå har teorien gått helt til planeten til folk her.

Så hvorfor ikke ta et praktisk eksempel.

Og dessuten, så har du rett i at en bil med 400nm på 2000rpm vil akse fortere enn 300nm på 4000 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da spør vi O STORE pimp igjen :P :

En bil har 400nm @ 2000o/min og 300nm @ 4000o/min. På hvilket av turtallene akselrerer den kraftigest i samme gir?

Ikke tenk på vind eller rullemotstand...

r=0.5 m=1400kg K=0.0136

a=(P/Rpm) *K og P=T*(Rpm*2*pi/60)

400Nm og 2000Rpm P= 84Kw a=0,57

300Nm og 4000Rpm P=126Kw a=0.42

Ja, det er jeg helt enig i. Men hvilken konklusjon trekker du at av dette? Jeg mener at dette viser at ved 2000o/min akselrerer du mer selvom effekten er mindre, enig?

Fordi at økt hastighet krever økt effekt, dobler du turtallet krever det også dobbel effekt for å holde oppe akselerasjonen. Hadde du giret ned og hatt same turtall på dekkene ville du hatt 600Nm på dekkene og høyere akselerasjon. Fordi at du har høyere effekt ved lik hastighet

Det er da ikke tatt hensyn til rullemotstand/luftmotstand etc i den formelen...

Den formelen sier kun at et objekt UANSETT vil akselere med en viss "m/s", uansett effekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da spør vi O STORE pimp igjen :P :

En bil har 400nm @ 2000o/min og 300nm @ 4000o/min. På hvilket av turtallene akselrerer den kraftigest i samme gir?

Ikke tenk på vind eller rullemotstand...

r=0.5 m=1400kg K=0.0136

a=(P/Rpm) *K og P=T*(Rpm*2*pi/60)

400Nm og 2000Rpm P= 84Kw a=0,57

300Nm og 4000Rpm P=126Kw a=0.42

Ja, det er jeg helt enig i. Men hvilken konklusjon trekker du at av dette? Jeg mener at dette viser at ved 2000o/min akselrerer du mer selvom effekten er mindre, enig?

Fordi at økt hastighet krever økt effekt, dobler du turtallet krever det også dobbel effekt for å holde oppe akselerasjonen. Hadde du giret ned og hatt same turtall på dekkene ville du hatt 600Nm på dekkene og høyere akselerasjon. Fordi at du har høyere effekt ved lik hastighet

Jeg tror egentlig vi er enige, men jeg prøver å holde ting veldig teoretisk for å ikke gjøre ting så komplisert. Derfor har jeg under hele diskusjonen utelukket giring og utveksling. Er fullstendig klar over at det generelt ikke lønner seg å ligge eller gire på momenttoppen når du skal kjøre fort...

Jeg sier at du skal gire ned fordi du da får høyre multiplikasjonfaktor i kassa og høyre moment ut, og du sier at det er fordi du har høyre effekt. Det er 2 sider av samme sak, det er jeg enig i. Men når vi holder oss til et gir så akselrerer du best på momenttoppen. Altså momentet bestemmer akselrasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere uenige må dere gjerne komme med et regnestykke som viser noe annet.

Hillmar har jo et regnestykke som sier noe annet, og det har du ennå ikke "motbevist".

Dessuten, så skjønner jeg ikke hvorfor du blander effekt inn i Newton`s 2.lov om akselerasjon.

Der er det kun kraft, altså N. Og siden N er en kraft i en eller annen retning så kan denne direkte relateres til Nm, som er roterende kraft(eller statisk kraft om man tenker på en momentnøkkel).

Er du uenig i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere uenige må dere gjerne komme med et regnestykke som viser noe annet.

Jeg mener at det siste regnestykket ditt beviser det jeg... På 2000o/min har du mindre effekt men du akselrerer fortere enn 4000...

Hvis du derimot har 400nm på 4000o/min også så blir a=0,57. Altså lik akselrasjon på 2000 og 4000. Ja selfølgelig er effekten større på 4000o/min, men det er jo hjulene i utgangspunktet snurrer fortere rundt. Effekttallet sier ikke noe om hvor stor KRAFTEN er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...