Gå til innhold

Akselerasjon av dieselbil


Simmelim
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 646
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne tråden kunne vært manuset til filmen "The Neverending Story"

:lol:

Jeg tror det kunne vært veldig kjedelig å se 1.5time hvor 3-4 personer diskuterer frem og tilbake, og at det kommer en og annen person innimellom og slenger ut noen ord for så å forsvinne igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt på i hvilke tilfeller det er enklere å se på momentkurven enn på effektkurven, synes det er mye enklere (og forteller mye mer om bilen) når man bare holder seg til effekt.

Men kanskje på tide at denne tråden dør. :)

Om man f.eks vil vite hvordan bilen akser på samme gir, altså G-krefter.

Om man ser på momentkurven så kan man se, ok 500nm på 4000 og 5000rpm, da akser den likt der.

Om man ser på effektkurven, så vil man bare se at den har økt xxx hk ifra 4000 til 5000rpm, uten at man vet om den faktisk vil akselerere like mye der, siden man ikke vet hvor mye effektøkning man må ha der, for å ha lik aks :)

Det er uansett triviell informasjon, da man kan kalkulere seg til nm, men for enkelhets skyld :)

Det er nok det. Er jo ikke mer å diskutere egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, faktisk! Hva skal være vitsen med å vite hvor i et gitt gir den akser best? Det er jo fint litt man får gjort det med. Betraktelig mer interessant å vite hvilken gir man bør velge..

Jada, kverulant :)

Mange av oss med turbobiler liker hvertfall å føle akselerasjonskrefter og dette får man jo med å gi gass ifra 3000rpm, og ikke på 6000rpm :wink:

Alt handler jo ikke bare om å akse fortest ifra 100-200. :wink:

Det er jo G-krefter som er gøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke denne skal få dø ut. den gir meg masse, til tider interessant lesestoff på lange nattevakter. og det virker som om dere er de eneste som er våkne på denne tiden av døgnet. ;)

så jeg bruker anledningen til å legge ut

denne, som har en par utregninger på CVT. var interessant å se hvordan ting endrer seg med CVT.

(om den ikke har vært innom tråden før.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekt\HK er jo arbeid utført over tid. Altså det er effekt\hk som utfører arbeid\flytter bilen.

Jeg fikk nettopp bekreftet mitt og de fleste andre her sitt syn fra gutta på BMWCCN, så setter da endelig stopp fra min side i denne diskusjonen. Da vi ikke kommer noen veg, de fleste har sin mening nå.

Har ikke noe behov for å overbevise 2 personer som ikke helt vil\klarer å se sammenhengen. Det holder å vite det selv for denne gangen :wink:

Ha en fin ny arbeids uke :)

Men du har ennå ikke svart på Tommy Turbo sitt spørsmål. Mener du at en jevn effektkurve vil akselerere bilen like fort, om vi ser bort ifra luftmotstand,rullemotstand, drivverkstap osv?

Dessuten, om effekt over tid flytter bilen, så vil jo det si at i 5.gir, så bruker du lengst tid på å akselere bilen, og da øker den minst rpm per sekund, og da skal "effekten" gå NED! Fordi antallet rpm den øker med i sekundet, er mindre...

Dvs at siden effekt = arbeid / tid så vil EFFEKTEN gå ned, der den bruker mest tid på å gjøre samme arbeidet, altså øke bilen med 1000rpm f.eks

Og det vil jeg meget gjerne ha en forklaring på hvordan det går an :)

Du vet at når du dobler hastigheten, så blir den kinetiske energien til bilen 4 ganger så stor. Så altså arbeidet (effekten) motoren må gjøre for å akselerere like fort mens hastigheten øker, blir hele tiden større. U see? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

effekt er jo arbeid gjort over tid, stemmer det?

grunnen til at momentkurven er best å bruke til å finne ut når en skal gire er at man da slipper å regne om effekt til Nm for å finne når det lønner seg å skifte gir.

og på min bil er det dokumentert at det ikke nødvendigvis lønner seg å gire ned når turtallet er over 4000rpm.

når en skal gire opp så kan det ofte lønne seg å strekke turtallet litt ekstra for faktisk unngå å gire opp. feks inn mot sving, mål eller lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden kunne vært manuset til filmen "The Neverending Story"

:lol:

Jeg tror det kunne vært veldig kjedelig å se 1.5time hvor 3-4 personer diskuterer frem og tilbake, og at det kommer en og annen person innimellom og slenger ut noen ord for så å forsvinne igjen :lol:

Neida....bare å gi debattantene en helflaske brennevin så hadde det nok blitt en action-film mot slutten hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at når du dobler hastigheten, så blir den kinetiske energien til bilen 4 ganger så stor. Så altså arbeidet (effekten) motoren må gjøre for å akselerere like fort mens hastigheten øker, blir hele tiden større. U see? :wink:

Det vil jo være det samme om man har 2.gir og 5.gir da, i samme hastighet. For da vil den bruke lengst tid på å gjøre samme arbeidet :wink:

Og effekten er jo i bunn og grunn et mål på hvor man har mest moment, prosentvis i forhold til turtall. 1W = 1Joule per sekund= 1Nm per sekund.

Og tror du blander effekten i motoren(som er et resultat av turtall og nm), med hva som trengs for å akse bilen like fort, og det er moment på hjulene.

Og en flat momentkurve vil tilsi lik akselerasjon gjennom samme giret.

Og i CVT kasser så vil mest mulig moment på mest mulig turtall, kunne gi høyest utveksling og dermed mest mulig moment på hjulene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...