Bluum Skrevet Juni 1, 2009 Skrevet Juni 1, 2009 Hei. Jeg har en E36 ('93) 318iS som jeg har begynt å merke et økende problem med. Bilen går jevnt på tomgang og bruker ikke unormalt mye bensin. Ligger på 0,6 på slettene og sjelden over 1 L/mil med mindre jeg akselererer. Ikke er bilen spesiellt dau heller, holder greit følge med en 320, og ikke merker man mye forskjell hvis man bytter bil heller. Tingen er at bilen "lugger" når jeg kjører i 1, 2 og 3 gir og da særlig i lav hastighet/turtall. problemet blir værre og værre. I starten var det kun når jeg sklei av gårde på tomgang i 1. gir, men nå merker jeg det når jeg holder jevn fart i 3. gir. For eksempel hvis jeg ligger og holder 40 km/t på flat mark. Problemet øker gradvis, og over tid, men av og til er bilen helt fin. Det er ikke så ille at det er en plage å kjøre med, men selv passasjerene merker at bilen går ujevnt, og endel av mine passasjerer bryr seg svært lite om "bil og sånt". Mulig det bare er innbilning, men det kan virke som om problemet forsvinner etter en times kjøring omtrent. Også når det er kjølig ute (gjerne i kveldinga), virker problemet å avta raskere. MEn dette kan godt være innbilninger eller tilfeldigheter, bare så det er sagt. Bilen er gått ca 55 000 og det har ikke vært noe særlig med problemer med motoren såvidt meg bekjent. Hadde bilen inne til service for ikke lenge siden, hvor stort sett det meste som byttes ble bytta, noe som hjalp litt på ytelse og bensinforbruk, men det hadde ingen innvirkning på nykkinga når jeg kjører. Har ingen problemer ved akselerasjon, og det jeg synes er merkelig er at bilen sviver helt jevnt på tomgang, men med en gang jeg begyner å kjøre, så blir det rykkette. Jeg merker at lysene har litt ujevn styrke på tomgang, og det gjelder alle lysene på hele bilen. Prøvde å søke i forumet her, og på google, men vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg for å finne noe lurt. Fant en diagnose-guide so mjeg tenkte jeg skulle sjekke ut i morra, men jeg har min tvil til at den funker, så jeg spør her. Jeg har kommet fram til tre ting jeg tror det kan være. Lambdasonden eller luftmengdemåleren kan være dårlig, eller så kan det være noe med dynamoen, evt. noe krypstrøm et eller anna sted. Luftmengdemåleren er det jeg har mest troa på, i og med at det man gjerne merker når den er defekt er at man får mindre krefter (moment) på lavt turtall. Hvis det er mangel på moment som er årsaken, så kan det forklare hvorfor bilen kun går ujevnt når jeg har bilen i gir (og kløtsjen ute). Men jeg er ikke sikker på noen ting. Er det noen som har erfaring med lignende problem eller som kan hjelpe meg litt i retning av hvor problemet kan ligge?
hagenisse Skrevet Juni 1, 2009 Skrevet Juni 1, 2009 Jeg hadde noe lignende på min forrige engang, og byttet både luftmengdemåler, lambda og det meste av tenningsdeler... veldig til hjelp? Jeg hadde startet med en diagnose, du kan jo få napp...
Bluum Skrevet Juni 1, 2009 Forfatter Skrevet Juni 1, 2009 Du byttet alt fordi du måtte, eller fordi du bare ikke klarte å finne feilen? Bytter ingenting før jeg har sjekka om det funker, men jeg er ute etter et sted å sarte, evt. om jeg er på villspor, så slipper jeg å gå gjennom mange timers unødvendig feilsøking og frustrasjon.
MariusW Skrevet Juni 2, 2009 Skrevet Juni 2, 2009 Sliter med akkurat det samme som deg nå. LMM for sure!
Bluum Skrevet Juni 2, 2009 Forfatter Skrevet Juni 2, 2009 Du mener det er LMM? Hvorfor? Hvilke symptomer pleier det å være?
MariusW Skrevet Juni 2, 2009 Skrevet Juni 2, 2009 Først gikk min bil ræva med LMM plugga i. jeg koblet den ut og fikk tilnærma lik det draget jeg skulle ha MEN den nykka noe JÆÆÆVLIG hele veien opp + veldig ugjevn på tomgang
manta-a Skrevet Juni 2, 2009 Skrevet Juni 2, 2009 Min var det lmm som va gåen,Nykka veldig til jeg hadde fått dratt på skikkelig med turtall.Og da hadde ett lokalt verksted prøvd mye rart,lambda bensintrykk osv.Skifta llm så ble den helt fin.
Bluum Skrevet Juni 2, 2009 Forfatter Skrevet Juni 2, 2009 OK, da regner jeg med at jeg plukker den ut av bilen til helga og prøver å rense den. Virker som om det er en del folk som har gjort dette med hell. Bestiller en CRC boks på jobb i morra, så bør jeg ha den til fredag. Koster meg MYE mindre enn å kjøpe ny LMM i hvertfall, og da prøver jeg gjerne det Takk for hjelpen dere, skal oppdatere med ny prognose til helga da
635csi Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Hadde samme problem på E30 318is, og der var det lambdaen som var synderen. Koble den fra og se om lugginga forsvinner, da har du hvertfall evt. luket ut den feilkilden. Var sånn jeg fant ut at min lambda var gåen hvertfall.
caaatooo Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Har samme problemet på min 96' modell 320i, men har trua på at det er LMM hos meg også
635csi Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Er jo bare å koble fra lambda og se om symptomene forsvinner/forandrer seg.
Bluum Skrevet Juni 3, 2009 Forfatter Skrevet Juni 3, 2009 Nå er det vått ute, så jeg skrur heller ut LMM enn å legge meg og krype under bilen. Fikk tak i Air Sensor Clean hos Mekonomen, så det skal prøves i løpet av kvelden, forhåpentligvis. EDIT: Har rensa LMM nå, og vil ikke si det har vært til voldsom hjelp. Nå har jeg ikke kjørt lange biten, men såvidt jeg merka har det ikke blitt bedre enn at jeg har sendt bilen en uke eller to tilbake i tid Tenker problemet ligger et anna sted. Da er lambdaen neste. Hvordan kobler du fra lambdaen 635csi? Og trengs ikke den for at bilen skal svive skikkelig?
635csi Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 I min E30 er det en kabel med skrukobling som går fra motorrommet og ned til lambdaen. Jeg koblet fra der. Bilen går ikke med korrekt bensinblanding/co-verdier o.l. dersom lambdaen er frakoblet, men bilen vil forhåpentligvis da slutte med lugginga dersom det er lambdaen som lager trøbbel. Sånn jeg fikk det forklart for å teste om lambda er gåen hvertfall. Min hadde samme lugging som du beskriver her, og den kom bort da jeg koblet lambdaen = kjøpte ny lambda og problemet løst Du kan jo prøve dette og gi en tilbakemelding her? Håper for din del at det kun er lambdaen, er jo ikke så forferdelig kostbar egentlig.
Bluum Skrevet Juni 3, 2009 Forfatter Skrevet Juni 3, 2009 Skal se om jeg klarer å spore opp denne skrupluggen i motorrommet. Nei, det er jo ikke det værste å bytte, men det er likevel irriterende å måtte bytte den. Får legge opp noen tilbakemeldinger på hvordan det går så snart jeg får gjort noe mer
635csi Skrevet Juni 3, 2009 Skrevet Juni 3, 2009 Det eneste som er kjedelig med å bytte lambda er at den som regel sitter noe vanvittig godt fast, vanskelig å få løsnet med mindre du tar av eksosanlegget. Lykke til da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå