Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Gamlingen sin E39 98 mod 525TDS stv har plutselig fått problemer med elektronikken.

Det som skjer er:

Startet med at bakluke viskeren ikke altid ville viske, så utartet det seg til at cd spilleren (orginal) ikke slo seg på, dvs hele displayet ble svart, ingen klokke helder, samt ratt kontrollene og kjørekomp. ikke virket. Kjøre komp. reagerte ikke ved trykk på knappen, og målingen ble helt tullete.

Deretter begynte plutselig kupebelysningen og slå seg på og av mens man kjører, man kan av og til høre klikkelyder fra "sperra" på girstanga (Automat). Samme lyd som kommer når du trykker på bremsa, så får du det klikket ned i girstanga. Denne går bananas og klikker hurtig. Viskerene fremme vil ikke altid virke og den dynamiske(?) servostyringa er på bærtur, dvs den er tung og ratte når den står still, kan plutselig bli lett og så tung igjen.

Symptomene med cdspilleren dukket opp da solskjermen på pass. side ble tatt ned, ok makeup speilet ble opna, da skulle vist spilleren kobla ut. Nå funker spilleren av og til. Jeg fikk liv i den kvelden før jeg skulle låne bilen på jobb. Morgenen etter virket ikke spilleren. Da jeg var ferdig på jobb så funket den.

Men nå i ettertid så skjer det rare ting når man opner luka på makeup speilet, da klikker det flittig i girstanga, og om man slår på tenninga, cd spiller kommer ikke på, viskere fremme funker ikke.. Opner man makeup speilet så kom plutselig cd spiller på, og viskerene virket.

Så det er tydelig at det er et eller annet som har dukket opp. Bilen er i fin stand, gått 150000 km.

Og den er godt tatt vare på.

Det vi har gjort er å ta ut batteriet, sjekka jordinger der bak, alle så veldig fine ut. Kikka å rigla litt på sikringer og releer bak med batteriet. + de i hanskerommet fremme.

Batteriet har og stått på lading over natten, men virker ikke som om det har hjelpt noe i det hele tatt.

Var på verktsted å leste ut feilkoder her en dag, der var feil på den del ting, men dem hadde ikke BMW leseren der da, så de brukte en universal en. Skal inn i morgen for grundigere sjekk.

Så om noen har noe tips eller har vært borti dette før, så er jeg veldig takknemmelig for tips! Greit å høre om noen kanskje har vært bori det samme :) Kan jo hende det er bare en liten fille ting som lager så mye styr! :)

Mvh.

Fredrik

Skrevet
bakstykket på tenningslåsen kan skape mye rare problemer, blant annet flere av de du nevner..

Men høres litt ut som jordfeil

Hmm..

Moren min som bruker bilen ofte, sa til meg at viskeren bak, når den ikke virket, så måtte hun stoppe motoren, altså slå helt av tenninga, for så og starte igjen, da kunne den begynde å fungere..

Og da jeg drev å kikka på sikringer og slikt, så virket det som av og til spilleren funka etter jeg slo på og av tenninga et par ganger.. :?

Bilen er i fin stand, gått 150000 km så den burde jo ikke ha så mange grove feil, alt så strøkent ut bak med batteriet og slikt, alle sikringer er fine..

Blir spennende å se hva dem finner ut med BMW testeren i morgen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...