Opticus Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Bilen har en merkelig knirkelyd når jeg vrir på rattet - høres ut som noe som trenger smøring inni rattet ett eller annet sted, det knirker når jeg svinger både til høyre og venste, må svinge endel for å få frem lyden så det er mest når jeg parkerer eller kjører i veldig krappe svinger. Høres faktisk litt ut som plastikk mot plastikk, eller plastikk mot metall Det er en E91 dette gjelder, hvordan kommer jeg lettest til stammen til rattet eller hva det når heter, det må være inni der lyden kommer ifra? har noe universalfett jeg tenkte jeg kunne kline på inni der, vil helst ikke bare spraye WD40 inni der
Opticus Skrevet Juni 4, 2009 Forfatter Skrevet Juni 4, 2009 kom selvfølgelig over en DIY til fjerning av ratt nå, men er litt usikker på om jeg kan koble av batteriet når jeg holder på med det, kan man bare ta av den negative skoen på batteriet uten at bilen blir helt mongo etterpå? vil den komme med feilmelding dersom jeg kobler fra batteriet er vel det jeg spør om. tenker at det kan være lurt på koble fra batteriet ettersom det er en airbag midt i rattet som sikkert spretter ut om jeg gjør noe feil?
pedro Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Gjorde dette nettopp på begge mine E36er pga KNIRKKK Var ikke noe problem å ta rattet av, men knirkingen ble ikke helt borte(skal bytte slepering). Problemet er at airbaglampen lyser i flere minutter nå etter dette. Ingen problem, men det irriterer meg. Etter endel kjøring nå så lyser den ikke lenge. Bare i ett min eller mindre. Pedro
hillmar Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Koblet du fra batteriet før du gjorde noe som helst, og kobla det ikke inn før du var helt ferdig? trodde du skulle slippe feilmld. da...
Jay-O Skrevet Juni 5, 2009 Skrevet Juni 5, 2009 Alltid(!) koble fra batteriet når du skal jobbe med ratt, seter og dører; Fordi sensorer som skal overvåke om noen sitter i seter er aktive, selv om tenningen er av. Dette er slik for å kunne utløse airbags hvis noen kjører i deg når du sitter i den, uten tenning og. Når du har koblet fra, og koblet tilbake så må du bare stille klokken. Det blir loggført strømbrudd i loggen, thats it... Hvis du ikke tar strømmen først, vil du få feilmelding på airbagmodulene, og de vil ikke virke i en evt kollisjon. For å resette dette må du inn til verksted, type Bavaria, Kvål osv... Jeg lærte på den vanskelige måten...
Opticus Skrevet Juni 5, 2009 Forfatter Skrevet Juni 5, 2009 holder det å koble av den negative polen? dvs den svarte
hillmar Skrevet Juni 5, 2009 Skrevet Juni 5, 2009 Ja det holder lenge, men vent gjerne et kvarter etter du har kobla fra før du begynner å skru...
Opticus Skrevet Juni 6, 2009 Forfatter Skrevet Juni 6, 2009 kan bekrefte at man bare trenger å stille klokken etter batteriet har vært koblet fra rattet er ikke fikset enda da hehe
en325ic Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Du trenger ikke og ta av rattet! knirken du hører er mellom ratt aksling og gjennomføringa i torpedo veggen. er 2 ting du kan gjøre her 1: Demonter kickpanel og dra gummien til sies og smør opp! kan bli ok, men kansje ikke 2: Demonter kick panel Løsne rattaksel kryss, løsne dette under panseret også. dra dette ut og smør og renjør di plast lagran som ligger der! er der det knirker fra! OG JA TA AV BATTERI POLN..
Hansh Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Alltid(!) koble fra batteriet når du skal jobbe med ratt, seter og dører; Fordi sensorer som skal overvåke om noen sitter i seter er aktive, selv om tenningen er av. Dette er slik for å kunne utløse airbags hvis noen kjører i deg når du sitter i den, uten tenning og.Når du har koblet fra, og koblet tilbake så må du bare stille klokken. Det blir loggført strømbrudd i loggen, thats it... Hvis du ikke tar strømmen først, vil du få feilmelding på airbagmodulene, og de vil ikke virke i en evt kollisjon. For å resette dette må du inn til verksted, type Bavaria, Kvål osv... Jeg lærte på den vanskelige måten... Stemmer vel ikke at airbagene ikke kommer ut? Pleier å være slik at det heller kommer flere airbager ut enn nødvendig, men vet ikke hvordan det er på f. eks. E90.
en325ic Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Alltid(!) koble fra batteriet når du skal jobbe med ratt, seter og dører; Fordi sensorer som skal overvåke om noen sitter i seter er aktive, selv om tenningen er av. Dette er slik for å kunne utløse airbags hvis noen kjører i deg når du sitter i den, uten tenning og.Når du har koblet fra, og koblet tilbake så må du bare stille klokken. Det blir loggført strømbrudd i loggen, thats it... Hvis du ikke tar strømmen først, vil du få feilmelding på airbagmodulene, og de vil ikke virke i en evt kollisjon. For å resette dette må du inn til verksted, type Bavaria, Kvål osv... Jeg lærte på den vanskelige måten... Stemmer vel ikke at airbagene ikke kommer ut? Pleier å være slik at det heller kommer flere airbager ut enn nødvendig, men vet ikke hvordan det er på f. eks. E90. vist det er en person i biln kun fører så er d bare fører airbag som kommer! dette pga at du har sittebelsatnigsensor i pass sete og i baksete vist biln er ny nåkk! og airbagen kommer ut uansett om det lyser i dæsjn! da vist smellet er hart nåkk...
Hansh Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Alltid(!) koble fra batteriet når du skal jobbe med ratt, seter og dører; Fordi sensorer som skal overvåke om noen sitter i seter er aktive, selv om tenningen er av. Dette er slik for å kunne utløse airbags hvis noen kjører i deg når du sitter i den, uten tenning og.Når du har koblet fra, og koblet tilbake så må du bare stille klokken. Det blir loggført strømbrudd i loggen, thats it... Hvis du ikke tar strømmen først, vil du få feilmelding på airbagmodulene, og de vil ikke virke i en evt kollisjon. For å resette dette må du inn til verksted, type Bavaria, Kvål osv... Jeg lærte på den vanskelige måten... Stemmer vel ikke at airbagene ikke kommer ut? Pleier å være slik at det heller kommer flere airbager ut enn nødvendig, men vet ikke hvordan det er på f. eks. E90. vist det er en person i biln kun fører så er d bare fører airbag som kommer! dette pga at du har sittebelsatnigsensor i pass sete og i baksete vist biln er ny nåkk! og airbagen kommer ut uansett om det lyser i dæsjn! da vist smellet er hart nåkk... Er akkurat det jeg mener og, og derfor kommer evt. flere airbager ut hvis biler ikke vet hvor mange som sitter i bilen.
pedro Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Knirkelyden på min 94 316 høres da virkelig ut til å komme fra rattet? På E30min kom lyden fra den hvite plasthylsa som er foring på rattstammen til gjennomføringa i torpedoen. På E36en min gnisser det oppe i rattet ved sleperingen tror jeg. Bytter ratt jeg like godt når jeg er i gang. MEN NYTT SPØRSMÅL: Hva skal til elektrisk for å få montert inn sideairbag i E36 Har ikke sideairbar i 97 karosseriet som skal brukes, men delebilen fra 98 har sideairbag. Hva må føres over? Skal bruke "HELE" delbilen, dvs også dørene. Airbagsentralen må overflyttes, men må HELE ledningsdnettet også over fra 97ern til 98ern? Er vel ikke el nett i bilen til airbag i dørene på 98?? Noen som vet?? Pedro
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå