hillmar Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Til dere som har erfaring med justerbare casterplater og justering av disse: Hvor mange mm. justering utgjør 1 grad?
Haug530D Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Ikke så godt å si egentlig, er det i forbindelse med senking? da må du uansett ha 4 hjulskontroll.
hillmar Skrevet Juni 4, 2009 Forfatter Skrevet Juni 4, 2009 Nei, ingen senking. Har hatt bilen på 4-hjulskontroll og høyre foran har 0,8 grader for liten caster. Tenkte jeg skulle få et begrep om hvor mye dette er sånn at det er litt lettere å lete etter feilen... Du som nettop har vert borti dette, har du den korekte vinkelen på casteren(bare for å være sikker på at jeg har riktig data, jeg har fått oppgitt 6,4...)
Haug530D Skrevet Juni 4, 2009 Skrevet Juni 4, 2009 Nei, ingen senking. Har hatt bilen på 4-hjulskontroll og høyre foran har 0,8 grader for liten caster. Tenkte jeg skulle få et begrep om hvor mye dette er sånn at det er litt lettere å lete etter feilen... Du som nettop har vert borti dette, har du den korekte vinkelen på casteren(bare for å være sikker på at jeg har riktig data, jeg har fått oppgitt 6,4...) Caster foran på E39 skal være +6º55' og du kan ha ett avvik på +- 30' Den kan altså være fra 6,25 til 6,85 På min har jeg 5º38' og 5º40' med orginale tårnlager. Akkurat nå er Casteren riktig, da jeg har justerbare tårnlager, men de fikk ikke Camberen innenfor så de måtte jukse litt, vet ikke om jeg har montert de platene feil eller hva det er jeg men kommer til å sette på de orginale tårnlagrene igjen. Bedre med litt feil på Caster enn Camber.
hillmar Skrevet Juni 4, 2009 Forfatter Skrevet Juni 4, 2009 Jeg har 6,4 på venstre og 5,6 på høyre. Det er da sannsynligvis en slitt foring ett eller annet sted på høyre siden... Det jeg ikke skjønner er at hvis det var en slitt foring ville vel fjærbeinet lagt seg mer ned=større vinkel og ikke mindre... Og jeg er klar over at caster ikke er livsviktig, men føler at bilen ikke er helt i balanse siden selvopprettinga ikke er lik til høyre og venstre og vil derfor få fiksa det...
Haug530D Skrevet Juni 5, 2009 Skrevet Juni 5, 2009 Jeg har 6,4 på venstre og 5,6 på høyre. Det er da sannsynligvis en slitt foring ett eller annet sted på høyre siden...Det jeg ikke skjønner er at hvis det var en slitt foring ville vel fjærbeinet lagt seg mer ned=større vinkel og ikke mindre... Og jeg er klar over at caster ikke er livsviktig, men føler at bilen ikke er helt i balanse siden selvopprettinga ikke er lik til høyre og venstre og vil derfor få fiksa det... Er dette med Camber/Caster tårnlager?
hillmar Skrevet Juni 5, 2009 Forfatter Skrevet Juni 5, 2009 Nei er helt standar. Grunnen til at jeg dro inn dette med justerbare lager er at dere som har det vet kanske hvor mye justering 1 grad utgjør. Når jeg skal begynne å lete etter hva som er slitt/feil så er det greit å vite om det er snak om 1mm. feil, eller 2cm...
Haug530D Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Ingen andre som har no formening her? Vanskelig å si egentlig, men vil tro det er nærmere 2 cm enn 1mm, min Camber er ca 1 grad feil foran for øyeblikket og det ser man godt kan du si.
hillmar Skrevet Juni 6, 2009 Forfatter Skrevet Juni 6, 2009 Hmmm.. det er såppas ja. Hva ser du det på? Plassering av hjulet i hjulbuen eller bare på "caster lageret" ditt?
Haug530D Skrevet Juni 6, 2009 Skrevet Juni 6, 2009 Hmmm.. det er såppas ja.Hva ser du det på? Plassering av hjulet i hjulbuen eller bare på "caster lageret" ditt? Ser det at hjulene ligger mer inne oppe enn uten tårnlager, men kan være at jeg har montert de feil, har forøvrig satt på de orginale lagrene i dag, så så skal Camber være bra igjen mens Caster er vel 1 grad feil, men kan ikke si at jeg merker noe til det under kjøring.
hillmar Skrevet Juni 6, 2009 Forfatter Skrevet Juni 6, 2009 Grunnen til at jeg merker det tror jeg er fordi det er forskjell mellom høyre og venstre, men kan godt hende det er placebo Uansett så er det noe som er feil, så jeg må finne ut av det.
hillmar Skrevet Juni 6, 2009 Forfatter Skrevet Juni 6, 2009 Det er gjort og det var der jeg oppdaget det. Men er jo ikke no justering på caster, og det skal man heller ikke trenge(sålenge man ikke senker bilen). Eneste grunnen jeg kan skjønne som vil gi feil caster er slitte foringer eller noe som er bøyd. Og jeg sliter litt med å skjønne at slitte foringer skal gi mindre caster siden jeg tror at slitene foringer vil få fjærbeinet til å "legge seg mer ned"...
hillmar Skrevet Juni 6, 2009 Forfatter Skrevet Juni 6, 2009 Hmmm.. det er såppas ja.Hva ser du det på? Plassering av hjulet i hjulbuen eller bare på "caster lageret" ditt? Ser det at hjulene ligger mer inne oppe enn uten tårnlager, men kan være at jeg har montert de feil, har forøvrig satt på de orginale lagrene i dag, så så skal Camber være bra igjen mens Caster er vel 1 grad feil, men kan ikke si at jeg merker noe til det under kjøring. Hva mener du foresten med "mere inne"? Mener du mer inne som i mer negativ camber?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå