Gå til innhold

Turbo på m50b25


AlXz
 Share

Anbefalte innlegg

Hey.

Lurer litt på om jeg skal ha turbo etterhvert.

Har ingen ting ennå. Ikke motor heller.

Men tenkte det kunne være greit med litt fakta og tips før innkjøp og bygging :-)

Det jeg da har tenkt på, er en orginal m50b25 maskin.

(har tenkt på non-vanos.., men er det mye mer slit på vanos motor??)

Da kan jeg kjøre opptil 0,5bar i ladetrykk trygt har jeg forstått??

Jeg vil da trenge følgende deler (???)

- Turbo

- WG ?? (kan noen fortelle meg litt om denne? :P)

- Grenrør

- Slanger/rør til luft

- Intercooler

- Kraftigere bensinpumpe (hørt den orginale klarer det greit?)

- Dyser

- Chip (til å justere tenning)

- Ventil (resirk / dump)

- Olje inn/ut til turbo

- Eksos (fra turbo til eksosanlegg)

Mer jeg trenger??

Må man ha bensintrykk regulator?

Annet??

Med tanke på plassering av turbo.., hva er å anbefale? Hva er greit?

Toppmontert er vel bedre enn montert på siden av grenrør med tanke på varme? Bedre å få den litt opp vel??

Kan jeg ta olje til turbo fra der oljetrykk-sensoren sitter orginalt?

(den som styrer oljetrykk lampa i InstrumentPanel) ??

Evt. bruke et lokk på oljefilterhus med hull??

Hvordan med oljeretur til bunnpanna?

Må denne inn under eller over oljenivået?

Hva er best? Hva funker ikke? osv?

Noe spessiel vinkel, osv, osv ??

Er litt grønn på dette området som dere ser.

Men noen ting kan jo være greit å vite før man starter :-)

Noen som har noe kitt å anbefale til en grei pris?

Hvor mye bør jeg bruke når det er snakk om rundt 0,5bar trykk og org innmat/toppakning ??

Takker for alle tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei ble ikke det;) anbefaller på det sterkeste å plukke ut motor, skal aldri konvertere til turbo med motoren i bilen

Hehe.., men er det noe stort problem med et kitt?

Hva er det du ikke får til..? grenrør?

Kommer vel litt ann på plasseringa av turboen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Merka det selv. Det tar tid å plukke av bunnpanne og grenrør osv mens motoren står i. Litt kronglete å få på grenrør med turbo da det er veldig trangt.

Jeg grubbla veldig på om det gikk ann å sette i motoren med grenrør og turbo montert? Noen som vet om det er plass?

Du må ihvertfall lage nytt motorfeste for å få på røret til luftfilteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor det mulig blir bygg på skal straks ut av bil den kommer fra.

Så da blir det nok noe fiksing på den mens den er ute evt.

Har nettop byttet orginale eksosmanifolder på en m50 selv, med motor i bil. Og det tok greit med tid ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imploderer? :lol:

Sats på et billig datasprut type MS med engang. Da slipper du mye ekstra styr senere.

WG, Wastegate som dumper overtrykk. Du vil ha et trykk på 0.5bar WG sørger for at det bare er 0.5bar i trykk og at det ikke blir 3 bar plutselig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imploderer? :lol:

Sats på et billig datasprut type MS med engang. Da slipper du mye ekstra styr senere.

WG, Wastegate som dumper overtrykk. Du vil ha et trykk på 0.5bar WG sørger for at det bare er 0.5bar i trykk og at det ikke blir 3 bar plutselig :lol:

Imploderer ja :wink:

Og WG dumper vel ikke "overtrykk" i den forstand, men avleder eksos fra turbinen, slik at turboen ikke får nok drivkraft til å produsere mer enn xx trykk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...