BMW-Coupe Skrevet Juni 9, 2009 Skrevet Juni 9, 2009 Noen som vet hvordan det fungerer vis du feks reiser til Polen, og bytter motor i bilen? Feks fra E36 320 til en M3 3.2? Priser osv osv? Regler? Noen som har gjort noe lignede før? Trenger ikke være akkurat Polen, men kan se for meg at det er et av de billigste landene. Kan også være at hellakkering også kan lønne seg? Takker for gode svar
Hawkon88 Skrevet Juni 10, 2009 Skrevet Juni 10, 2009 jeg syns ikke du kan forvente å få svar på dette spørsmålet midt på natten eller når de fleste folk er på jobb.. MEN Reglene er mye de samme som om du gjør motorbyttet selv, bortsett fra noen ting: For å gjøre alle ting lovlig, må du betale toll for alle verdier du fører inn i landet (tilsvarende moms, 25% av verdien på motoren/andre deler/lakk- inkl arbeid.) Skal du endre karakteristikk på bilen, og ha dette godkjent, må du ha TUV godkjenningspapirer på alle deler som ettermonteres på bilen, eller få et godkjent bmw merkeverksted til å dokumentere jobben/delene. Delenr osv på understellsdeler, må kunne være lesbare når statens horevesen skal godkjenne modifikasjonene etter at bilen er kommet tilbake til norge. Du vil også få en avgiftsregning etter motorbyttet dersom det er mindre enn 10 år siden bilen din ble registrert i norge. Det som også kan være lurt, er å forvisse seg om at lakkeringsverkstedet som gjør jobben har godt rykte på seg da garantisaker og reklamasjoner osv er endel vanskeligere/umulig å gjennomføre.. Dessuten er det ikke bare bare å kjøpe deler osv i polen da de fleste er dårlige i engelsk, og har generelt lett for å slurve litt (med grunnarbeid?) Du kan også regne inn hvor mye bilen din vil tape seg i verdi som følge av kmstand- og ellers kostnader med kost og losji tur/retur, og under tiden du er der nede mens de jobber på bilen din.. Deretter kan du regne ut differansen på hva prisen blir hvis du får det gjort i norge. Jeg har ikke fordommer mot østeuropeere, men uttalelsene mine er på generell basis ettersom jeg jobber daglig med en gjeng arbeidsinnvandrere.(polakker, rumenere, briter, tyskere, svensker) Jeg har tenkt lenge på å gjøre noe lignende, og da reise ned med polakkene jeg jobber med når de skal på ferie, og betale dem til for å utnytte kontaktene deres.. Det er MYE penger å spare på dette, men koster også, i tillegg til risikoen du tar ved reklamasjon. Hva som du blir like uheldig som Breitbau? lykke til!
Mr E30 Skrevet Juni 10, 2009 Skrevet Juni 10, 2009 Tror nok jeg hadde dratt til tyskland å fått det tuv godkjent i samme slengen
Andreas1 Skrevet Juni 10, 2009 Skrevet Juni 10, 2009 ... Eller kjøpt en original M3 3,2. Kan da umulig bli så mye dyrere med tanke på alt hva en ombygging koster dersom det skal være lovlig (avgifter etc). I tillegg har du en høyere salgsverdi på den originale så du vil få tilbake mer av investeringen/kjøpesummen ved videresalg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå