Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ikke loddrett. De fleste biler har litt negativ camber, så for å se om det er lovlig tar du et rettholt og holder innat det som stikker lengst ut av enten felgen eller dekket, da ser du om det havner på innsiden eller utsiden :)

Sånn :):

vfv584ynouiahl0lei3u.jpg

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Synd å måtte ta av Brockhjulene, de passet jo som knott i ost på bilen din. Men du får bytte til 18" BBS CH 8)

Skrevet
Skikkelig festlig fredagskveld du har hatt :)

Er ikke bare dekket de henger seg opp i nå. Iallefall ikke her i Kristiansund. Jeg fikk ikke godkjent pga dekk/felg stakk for langt ut. Men ikke opp mot hjulbuen, men sånn ca midt mellom topp og bunn på felgen i bakkant. De snakket om noe sprutvinkel greier.

Og jeg manglet papir på felgene, noe som jeg må ha pga det er 8,5*20 fram og 10*20 bak.

Det er nok denne vinkelen de snakket om : (heter styrradie på svensk)

x6xkyrlz4rxrl0ont7gz.gif

Denne vinkelen forandrer seg når man bytter til bredere felger eller forandrer ET. Den forandrer seg også når man forandrer ytterdiameter på dekket.

SFRO i sverige (de som godkjenner alle ombygde bilder i sverige) selger en bok som er lett å forstå og tar for seg det meste ang. ombygging. http://www.sfro.com/ De anbefaler en styrradie på mellom 0 og 20 mm eller mellom 5 og 10% av felgbredden. :wink:

Skrevet
Nei. Sporviddeøkning på mer enn 15mm totalt både foran og bak. Hvordan dette skal kunne godkjennes vil jeg hvertfall like å høre. Er nok ikke bare å dra ned på nærmeste trafikkstasjon og håpe på fint vær nei!

Skaffe papirer på de og komme til Bergen :P Er ikke så strenge her virker det som :)

Skrevet

Nope....Jeg fikk godkjent sporviddeøkning utover 15mm samt at hjulene tar borti både her og der.. (og bilen er lavere enn de 11?? cm som visstnok skal være laveste punkt på bilen) 8)

Men, kjipt å bli stoppet! Enda kjipere at det skal være så forskjellig fra sted til sted!

Edit: Jeg måtte bare legge til/strø salt i såret at samme mann som godkjente dette, etterkontrollerte/eugodkjente bilen min som var anmerket med solfilm på siderutene foran(og noen andre feil) MED solfilmen fortsatt på bilen :lol:

Skrevet

Hvis du har TÜV-papirer som tilsier at du har et kit som lovlig senker kun foran på din bil, så er det tut og kjør. På E38 er det normalt å kun senke foran, med papirer.

Skrevet

forrige eier av min E38 senket den 20/20 med gule fjører så de ser absolut ikke orginale ut. har ikke papirer og ikke noe i vognkort. men gikk gjennom EU kontroll uten noe som helst problemer med det. 20 er ikke mye da. så mulig de ikke bryr seg.

jeg syns det ser ut som bilen min er senket mer forran da. men det gjør meg ikke noe at den er lavere forran. er bare tøft det :D

Skrevet

Ja, da har jeg vært 2 turer på biltilsynet idag. Først dro jeg på drop in kl 8 idag tidlig. Gikk fort fremover i køen. Når kontrollør så på bilen ble den ikke godkjent. Fordi eikene på momofelgene gikk utenfor hjulbuen. Selve dekkbanen og felgkanten var innenfor, men eikene buer utover. Da hadde jeg på spacere foran siden ikke felgen skulle ta i justeringa på coilovers`a. Jeg måtte komme tilbake når det var innenfor. Spacerne var dessuten heller ikke lovlige. Noe jeg i utganspunktet visste, men gamblet på.

SÅ, da var det bare å bytte om igjen, fjerne spacere, og justere høyden så høyt at justeringsanordningen gikk over dekkbanen. Enda, var det en mm eller 2 av eikene som buet utover slik at det gikk utenfor hjulbuen. Jeg ga f... hva skulle jeg gjøre? begynne å dreie av felger?? neppe.

Så jeg dro tilbake etter jeg byttet om, og de var fortsatt i tvil, og skulle prinsippielt etter boka IKKE godkjenne meg. Men, han synes det var så lite så han viste skjønn og slettet hele merknaden. Så, nå er jeg en fri mann..inntil videre!

Det er pokkermeg ikke lett å være billist i norge med litt interesse for bil og dekk og felg gitt. Det er viktigere å stoppe folk med breie hjul enn å prioritere annen kriminalitet om dagen syns jeg!

Skrevet

Jeg spurte jo også.. hvilken rolle spiller det om de eikene stikker utenfor 5 mm??

Nei, det er av hensyn til fotgjengere som evt kan bli truffet! JA... .....JAAAAA!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...