Gå til innhold

ombygging av e39 520 til 535? problemer med godkjenning?

Anbefalte innlegg

Skrevet
  hansol123 skrev:
tror donorbilen er en 96-97modell ikke nyere enn det vertfall.

Går nok greitt da, siden Facelift kom vel sent i 2000

Skrevet

:D

er det noe mere man må tenke på når man bygger om?

Må bilen innom bavaria/bmw verksted for godkjenning eller kan man møte opp hos Bt og få det godkjent?

Skrevet

Du får ikke godkjent dette pga vekt økninga, har selv vurdert dette.. Men er kommet nye regler angående vekt. Bilen kan ikke veie mere enn det den orginalt er som 520i.

Skrevet
  hansol123 skrev:
hmm, lettere med en 528 motor da? kan vel ikke være så mye tyngre?

Skulle nesten tro den var lettere da borringa er på 84mm mot 80mm på M52B20, men jeg vet ikke.

Skrevet

får håpe det da. får vel svar ifra bodø ang ombygginga imorgen.

ser motor technik har ombyggings blokker til E39 til 28.000kr men står 523i hadde vel vært en mulighet og hørt med de om de ordner til 520i og? sto at man skulle få ut 220-230hk og vensentlig mere Nm.

men kan man ikke ribbe bilen for unødvendig utstyr for å få den lettere eller få den regga som 4 seter?

Skrevet
  hansol123 skrev:

ser motor technik har ombyggings blokker til E39 til 28.000kr men står 523i hadde vel vært en mulighet og hørt med de om de ordner til 520i og? sto at man skulle få ut 220-230hk og vensentlig mere Nm.

men kan man ikke ribbe bilen for unødvendig utstyr for å få den lettere eller få den regga som 4 seter?

Stemmer det, har sett på de blokkene selv da jeg har 523, toppen på M52B25 passer rett på bunndelen til M54B30 da det er samme borring, noe det ikke er på din.

Det beste for deg tror jeg hadde vært å fått tak i en brukt M52B28 motor da jeg ikke tror det er noe ombyggingsalternativ til din motor, måtte i såfall ha vært veiv å råder å stempler fra en M54B22 da den har samme borringa som M52B20.

Skrevet
  hansol123 skrev:
aha, så er ikke så mye og hente ut av en 520?

Nei, det er vel den kjipeste sekseren BMW har laget desverre.

Sånn som jeg ser det har du 2 valg, enten bytte motor eller sette på Turbo, det siste er nok ikke så lett å godkjenne desverre.

eller selge bilen å kjøpe en med større motor :P men samtidig så er det jo kjekt å bygge om også da, i tilegg så får man jo verdifull erfaring med på kjøpet :D

Skrevet

joda man gjør det ;D kan jo ta inn en skade bil fra tyskland og slenge over motor fra den? er det noe forskjell på 520i og 528i? understell,bremser ovs?

Skrevet
  hansol123 skrev:
joda man gjør det ;D kan jo ta inn en skade bil fra tyskland og slenge over motor fra den? er det noe forskjell på 520i og 528i? understell,bremser ovs?

Det er jeg ikke sikker på, men du kan jo gå her:

http://www.realoem.com/bmw/select.do

Og sammenligne delenr på de forskjellie bilene.

• 2 months later...
Skrevet
  Haug523 skrev:
  hansol123 skrev:

Stemmer det, har sett på de blokkene selv da jeg har 523, toppen på M52B25 passer rett på bunndelen til M54B30 da det er samme borring, noe det ikke er på din.

Det beste for deg tror jeg hadde vært å fått tak i en brukt M52B28 motor da jeg ikke tror det er noe ombyggingsalternativ til din motor, måtte i såfall ha vært veiv å råder å stempler fra en M54B22 da den har samme borringa som M52B20.

Hva med å sette i en 530 motor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...