Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Var ute å kjørte natt til lørdag. Det var klokka 3 på natta og jeg skulle hjemover. Det var rett og fin veg og jeg var aleine på vegen så da la jeg meg litt over fartsgrensa og la inn cruise controllen rett opp under 100 km/t.

Satt egentlig i mine egene tanker, og bare hørte musikken.

Så kom jeg rundt en slak sving (som er merka av på bildet). Den går mot en liten bakketopp og belyst veg, så jeg såg ikke att det kom en bil i møte, før den tippa over bakketoppen. Så skvatt litt til og prøvde å skru av fjernlysa fortest mulig, jeg måtte skifte grep for å nå fram til spaken siden jeg lå i sving, slik att rattet retter seg opp litt, så da vart det ett lite nykk i bilen.

Så var vel gjennom svingen så kom blålysa på i den bilen som kom i møte og den brå bremsa. Så kikka i speila og såg att det var bare jeg og han som var på vegen, så tenkte att da måtte det jo være meg han ville ha tak i, så blinka inn til sia i innkjørselen som er tegna av på bildet.

Så de rygga tilbake over bakke toppen!!??(noe jeg syns var litt rart og skummelt) og inn på innkjørselene bak meg.

Hadde kjørt med tåkelys så tenkte att det var sikkert ett påpakk om att jeg skulle skru de av, eller att de bare skulle sjekke førerkort og vognkort.

Han ene i bilen gikk ut og kom opp til meg mens han andre sto med lommelykt og lyste på passajer sia.

Og her er omtrent som det gikk til:

M=meg P1=poltibetjent 1 P2=politibetjent 2.

P1: Hvor fort gikk detta da, var godt over grensa for å miste lappen dette.

M: Neei, sa nå som sant var att jeg lå nå i omtrent i 90 100.

P1: Hva er det du sier!! Kom hit "P2"

P1: Vet du hva denne gutten sitter her å påstår!

P2: Nei?

P1: han sitter å lyger oss rett opp i ansiktet, og påstår her att han maks

kjørte i 100 km/t.

P2: Hæ, det er ikke mulig å si noe sånt, du hadde langt over hundre

rundt svingen her. Vi blir nok nødt til å ta lappen fra han.

M: ?? Vart litt taus og sa jeg lå nå i maks 100 og lurte på hvordan i alle

dager de kunne på stå det?

P1: Herregud ikke spill dum, vi så bilen slapp igennom den slake svingen

der, noe som tilsier att du måtte ha hatt en hinsides fart.

M: Slapp?? den slapp ikke, men skulle blende ned lyset for dere så

måtte slippe rattet litt for å nå ned til spaken, og da gikk den bittelitt

rett fram.

Ånei det var bare tull, og det var slike som meg de skulle ha bort fra vegen, og jeg kom til å drepe noen en dag, og bla bla.. du tenker ikke i det hele tatt, og bla bla, jeg har større makt en, og må demostrere det.. blabla, har hatt en dårlig dag idag, og må ta det ut på noen. blablabla

Gi meg førerkort og vognkort, også gikk de å satte seg i bilen. Og satt der i 20 minutter, og kom tilbake.

P1: Du mister nok lappen.

M: Får hva da egentlig??

P1 Uaktomkjøring.

M: Uaktsom kjøring?? Har jo ikke kjørt uaktsomt, var jo aleine på vegen

og har jo ikke hatt noen farlige forbi kjøringer eller noe slikt, har

enest liggi litt over fartsgrensa.

P1: Hvor lenge har du hatt lappen egentlig som leker kongen på vegen og

prater på denne måten til politiet.

M: Begynte å regne litt, og kom fram til litt over 2 og ett halvt år.

P1: Nei, dette gidder jeg ikke mer, du lyger så det renner av deg, makan

til ufordragelig unge.

M: ? Det står jo på førerkortet att jeg har det, og måtte vise han lett

hvor lett sykkel lappen stod(tenkte nå att det regnes som lappen)

Og sa att jeg har kjørt helt plettfritt helt siden jeg fikk lappen, og har

aldri fått så mye som en fartsbot, eller advarsel.

Og han så jo det da, men da begynte han med att: hvis jeg kom til drepe meg selv i trafikken, eller er vel ikke hvis men når, så skulle han smile. For da hadde vi blitt kvitt ett farlig element på vegen.

Så satt nå bare å jatta med på det generelle moralpreken has, også kom vi innpå hva jeg hadde gjort. Så lurte nå på hvor fort de mente jeg hadde kjørt. Jo det var nok minst 150-160 km/t minimum.

Så sajeg att, herregud. Fra svingen dere så meg og opp til plassen jeg stoppa er det rundt 200 meter. Hvis jeg hadde kjørt så fort ville jeg ha kjørt minst 40 meter i sekundet. Det vil si att den strekka hadde vært unna gjort på 5 sekunder. Og det var han helt enig i. Så da spurte jeg, ja, så du tror att fra dere så meg, så har du ca 1 sekunds reaksjons tid på å få på lysa. Så har jeg ca ett sekunds reaksjons tid fra jeg ser lysa og regerer til jeg begynner å tråkke på bremsepedalen. Ja det kunne han også være enig i. Så sa jeg, ja da ville jeg ha hatt 3 sekunder igjen til innkjørsla her fra svingen, noe som vil si 120 meters bremselengde i 150 km/t ned til 0. Tror du det går ann??

Så fikk tilbake lappen med nød å neppe, men meg skulle de ta en dag, for bak rattet her satt det en som aldri skulle hatt lappen. Og de hadde notert seg skiltnummeret og navn, så skjedde det det minste en liten ting til så røyk lappen.

1ew9ilqk6h0nu59c08yv.jpg

http://www.gulesider.no/kart/;jsessioni ... %3Daddress

Så lurte på om noen vet hvor lang tid en slik "notis" står aktiv hos politiet?

Er så ufattelig kjedeligt og frustrende å ha en sånn notis hengende over seg, skulle man bli stoppet. Det sier jo en hel del om sjåføren, og nå er ikke jeg en slik sjåfør.

Beklager att innlegget ble så langt, men hadde bare behov for å få ut litt frustrasjon. Føler att man blir satt i bås med engagn, bare fordi man er ung. Og da kan de si og gjøre akkurat som de vill.

Og hvis du sier imot er man en ufordragelig bedreviter.

Skrevet

Det er sikkert bare de to som er ute etter deg nå, men jeg ville tatt det litt kuli en stund fremover..

Og utrolig nok så virker det som om dere bare har rævhull til politi i sør-norge..

Her oppe er de aller fleste veldig hyggelig..

Skrevet

Ring politiet og be om et møte, og forklar i detalj skriftlig eksakt hva som skjedde på stedet, og at du føler deg urettferdig behandlet.

Så kjører du saken i avisen.

Hvis du mener politiet har brutt noen lover og forskrifter så hadde jeg anmeldt de.

Slike tinge er viktige å rette opp hvis DU føler ting ikke stemmer overens. Ellers blir du bare liggende som "skyldig" i registeret dems.

Jeg har opplevd en situasjon ganske lik denne, der de ville forsøke å inndra lappen min. I likhet med deg kom jeg med noen overbevisende argument, og ga i klartekst beskjed om hva som kom til å skje om de fratok meg førerkortet, i form av advokat, rettsak, kompensasjon og media. Det hjalp også litt på at vedkommende som stoppet meg hadde en viss andel av "klager" fra før...

Jeg kontaktet i ettertid politiet for å sørge for at han ikke hadde lagt inn urettmessig notis på meg, noe han ikke hadde gjort.

Skrevet

Takker for svar, og støtte, er godt å høre att det er fler som har vært utefor det :)

Spørs om jeg får ringe opp til det lokale lensmannskontoret og høre hvordan det ble med den notisen. Hvordan skal man egentlig legge det fram og hva skal man si når man ringer? Har liksom ikke vært i så mye kontakt med lensmanns kontoret att jeg vet hva man skal si..

Og hvis jeg skulle ha annmeldt de, isåfall hva kunne jeg annmeldt de for og hva salgs lover og forskrifter tror du de har brutt i såfall oddis?

Skrevet

Du forklarer hvem du er, og hva det gjelder. Forklar situasjonen kort over telefon, med tidspunkt og omstendigheter.

Men jeg vil uansett hatt et personlig møte nedpå kontoret, ellers har det som regel tendens til å gå inn i ene øret og ut det andre, hos vedkommende som sitter på kontoret. At du møter opp og avlegger en skriftlig redegjørelse betyr at du tar saken svært alvorlig. Og da får man respons. Man kan si mye rart over tlf, uten at folk egentlig bryr seg.

Veldig viktig å være klar og tydelig i slike saker. Det sier seg selv at du må forholde deg helt saklig og ærlig.

Skrevet

Ble behandlet slik i påsken jeg også, har ikke hørt noe etterpå... Samme type samtale som du hadde.

Skrevet

Helt utrolig ufordraglige politifolk! Virka som du har hatt klart hode her og absolutt gjort det rette! Mange blir fort litt stresset og tenker ikke klart og de kunne sikkert ha klart og lurt noen til å innrømme skyld om en hadde hatt fart nok til å miste lappen..

Så lenge du ikke innrømmer det selv har de INGEN bevis å om du hadde komt i 150 kunne ikke ha gjort en damn shit med det heller. Nei, jeg synest det er heilt feil metode å opptre av politiet ikke rart man bærer nag til de når de er nettopp slike som ødelegger for resten.

Ville ikke ha brydd meg så mye om den notisen for det er nok bare noe de har funnet på med resten av vase deres.. Eneste måten de kan bruke den på er om dere havner i retten da kan de dra opp den saken i tillegg, men de har de bare å tape på om du forklarer hva som virkelig skjedd og hvordan de opptredde mot deg!

Er nesten så det er på grensa til at du kunne anmelde forholde!

Skrevet

Orker ikke skrive et så langt innlegg, men det er mange maktsyke kronidioter som blir politi bare for å utøve sin makt. Dersom du føler deg urettferdig behandlet (noe du gjør) så anmelder du de to purkene for å ha behandlet deg feil osv. Husker ikke navnet på organisasjonen som tar seg av slikt, men er en som tar seg av klager på den offentlige sektor.

Skrevet

Jeg ble blant annet spurt om jeg hadde spist rakketter til frokost, og om jeg var oppdratt til å juge... Makan til oppførsel sier jeg. Dette var kl 7 om morgenen på langfredag. Riktig nok i 50 sone, men ikke en bil på mils omkrets. Fikk heller ingen tilbakemelding fra promilletesten, som selvfølgelig var uten spor av noe. Han ble dessuten forbanna fordi jeg slutta å blåse når den begynte å pipe. Jeg visste ikke bedre, da jeg aldri hadde blåst før.

Skrevet

Jeg anbefaler deg faktisk ikke til å pushe på han 316, for han har så mange klager at du hadde fått sjokk.

Folk som irriterer han mye sitter han og spaner på i fritiden, noe han har gjort i snart 15 år på voksne og ungdommer i bygda.

Helt ufattelig at han får lov til å fortsette sitt virke som politi... hadde det ikke vært for politimangelen i Norge hadde han nok ryki på dagen.

Få han på film da han trakkaserer, da har du en sterk sak. Han er tidligere blitt bøtelagt for det.

Skrevet

Hadde tenkt å ta opptak på telefonen av hendelsen, men rakk ikke... Han var jævli kjapp ut av V70'n gitt!

Skrevet
Hadde tenkt å ta opptak på telefonen av hendelsen, men rakk ikke... Han var jævli kjapp ut av V70'n gitt!

Husk å opplys han om at du tar opp da, ellers så er det ikke gyldig...

Skrevet
Jeg ble blant annet spurt om jeg hadde spist rakketter til frokost, og om jeg var oppdratt til å juge... .

Herregud, fatter ikke att det går ann å oppføre seg sånn, de ødelgger jo for resten av politiet. Folk mister jo respekten for de og arbeidet de gjør, hvis det er en sånt ansikt de viser utad.

Må si att jeg har høy respekt for det lokale politiet her, og prater og hilser de når jeg møter de ute, og begge parter er hyggelige mot hverandre. Slikt blir det respekt av!

Men må si att har mistet totalt respekten for UP og det arbeidet de gjør nå.

De er jo omtrent som dratt rett ut av filmen "kopps" jo, har alt for lite å gjøre og lager sine egene saker av ingenting for å fylle opp tiden deres.

Skulle vært deponert til USA så de kunne ha fått leika texas ranger, og highway cops. Hadde kommi i sett rette elemnent der.

Skrevet

Men er bare ett problem hvis jeg skulle ha annmeldt de, for de presangterte seg ikke. Så har ikke navn eller tjensestenummeret på de.

Men de kan finne ut hvem det var som kjørte den bilen på den tiden på lensmanns kontoret eller??

Skrevet

Lureste er sikkert å drite i det, siden de var to og du var èn. Og stemmen deres teller minst dobbelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...