Gå til innhold

girkasse trøbbel 540

muskla
 Share

Anbefalte innlegg

jeg lasta full min E34 540iA med folk pluss campingvogn på slep. kjørte rundt 8 timer uten antydning til problemer. men i en lang nedoverbakke så satte jeg automatgiret i 4. for å få litt bremsing. etter en stund så begynte det å lukte brent og ryke, og da vi stoppet så vi at kassen lak ut en god del olje.

vi dumpa campingvogna og kjørte videre i 2timer, helt uten problemer.

hva skjedde?? er girkassen skadet?? hva skal jeg gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal være lifetime olje ja, men det er nok ikke umulig at den bør byttes etter noen hundretusen kilometer. nå som det har lekket ut litt må du ihvertfall bytte. og se etter metall i filter når du bytter olja.

automatkasser er veldig ømfintlige på rett nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, jeg har gjort en del research siden alle er blank på området :P

til min kasse, ZF 5HP30, så sies det at man skal KUN bruke en olje som heter Shell LA2634, hvis ikke sies det at girkassen kan ta kvelden. Men dette er en spesial-olje som er veldig dyr og vanskelig å skaffe, pluss at jeg må ha 13liter!!

Derfor lurer jeg på om noen har prøvd andre oljer på denne kassen, med godt resultat??

de har en delsyntetisk olje på Biltema til en fin pris, som visstnok skal ligge i nærheten av denne Shell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jodajoda. men tror ikke biltema sine oljer er verre enn andre, dexren III er jo en kjent olje brukt over hele verden. og dessuten så er det jo delsyntetisk, dvs at den skal være blandbar med annen syntetisk olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, jeg har gjort en del research siden alle er blank på området Razz

til min kasse, ZF 5HP30, så sies det at man skal KUN bruke en olje som heter Shell LA2634, hvis ikke sies det at girkassen kan ta kvelden. Men dette er en spesial-olje som er veldig dyr og vanskelig å skaffe, pluss at jeg må ha 13liter!!

Derfor lurer jeg på om noen har prøvd andre oljer på denne kassen, med godt resultat??

de har en delsyntetisk olje på Biltema til en fin pris, som visstnok skal ligge i nærheten av denne Shell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...