muskla Skrevet Juni 21, 2009 Share Skrevet Juni 21, 2009 jeg lasta full min E34 540iA med folk pluss campingvogn på slep. kjørte rundt 8 timer uten antydning til problemer. men i en lang nedoverbakke så satte jeg automatgiret i 4. for å få litt bremsing. etter en stund så begynte det å lukte brent og ryke, og da vi stoppet så vi at kassen lak ut en god del olje. vi dumpa campingvogna og kjørte videre i 2timer, helt uten problemer. hva skjedde?? er girkassen skadet?? hva skal jeg gjøre?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sexeren Skrevet Juni 21, 2009 Share Skrevet Juni 21, 2009 hmm at den lekker var litt merkelig.. Men du har sikkert et tilfelle av brent olje i kassa.. Du bør regelmessig skifte olje + filter på automat kassa di..¨ Bør kansje sjekke olje kjøler for drit også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
muskla Skrevet Juni 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 21, 2009 jamen dette skal visst være en kasse med "lifetime" olje, dvs olje som egentlig ikke skal skiftes.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet Juni 21, 2009 Share Skrevet Juni 21, 2009 hmm at den lekker var litt merkelig..Olja koker da vett du. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Juni 21, 2009 Share Skrevet Juni 21, 2009 skal være lifetime olje ja, men det er nok ikke umulig at den bør byttes etter noen hundretusen kilometer. nå som det har lekket ut litt må du ihvertfall bytte. og se etter metall i filter når du bytter olja. automatkasser er veldig ømfintlige på rett nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
muskla Skrevet Juni 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 21, 2009 ja du har nok rett i d ja er det vanskelig å bytte olje og filter på disse kassene da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
muskla Skrevet Juni 22, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 22, 2009 bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
muskla Skrevet Juni 22, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 22, 2009 og en ting til, går d an å bytte ut denne "lifetime" oljen med en annen olje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
muskla Skrevet Juni 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 23, 2009 bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Juni 23, 2009 Share Skrevet Juni 23, 2009 går an å bytte ja. vet det er en her på forumet som hadde 540'n på verksted for å bytte olja for ikke lenge siden, men jeg husker ikke hvem det var. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
muskla Skrevet Juni 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 23, 2009 så man kan bytte ut denne oljen med en vanlig automatgirolje?? hvilken olje anbefales på ZF automatkasser da, noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
muskla Skrevet Juni 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 23, 2009 okey, jeg har gjort en del research siden alle er blank på området til min kasse, ZF 5HP30, så sies det at man skal KUN bruke en olje som heter Shell LA2634, hvis ikke sies det at girkassen kan ta kvelden. Men dette er en spesial-olje som er veldig dyr og vanskelig å skaffe, pluss at jeg må ha 13liter!! Derfor lurer jeg på om noen har prøvd andre oljer på denne kassen, med godt resultat?? de har en delsyntetisk olje på Biltema til en fin pris, som visstnok skal ligge i nærheten av denne Shell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Juni 23, 2009 Share Skrevet Juni 23, 2009 hmm.. hvis kassa er kresen på olja er ikke biltema akkurat stedet jeg ville gått. girkasseolja er sikkert verdt pengen mot en havarert kasse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
muskla Skrevet Juni 24, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 24, 2009 hehe, jodajoda. men tror ikke biltema sine oljer er verre enn andre, dexren III er jo en kjent olje brukt over hele verden. og dessuten så er det jo delsyntetisk, dvs at den skal være blandbar med annen syntetisk olje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
muskla Skrevet Juni 24, 2009 Forfatter Share Skrevet Juni 24, 2009 okey, jeg har gjort en del research siden alle er blank på området Razz til min kasse, ZF 5HP30, så sies det at man skal KUN bruke en olje som heter Shell LA2634, hvis ikke sies det at girkassen kan ta kvelden. Men dette er en spesial-olje som er veldig dyr og vanskelig å skaffe, pluss at jeg må ha 13liter!! Derfor lurer jeg på om noen har prøvd andre oljer på denne kassen, med godt resultat?? de har en delsyntetisk olje på Biltema til en fin pris, som visstnok skal ligge i nærheten av denne Shell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå