GeirAndre Skrevet Desember 2, 2010 Share Skrevet Desember 2, 2010 ja hehe.. sant sant.. må ha sinsyk strekk for å få ned høyden så mye.. da er det ikke pent engang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Desember 2, 2010 Share Skrevet Desember 2, 2010 215/40-17 på en 8.5 el 9" felg er iallefall synlig lavere enn på en 7" felg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torek Skrevet Desember 3, 2010 Share Skrevet Desember 3, 2010 Synlig? Det tror jeg ikke noe på Opptisk bedrageri? Ja. Høydeforskjellen på dekksidene til 215/45 og 215/40 er 11 mm. Jeg har nylig lagt på 215/40 på noen 9" felger jeg selv har og har tidligere hatt de samme dekkene på noen 7.5" felger. Det kan kanskje se ut som at det strekte dekket har blitt mindre, men i praksis er det så liten forskjell at det er nær sagt umulig å se forskjell. Hvis du hadde satt to dekksider med loddrette vegger etter hverandre, tilsvarende høyden på et strekt 215/40 dekk og et ikke-strekt 215/40 dekk, med litt avstand mellom hvert av de slik at du ikke kunne måle de opp mot hverandre, så kan jeg banne på at du fysisk måtte ha tatt mål av dekkene på egen hånd for å finne ut hvilket av de som hadde lavest/kortest dekkside. Et dekk kan bøyes, men ikke tøyes. Rulleomkretsen blir ubetydelig forandret samme hvor smal eller bred felg du monterer det på. Btw; En XL t-skjorte ser også mindre ut på en fyr som veier 200 kg vs. en fyr som veier 60 kg. Da sier jeg meg ferdig med denne diskusjonen, for min del Beklager, trådstarter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3 Yngve Skrevet Desember 3, 2010 Share Skrevet Desember 3, 2010 Har du plass til 45, så bruk det på R og slics dekk. Sitter mye bedere med litt mere gummi. Ikke for ingen ting formel 1 kjører balong dekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Desember 3, 2010 Share Skrevet Desember 3, 2010 . Ikke for ingen ting formel 1 kjører balong dekk. Blir vel litt feil å sammenligen våre biler med F1-biler.. De har et relgement å forholde seg til. De bruker også dekkene som "dempere". Så en dokumentar ang. det for noen år siden, men husker ikke i detalj hvordan det var.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3 Yngve Skrevet Desember 3, 2010 Share Skrevet Desember 3, 2010 Klart det, men prøv med litt mere dekk, så sitter det bedere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Desember 3, 2010 Share Skrevet Desember 3, 2010 Det er jo ikke så enkelt. Det kommer ann på hva slags dempere, fjærer, stabstag etc. man kjører med også. Understell er rimelig komplisert! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3 Yngve Skrevet Desember 3, 2010 Share Skrevet Desember 3, 2010 Om man tar samme bil, samme bane, samme dempere og fjærer, samme bane, samme dag, samme time, samme type dekk, bare annen profil, så merker man forskjell, og ser det nok på "gjøkuret" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian_B Skrevet Desember 6, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 6, 2010 enig med yngve er klart bedre med mer gummi da dekket kan "flytte" seg mer i forhold til felgen. Da det også vil fungere som en "mykere" gummiblanding hvis jeg kan si det sånn uten at folk misforstår... men vi kutter diskusjonen der da det blir mye surr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian_B Skrevet Desember 9, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 9, 2010 Da er felgene i hus... Rimlig klar for 2011 sessongen nå, sittet lenge på pinebenken her i bodø men likevel fått ordnet noe, takk gud for perm... hehe Noen Planer for 2011 våren... -Få skrevet inn senk og felger i vognkort. -Eu godkjenning. -Få på bremser. -Mapping -Kompletert dekoren -Lakkere og montere Carbon Panser. -Få fatt i ett sett felger med dekk for cruising. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
helgeb Skrevet Desember 9, 2010 Share Skrevet Desember 9, 2010 noen plan for godkjenning av senkesett?, har du gs performance på? har selv d2, men kan vel glemme å godkjenne noe sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Desember 10, 2010 Share Skrevet Desember 10, 2010 enig med yngve er klart bedre med mer gummi da dekket kan "flytte" seg mer i forhold til felgen. Da det også vil fungere som en "mykere" gummiblanding hvis jeg kan si det sånn uten at folk misforstår... men vi kutter diskusjonen der da det blir mye surr. Jeg også har troen på litt mindre felger og mer gummi.. Så lenge det går klar over bremsene.. Mindre uavfjæret vekt blir det også! Om man ser på Ferrari F40 og Mclaren F1 så har ikke disse akkurat noe super lavprofil dekk og svære felger. Dette har vel egentlig ikke Bugatti Veyron heller. (selv om de sikkert er 22") Men hadde vært gøy om noen kunne teste en E30 med f.eks 16, 17 og 19" felger.. Jeg tror at 17" er det beste komprimisset. Til E36 kan jeg nesten påstå at jeg garanterer at 17" er det soleklare felgvalget.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Desember 10, 2010 Share Skrevet Desember 10, 2010 enig med yngve er klart bedre med mer gummi da dekket kan "flytte" seg mer i forhold til felgen. Da det også vil fungere som en "mykere" gummiblanding hvis jeg kan si det sånn uten at folk misforstår... men vi kutter diskusjonen der da det blir mye surr. Jeg også har troen på litt mindre felger og mer gummi.. Så lenge det går klar over bremsene.. Mindre uavfjæret vekt blir det også! Om man ser på Ferrari F40 og Mclaren F1 så har ikke disse akkurat noe super lavprofil dekk og svære felger. Dette har vel egentlig ikke Bugatti Veyron heller. (selv om de sikkert er 22") Men hadde vært gøy om noen kunne teste en E30 med f.eks 16, 17 og 19" felger.. Jeg tror at 17" er det beste komprimisset. Til E36 kan jeg nesten påstå at jeg garanterer at 17" er det soleklare felgvalget.. Personlig tror jeg det er mer å hente på å velge en annen type materiale i felgene (magnesium, smidd osv.), og samtidig holde felgene under hvertfall 18". Bare se på de gamle DTM bilene, de fleste der kjørte med 18" og noen også 19" Men de var som sagt magnesium. Men du har et godt poeng når du snakker om uavfjæret vekt, tror veldig mange glemmer dette når de bygger banebiler. Uavfjæret vekt har veldig stor innvirkning på egenskapene til bilen; jo mindre massen er i det som fjærer jo mindre påvirkes det som blir avfjært. Bare ved å ta en rask kikk på newtons lover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian_B Skrevet Desember 11, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 11, 2010 Er en grunn for at valget falt på ultraleggera, hvis du søker opp vekt på forskjellige felger ser du at ultraleggera veier kun 7.74 kg... de er utrolig lette kontra kompomotiv f. eks som veier 13kg i samme dim. men til gjengjeld tåler mer da... men skal ikke kjøre rally heller. Ang senk tenkte jeg å få skaffet meg orginale fjærbein godkjenne med et senkesett får så å sette på gs igjen. ikke alle som tenker over hva det er så lenge det står i vognkortet at den er godkjent senket. bedre enn ikke noe... ellers så er kv. sterkt vurdert noe jeg angrer på ikke blei handlet med engang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Januar 1, 2011 Share Skrevet Januar 1, 2011 45 profil med strekk er vel samme sm 40 profil uten strekk. kjør med litt strekk du så blir det bra Rulleomkretsen på dekket klarer du aldri å forrandre ved å bytte felgbredde Hvis et dekk er for lite stivt i sidene så kan det være lurt å gå for en litt bredere felg så man slipper å kjøre med så høyt lufttrykk. Men for min del, med en lett bil så trur jeg at jeg får best feste med 15 eller 16", for ikke å snakke om feste på vått føre - 15" tvert! Det virker som om de fleste setter opp bilen sin for å kun kjøre på tørt. Men det er når det regner at man virkelig ser forskjellen på en god og en veldig god sjafør og da spiller virkelig faktorer som uavfjæret vekt, flex i dekkene og dekkbredde/mønster inn... Godt nyttår Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå