Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Synd at han ikke ødela felgen også, så du kunne ha fått vekk de fæle felga. :)

hvordan kan en med e30 kalle andre ting for stygge egentlig? :lol:

Hvordan kan du sammenligne E30, og en felg? :lol:

Skrevet
Synd at han ikke ødela felgen også, så du kunne ha fått vekk de fæle felga. :)

hvordan kan en med e30 kalle andre ting for stygge egentlig? :lol:

Hvordan kan du sammenligne E30, og en felg? :lol:

det lurte jeg på å :P hehe..

Skrevet

men ang bilen så er nok det der på grensa til kondemnering. er jo skader for rundt 40-50tusen garantert.

å det er markedsverdien forsikringsselskapene går etter (hvertfall gjort det de 2gangene jeg har blitt kjørt på)

sist jeg ble kjørt på ( med 97mod audi a4 1.8quattro (137 000km på tellern)

tok bakskjerm og litt småtteri på hjørnet. den kondemnert å jeg fikk igjen 80 000,- så nesten bedre å satse på kondemnering :) kan være veldig lønnsomt.

Skrevet

hellakkering for 13 000 :P

Merkelig det der hvilken periode-bok som blir brukt andre steder i landet.. Her oppe vet jeg de bruker den telefonkatalog boka som visstnok er en standardbok etter hvor mange perioder man skal ta seg betalt for på forskjellige deler til forskjellige bilmerker. Der står det også hvor mange "perioder" en hellakkering koster..

Deretter er det ett visst antall perioder i en time, og en time koster 600-800+mva.. Hellakkering på en BMW E36 sedan SKAL derfor etter boka (som fortsatt visstnok er standard) kosta ca 30 - 35 000 kr etter en timepris på ca 600-800+mva.

Her snakker vi om en standardbok.. Hvordan kan det variere så mye?

Skrevet
hellakkering for 13 000 :P

Merkelig det der hvilken periode-bok som blir brukt andre steder i landet.. Her oppe vet jeg de bruker den telefonkatalog boka som visstnok er en standardbok etter hvor mange perioder man skal ta seg betalt for på forskjellige deler til forskjellige bilmerker. Der står det også hvor mange "perioder" en hellakkering koster..

Deretter er det ett visst antall perioder i en time, og en time koster 600-800+mva.. Hellakkering på en BMW E36 sedan SKAL derfor etter boka (som fortsatt visstnok er standard) kosta ca 30 - 35 000 kr etter en timepris på ca 600-800+mva.

Her snakker vi om en standardbok.. Hvordan kan det variere så mye?

kompispris/svartarbeid/garasjelakkering osv.

:roll:

vi opererer med en timepris på1164,- + mva pr time for lakkering, dette er da inklusive materiell. og garanti.

de aller aller fleste lakkverksteder har timespriser fra 1000-1300,- + mva.

dette grunnet svært høye driftskostnader.

en hellakkering koster fort 10-15000,- + mva i slipemateriell, lakk, fyring osv.deretter skal gutta ha lønn, og arb.giveravgift, feriepenger og skatt skal betales, så fortjenesten på en sånn jobb er ikke akkurat enorm.

si du har en mann i jobb som tjener 170,- pr time. som står på bilen i en uke. altså 5 arbeidsdager * 7,5 time/dag . da har denne arbeidstakeren kostet firmaet 6375,- + arbeidsgiveravgift 14% + feriepenger 12% TOTALT: 8032,50,- så slenger du på materiellkostnaden,og sier 10000,- + mva, da har denne jobben hatt en kostnad på 18032,50,- har du priset denne jobben til 30.000,- + mva så har firmaet igjen ca 12000,- i ren netto, med dette skal strøm, telefon, husleie vedlikehold osv betales.

jeg skjønner heller ikke hvordan folk kan prise seg så lavt på lakkjobben.

Skrevet

Nei jeg er helt enig..

Dersom du eier lokalet selv, kan jo dette ha litt å si, men det utgjør jo veldig lite da..

Når jeg sa jeg betalte 42000 for hellakkering av Breitbauen er det flere her inne som reagerte med vantro og "tulling som betalte så mye"-faktor.. Jeg har alltid sagt at det var DETTE det kostet å lakkere bilen utfra den boken som hun hadde, pluss at det var litt (les:endel) ekstra småting. De hadde vel en pris på 800+mva for lakkering... Her er det lite konkurranse, og det er med å avgjør at du pent må betale det det koster.. :roll:

Forøvrig så hentet jeg også pris fra feks Automote.. Og de lå omtrent på samme pris..

Beklageligvis virker det som her inne at alt over 25000 for hellakkering er galskap.. Greit å få bekreftet at det ikke er dette som er normalen..

Skrevet
Nei jeg er helt enig..

Dersom du eier lokalet selv, kan jo dette ha litt å si, men det utgjør jo veldig lite da..

Når jeg sa jeg betalte 42000 for hellakkering av Breitbauen er det flere her inne som reagerte med vantro og "tulling som betalte så mye"-faktor.. Jeg har alltid sagt at det var DETTE det kostet å lakkere bilen utfra den boken som hun hadde, pluss at det var litt (les:endel) ekstra småting. De hadde vel en pris på 800+mva for lakkering... Her er det lite konkurranse, og det er med å avgjør at du pent må betale det det koster.. :roll:

Forøvrig så hentet jeg også pris fra feks Automote.. Og de lå omtrent på samme pris..

Beklageligvis virker det som her inne at alt over 25000 for hellakkering er galskap.. Greit å få bekreftet at det ikke er dette som er normalen..

dersom man eier lokalene selv, så har man fortsatt en del utgifter på bygget. ihvertfall dersom det er lån på bygget som er veldig vanlig.

men det er godt å se at det er noen som skjønner at det er dette det koster. det har vært stor forandring i bransjen de siste årene. for 15-20 år siden lå jo normalen på 15000-20000, og lakken kosta bare en brøkdel. men prisene på lakken har steget enormt. og etter vannbasen fikk sitt inntog i regelverket tok alt lengre tid også.

problemet i denne bransjen her er at det er for mange "billig-og-bra"/svartjobb/garasjeverksteder som driver med lakk at de presser prisene. folk tenker ikke på at de får det de betaler for, men kun hva de må betale. det som er så rart er at ingen setter spørsmål når flisleggern kommer å legger fliser på badet sitt, og må betale 40.000,- for det, eller hvis en elektriker kommer å legger opp strøm og stikkontakter mm i ei kjellerstue til 25000,- dette er liksom bare "det det koster" selv om de har et materialforbruk på noen få tusenlapper.

jeg har gitt mange priser på hellakkering av biler jeg som koster både 35,45,og 55.000 og oppover jeg, og kan si at 70% av disse kundene nesten svimer av når de får prisen, og slenger fra seg kommentarer som "det koster jo halvparten hos han derre borti der..."

enkelte har faktisk spinni ut av gårdsplassen i rent sinne når de får prisen. MEN, vi står for resultatet, og gir garanti, så da må man ta betalt det det koster. :wink:

for å ikke spore helt av topic her da; har trådstarter fått taksert skaden?

Skrevet
Hey,

hadde bilen min stående utenfor kontoret vårt idag, så kom det en lastebil med varer som stilte seg ved siden av bilen. Da han skulle rygge ut så han ikke bilen min, hadde full sving på lastebilen og knuste hjørnet på førerhuset i siden på bimmern :(

Grei måte å få ny hjulbue på da, var begynt å komme litt rust der :P

Noen som har en anelse om hva dette blir takset til ?

3lwm2e6if8gd9a4kpmrp.jpg

qcuxo3pfyexgbx6wfad0.jpg

Send bilde eller vis frem bilen til Micropaint. De holder til på Kokstad. Mulig de kan gi deg en veldig hyggelig pris, om de tar på seg jobben.

www.micropaint.no

Men vet ikke om de kun retter ut skader ved å bearbeide det skadede panelet eller om de kutter/sveiser også. Tviler litt på det, men kanskje det panelet kan bankes ut igjen, er du ekstremt heldig. Men ser det har fått en stygg knekk i hjulbuen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...