Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Klutsj havari etter EN time uten noe forvarsel.. Kan det skje? Tror jeg neppe.. Den stopper bare ikke å fungere..

Bilen er prøvekjørt.. Og om klutsjhavari gir bytterett en time etterpå tror jeg ikke noe på.. Du sliter ikke opp den på en time..

Skrevet

Det er jo clutsen som er temaet her. Kjøper får havari etter en times kjøring og da har han full rett til og kreve pengene tilbake. Nekter selger kan kjøper gå til forliksrådet og da blir det ennu dyrere for selger. Prøv nå heller og sett dere inn i en sitvasjon der en av dere kjøpte en bil og fikk for eks motorhavari etter en times kjøring. Hvist det ikke fantes en lovhjemmel for dette så ville jo bruktbil kjøp være veldig sjangsebetonet, og hva skulle man med en kontrakt. Den ville være verdigløs etter at den ble signert. Her må nok bilselger bite i det sure eplet og ta bilen tilbake hvist kjøper forlanger det. Men et prisavslag kan jo legges frem for kjøper.

Skrevet

Jeg solgte en bil hvor han fikk motorhavari på vei hjem. Han hadde ikke rett til å heve kjøpet, ettersom jeg foreslo å betale han litt. Da var forbrukerrådet inne i bildet.

Selger har alltid rett til å fikse opp i feilen. I enkelte tilfeller har ikke kjøper rett til å få noe tilbake dersom feilen er pga ren slitasje.

Heve kjøpet er alltid siste utvei.

Du må jo se det slik at bilen er verdt 12000kr. Hva kan kjøper forvente når prisen er så lav?

Skrevet

Ja, bileier har rett til utbedre feilen hvist kjøper samtykker til det. Men kjøper kan si at denne bilen vil jeg ikke ha, så da må pengene betales tilbake. Angrefrist kalles det. Hvist det ikke gjelder på bruktbil kjøp vil det overraske med veldig. Privat salg er underlagt de samme juridiske regler som bilsalg fra forhandler.

Skrevet

Nekt at noen bare kan kjøpe en bil, rase motoren, å levere den i samme tilstand igjen. Klart, Det vil komme veldig ann på årsmodell kontra pris.

I dette tilfelle er ikke det riktig å gjøre.

Gir et utdrag fra kjøpsloven her:

Heving, omlevering, retting, prisavslag, erstatning

Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning. På visse vilkår kan han også kreve erstatning. Bare hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, kan kjøperen kreve å få hevet kjøpet, dvs. få pengene tilbake, eller å få byttet varen.

Skrevet

Som min mor sa til kjøperen av bilen hennes, når han ringte dagen han kjøpte den og klagde over at AC anlegget (som hun forøvrig ALDRI hadde brukt) ikke fungerte. "Du kan ikke forvente at det er en nyfødt Jaguar du får, når du kjøper en 10 år gammel billigbil!"

Slitedeler vil alltid ha behov for å byttes, han prøvde bilen og alt fungerte.

Var en sak mellom noen jeg kjenner om akkurat det samme. Clutchen røyk samme dagen. Det var ikke pga. feil bruk, men ikke faen om kjøper fikk noe igjen. Det fikk han fint fikse selv, når bilen ble solgt var clutchen i orden.

Tyr de til vold er det bare å anmelde. Og det vitner ikke akkurat om uskyld.

Skriv ned skiltnr på bilen de kjører i tilfelle noe skulle skje, så har du iallefall det i orden.

Skrevet

Vi kom nå til enighet..

3 bøse folk :P

Ga han tilbake 11 000kr og skrev en avtale om at han skulle dekke 50% av kostnadene dersom det var mer enn slavesyl eller clutch som gikk i stykker.

Clutch pedalen går ikke inn, men bilen kan fint startes og nappes i gir..

Så det virker som det er slavesylinderen som er gåen?? Eller noen som har noen formening??

Faen.., hadde endelig kunnet sove litt på en stund nå i natt.., men neida :/ Skal på jobb imorgen :(

Skrevet

Her er det ikke snakk om balltre og slosshansker, men juridisk avgjørlse av eventuelt en slik sak, og da vil nok selger tape den er jeg redd.

Skrevet
Her er det ikke snakk om balltre og slosshansker, men juridisk avgjørlse av eventuelt en slik sak, og da vil nok selger tape den er jeg redd.

På hvilket grunnlag? Hva har selger gjort feil?

Skrevet

Jeg kan heller IKKE skjønne hva selger har gjort feil... Siterer NOK engang fra Kjøpsloven som nevnt ovenfor her..

Bare hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, kan kjøperen kreve å få hevet kjøpet, dvs. få pengene tilbake, eller å få byttet varen.

Hvis klutsjen fungerte i det han dro, så FUNGERTE klutsjen i det han dro.. KJØPER må eventuelt motvebise at selger handlet i GOD TRO..

Og ja?? Bruktbilkjøp er en MEGA risiko, det er ingen hemmelighet? Kontrakten er derimot ikke verdiløs i det du drar av gårde med bilen.. MEN det må påvises at selger IKKE handlet i "god tro".. Først da er det en klar sak.. Husk for guds skyld at en kontrakt er like mye for selgeren som kjøperen.. På papiret står det svart på hvitt at alt fungerte og at bilen ble prøvekjørt og at feil og mangler er opplyst og evt hvilke feil og mangler.. Dersom noe annet ryker som selger ikke kunne ha visst om, så ja, "tough luck".. Det kunne like gjerne ha skjedd selgeren det her, men siden kjøperen nå per def. er rettmessig eier av bilen... så ja... "Tough luck".. Og jeg har fortsatt ikke noe problem med å se "den" fra kjøper sin side.. Det bare fungerer ikke slik..

Skrevet

Har nok ikke vært så mye spinning osv.., men hørte noe lyder og så noe merker..

Og dekkene kjente jeg faktisk litt mer hakkete og slitt helt innerst.., men det får være..

Vi kom til en enighet ihvertfall.., hadde blitt en lang natt om ikke :(

Da er neste problem å fikse feilen..

Hardt turtall og clutching/sluring i kombinasjon.., ryker fort slavesylinderen / clutch pumpa da?

Noen som har formening om hva som har gått i stykker, pedalen er drit hard..

Kan starte den i gir, og nappe den fra 1 gir til annet.., osv.., men gjør jo gjerne ikke det..

Skrevet

Eller usymetriske avtrykk av menneskefingre (som har dratt restene av) ;)

Problemet høres iallefall veldig ut som slavecyl relatert, i mekanisk retning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...