Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei karer.. jeg har en 740il 95 mod m60 v8 automat.. bilen nekter a ga fortere enn 210 km i timen. har 20 tommere med 30 profil, hard dette noe a gjore med saken tro?

Skrevet

jeg har hatt 220 med 728IA 98 M52B28. hadde 235/50/18.

har hatt 210 med 285/35/19 bak og 245/40/19 forran. så din burde vel klare mer.

har hørt det er sperre på 235. men er ikke sikker på dette.

Skrevet

Hjul har overraskenede mye å si på hvordan en bil går, både i aks og toppfart.

Prøv med 16-17-tommere og se om det blir bedre. :wink:

Skrevet

Er ikke sperre på 235, kun 250 hvis det er sperre.

Min tar 270 på meteret med 17", og 260 med 18", sjekket flere ganger på samme strekke. Vekten på felgene har en del å si, billige og tunge 20" i samarbeid med automat kan fort stjele effekt, dog er 210 noe lavt.

Skrevet

Min gamle 730i med manuell gir gjorde 250 på speedn.. er vell ikke mer en rett over 200 i real life.. men, imponert over den 3litern, trudde ikke en så liten v8 skulle klare det :)

med 18" husker ikke profil, rundt 245 ellno

Skrevet
Hjul har overraskenede mye å si på hvordan en bil går, både i aks og toppfart.

Prøv med 16-17-tommere og se om det blir bedre. :wink:

Aksellerasjonen blir veldig påvirket, men det burde ikke ha så mye å si på toppfart. En 740 skal nok greit gå i toppfartssperra på 250.

På Tysklandstur for en del år siden hadde jeg 202km/t på GPS med en E34 520i 12V med 235/40-18". Da aksellererte den fortsatt saaaakte, men vi kom i trafikk på autobahn. Den er oppgitt til 203km/t.

Min gamle 730i med manuell gir gjorde 250 på speedn.. er vell ikke mer en rett over 200 i real life.. men, imponert over den 3litern, trudde ikke en så liten v8 skulle klare det :)

Hvorfor skulle det være bare 200?? Tipper du hadde minst 235 hvis du hadde 250 på speedo, med mindre du hadde veldig små hjul (type 5-serie). Biler viser aldri så mye feil med riktig dekkdimensjon, selv i høy fart. 520en jeg nevner over viste like mye feil i 210 på speedoen som med 80 på speedoen (7-8km/t).

Skrevet

Folk har fått for seg at det snakkes om prosenter når man trekker fra speedometerhastighet for å få ekte fart, men det stemmer nok ikke.

Speedoen viser jevnt over like mange km/t feil uansett hastighet, ihvertfall gjør det det på min bil målt med GPS. Speedometeret mitt viser bare 5km/t feil og det er med pittelitt større hjul enn originalt men fremdeles langt innenfor 5% regelen for rulleomkrets.

Store tunge felger har mye å si for aksellerasjonen.

Når jeg hadde 14" og 15" på bilen syns jeg den aksellererte merkbart bedre enn med 18" på. Med de små felgene var det fremdeles en del aksellerasjon igjen etter passerte 200km/t men med 18" felgene går det langt tregere syns jeg selv hvertfall. Skal en bil ha samme aksellerasjonstider og toppfart som oppgitt fra fabrikk må man nesten ha originalhjulene på, eller tilsvarende. :)

Skrevet

@ ///MoePower: Slik er det ikke på min bil. Speedo viser 6 km/t for mye i 100 km/t, og 12 km/t for mye i 200 km/t.

Jeg kan selv knapt nok telle, men utgjør ikke det 6% ?

Edit: Ang. felger har det lite å si om de er 14" eller 18" i omkrets,

men bredden og vekta (kanskje tilogmed dekket) har betydning for bilen akselreasjon.

Skrevet

Jeg er glad i topp fart. gjør det par ganger i uke. men over til saken, en 740 SKAL gjøre minst 240km med 20 felger. det er en kraftig sak det dreier seg om, min 525 24v gjør 230 med 19 felger og auto(245 med mods uten chip). jeg tror det er en sperre i bilen din, jeg har kjør en bmw som hadde sperre på 160 så fikk jeg vite at man selv kunne sette sperre på bilen gjennom kjøre comp.

Skrevet
@ ///MoePower: Slik er det ikke på min bil. Speedo viser 6 km/t for mye i 100 km/t, og 12 km/t for mye i 200 km/t.

Jeg kan selv knapt nok telle, men utgjør ikke det 6% ?

Edit: Ang. felger har det lite å si om de er 14" eller 18" i omkrets,

men bredden og vekta (kanskje tilogmed dekket) har betydning for bilen akselreasjon.

Men det er E36 det :wink:

Hvis du tenker vektstangprinsipp så blir ikke det helt riktig å si, det er rulleomkretsen og tyngden på felgen som utgjør mest for aksellerasjonen, men bredden på felg/dekk bidrar selvfølgelig også litt i denne sammenhengen ettersom det blir mer vekt ytterst på "vektstanga" og dermed tyngre å dra rundt.

Skrevet

den sperra du setter igjennom kjørecomp er vell bare en "gong" :) dvs. lyd som plinger når du går over den farta.. slik en slags påminnelse til sjåffen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...