Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dama satt fast i kø med 520`n idag. Ca 25grader og nesten ingen fremdrift i over en halvtime. Poff sa det og det var kjølevann overalt..

Kjøleslangen som går inn i radiatoren "knakk" av ved innfestningen. Jeg klarte å presse kjøleslagen innpå festet igjen og stramme til med slangeklemme men bilen koker når den blir varm. JA jeg etterfylte selvsagt kjølevann ned i radiatoren.

Kan toppen være gåen? Toppakningen eller er det bare radiatoren??

Mvh Martin :)

Skrevet

Skjedde det samme på min E34, knakk der hvor øverste radiatorslange var, byttet radiator, vannpumpe å termostat for å være på den sikre siden, alt så forøvrig bra ut, viskosen var da byttet ca ett år tidligere.

Men har en mistanke om at det var pga tomgangsmotor var defekt og motoren gikk ca rundt på 500rpm, altså minimalt med sirkulasjon.

Skrevet

Takk for alle svar folkens!

Jeg tenkte jo verste senario med en gang, at toppen eller toppakningen var gåen. Er jo en liten lettelse hvis det "bare" er radiatoren da..

Men er det mye jobb å skifte radiator og kjølepumpe da eventuelt? Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt dette for en ok penge, sett bort ifra GS som sikkert skal ha 100000,-(pluss frakt og mva)?....

EDIT: Når jeg starta opp bilen igår etter å ha kobla til radiatoren igjen, så jeg at den elektriske vifta gikk iallefall :)

Skrevet

Radiator er veldig lett å skifte, bare løsner slangene også er det 2 klips oppe på radiatoren som du bikker litt fremover eller noe, da er det bare til å trekke den rett opp.

For å få ut vannpumpen, må du først løse viskoseviften, denne sitter på reimhjulet til vannpumpen og sitter fast med en mutter som du setter en 32mm fastnøkkel på og gir den ett kakk, OBS! denne er links, når du har skrudd ut vifte å radiator, løsner du reima, skal være ett strammehjul ved siden av dynamo som du kan bikke over til siden, dra litt i reima så ser du hvordan det funker, strammehjulet blir da låst i den posisjonen.

Når reima er av er det bare til å skru ut de 4 boltene som holder vannpumpen, kommer ikke vannpumpen lett ut, er det ett hull på hver side av den hvor de boltene du skrudde ut passer i, disse kan du bruke til å terse vannpumpen ut med.

Radiatorservice har billige Radiatorer, når det gjelder vannpumpe så kjøpte jeg selv på Ebay, men vet det er flere som har kjøpt på Biltema, Mekk osv....

Skrevet
Takk for alle svar folkens!

Jeg tenkte jo verste senario med en gang, at toppen eller toppakningen var gåen. Er jo en liten lettelse hvis det "bare" er radiatoren da..

Men er det mye jobb å skifte radiator og kjølepumpe da eventuelt? Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt dette for en ok penge, sett bort ifra GS som sikkert skal ha 100000,-(pluss frakt og mva)?....

EDIT: Når jeg starta opp bilen igår etter å ha kobla til radiatoren igjen, så jeg at den elektriske vifta gikk iallefall :)

mekonomen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...