Gå til innhold

Klunke lyd fremme, samt lyd i bremser. e39 touring

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min 97 e39 528 touring så gneller det noe jævlig ifra bremsene(høres vertfall ut at det kommer der ifra) når jeg svinger til venstre feks ut et kryss.

Bremseskivene og klossene er byttet for ca 4000 km siden.. Dette kom i forrige uke, så har aldri hørt det før..

Noen som har noen ideer på hva det kan være?

Jeg kan også høre en slags klunke lyd fremme på venstre side når jeg kjører i dumper, kan det være en sammenheng?

Skrevet

"Gneller"? Hva er det? Mener du skrapelyd eller rakle/klunkelyd? Klunkelyd som du kaller det kan være for eksempel grus i bremseskjoldet (blekklyd) eller Casterstag (mer massiv men fortsatt en lett, lys lyd).

Et av kjennetegnene på Casterstaget er at lyden "aldri kommer alene", dvs det kommer flere raske klunk/klikk rett etterhverandre.

Skrevet

Den lyden som kommer når jeg svinger til venstre høres ut som om det er noe som skraper imot bremseskivene.. Som når et tog skal stanse.. Metall imot metall..

Når det gjelder den klunke lyden, så kommer den kun 1 gang per dump, hvis du skjønner :)

Skrevet

Hvem var det som skiftet klosser på bilen?

Har opplevd akkurat det samme selv en gang, riktignok på Primeraen jeg eide, men allikevel... Problemet der var at verkstedet hadde prestert å sette inn feil type bremseklosser!!!! Disse var litt for små, så det var både gnissing og klunking over en lav sko der.

Sjekk at du har riktige klosser, og at alt er satt sammen riktig. Ulyder ved bremsing kan være skummelt.

Skrevet
Hvem var det som skiftet klosser på bilen?

Har opplevd akkurat det samme selv en gang, riktignok på Primeraen jeg eide, men allikevel... Problemet der var at verkstedet hadde prestert å sette inn feil type bremseklosser!!!! Disse var litt for små, så det var både gnissing og klunking over en lav sko der.

Sjekk at du har riktige klosser, og at alt er satt sammen riktig. Ulyder ved bremsing kan være skummelt.

Vet ikke hvem det er som har byttet klossene, var gjort før jeg kjøpte bilen..

Det er kun når jeg svinger til venstre at gnisse lyden kommer..

bremsene fungerer utmerket ellers!

Den klunke lyden kommer kun når jeg kjører i dumper..

Skrevet

Høres ut som om du har stein og sand i bremseskjoldet og siden bilen din er pre-facelift er sannsynligheten for det relativt stor... Gnissingen kommer da av sandkorm mellom kloss og skive.

Billigste måten å sjekke før du gjør noe drastisk er å ta av hjulet og se om du får ut noe småstein fra bremseskjoldet. På bilen din er det en åpning inn til skjoldet som gjør at de samler småstein. Dette er utbedret noe på face-lift (2001-->), men fortsatt et irriterende problem.

Videre alternativer er jo da Caster (som beskrevet tidligere), det andre rettere staget som sitter bak bærebrua (husker ikke navnet), støtdempere osv.

• 5 years later...
Skrevet

Kan godt være, i tillegg til klunk i forstilling ved dumper og humper, hyler det bra bremsene ved lett/middels nedbremsing i fart, det kommer også en slags klunkelyd ved nedtrykking og oppslipping av bremsepedal...

• 7 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...