Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle ta en liten rustflekk jeg har foran hjulet bak, tenkte da å sandblåse til det ble bart metall, men hva bør jeg bruke å vaske rent med etter sandblåsingen?

Skrevet

Tynner eller aceton har jeg hørt skal fungere greit, personlig har jeg ville gått for tynner. I tillegg vil det være en fordel å legge på syregrunning eller lignende før du legger på grunning på rent metall. Påfør et tynt lag med syregrunning og la det tørke, og legg deretter på et lag til med vanlig grunning.

Skrevet

Får man kjøpt syregrunning på sånne malebutikker? Har noe sinkspray stående kan jeg bruke dette?

Dette er bare sånn midlertidig reperasjon til jeg får gjort det profft på lakkverksted, lurer litt på hellakkering til neste sommer, gidder ikke å gjøre det nå, da de driver å bygger ny vei her som jeg kjører nesten daglig, for øyeblikket består veien av pukk å sand å det er vel ikke så bra for lakken, i tilegg er det jo så tørt at alt blir jo virvlet opp, bruker å ligge ca 100m bak bilen foran, hehe :D

Skrevet

Jeg kjøpte syregrunn på spray hos lokal fargehandler, så du finner det nok der :)

Uansett om det er midlertidig må det jo gjøres skikkelig så ikke rusta setter seg igjen innen du får det proft gjort :)

Skrevet
Jeg kjøpte syregrunn på spray hos lokal fargehandler, så du finner det nok der :)

Uansett om det er midlertidig må det jo gjøres skikkelig så ikke rusta setter seg igjen innen du får det proft gjort :)

Joda skal gjøres skikkelig, men det blir ikke noe sånn megaproffe greier.

Skrevet

Btw, det er sånne små fordypninger i stålet der hvor rusten har vært, hva gjør jeg med det, pusser det ned så det blir slett, har i fyller eller hva?

Har egentlig ikke helt fått med meg forskjellen på fyller å grunning, men er det sånn at fyller legger seg bedre i sånne småhull å sånn?

Går utifra at å sparkle i sånne mikroskopiske hull ikke har noe for seg.

Skrevet

filler er ein utrettining "masse" som fyller igjen små humper, sprekker, sånn at du har eit mest muligt jevnt underlag å legge lakken på.

grunning er der for at basen/fargen skal få noe å feste seg skikkelig til, pluss den hindrer rustdannelse til ein viss grad.

eg ville puss over med 250 papir og så lagt litt sparkel i for å få gjevnhet.

før du legger på grunninga så puss litt i området rundt sparkelen med 600 papir så blir det bedre feste å lakken

og når du legger på grunninga så ville eg lagt to strøk først og så pussa lett over med 600 papir for å ta dei verste ujevnhetene og så eit nytt lag med grunning.

da er det berre å avslutte med basen/farge og så helst 2komponent klarlakk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...