Gå til innhold

Ploblemer med BMW diesel


kevin1982
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg driver å ser etter ny bmw. Mest lyst og finne meg en bmw med diesel motor. 5-serie ca1998-2003mod E39 2,0liter/2,5liter eller 3-serie 1999-2003 E46 2,0 liter

Hørt litt rundt om de motorne. Og fått hørt de ikke er noe bra pga toppen/topp-pakkningen går ofte og turbon lekker veldig fort. Hørte et rykte om at det er Opel som står bak diesel motorne til BMW.

Håper dere kan hjelpe meg med dette her, så jeg får et svar på dette. Prøvde å ringe BMW Norge og BMW forandrer, men det var ingen av dem som kunne hjelpe meg. Var faktisk en av dem som sa det var for gammel bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett og hørt begge deler faktisk, men er vel flere med kun positive erfaringer. Har hørt om flere med problemer med 2,0diesel, turbo-ras. Men også noen med 2,5l/3,0l med dyseproblemer. Finnes vel egentlig ingen fasit rundt disse motorene. På de årsmodellene du ramset opp ville jeg unngått 3/5 serie med 2,0d motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du oppgir soppas stort sprang i årsmodell regner jeg med at du har et greit budsjett. Er det tilfelle ville jeg tatt meg råd til å kjøpe en commonrail diesel, dvs. ikke 525tds og ikke tidlig 520d(usikker på når 520d kom med commonrail).

Jeg har selv 525tds og det er en helt grei motor til prisen, men det er gammel teknologi med lite moment, ikke like godt bunndrag og dårligere drivstoffsøkonomi enn de nyere. Denne motoren ble også brukt av opel, men det er bmw som utviklet den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å få dette bekrefter. aldri vært borti bmw's diesel. kun holdet meg til bensin motorne. men det hører ut som det blir en turing bensin motor. de er veldig trofaste. eneste motorn jeg har vært borti som har litt barnesykdomer er 540 E39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss pris ikke er så viktig, ville jeg ha gått for 525d (common rail) 2001 eller nyere 8)

Har ikke et inntrykk av at topp/toppakning er dårlig på disse motorene. Kommer mest ann på bruken, gir mann full gass på kald motor eller henger på ei svær campingvogn og presser opp mot rødstrekt så går vel de fleste motora.

520d kom aldri med common rail, som nevnt over. Et ok alternativ hvis du ikke har behov for stor motor. Har ikke kjørt 520d men ut fra motor spesifikasjoner så ligger den på ytelses nivå med 525tds. Har sjøl en 525tds og har ikke behov for mer power....

Mye pent å velge i fortia !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en 520d forran en 525tds. Mye billigere i drift og har samme ytelser. Langt mer moderne konstruksjon. Aberet er at 520d ikke kom med automatgir.

320d med 150hk er faktisk en ganske

sprek og leken bil. En sånn med manuelt gir hadde vær mitt førstevalg blant de bilene du lister opp.

Du har ikke vurdert 530d?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke ut fra egen erfaring, og anbefale 3,0d varmt. Det er en stor motor med herlig kraft, går veldig uanstrengt og fint og bruker ca 0,6 på langkjøring (kommer jo an på kjøringa, selvsagt). Man har jo sjelden bruk for så mye krefter, men det er deilig å ha tilgjenglig. Uansett, du vil sikkert bli svært fornøyd med en 2,5d også. Men som andre her sier, gå for en common-rail motor, det er verdt de ekstra kronene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 serien med 150 hk skal være ganske bra men den med 135hk lider av turbo ras.

Dette er helt feil. Det er faktisk omvendt, de første åra med 150 hk hadde mye turboras, fiksen på dette var å sette inn et nytt åndefilter på motoren som ikke ble så fort tett, samt at de byttet til en annen type turbo.

136hk var ikke noe særlig utsatt for dette. Men det er også utrolig viktig at man ikke bruker noe annen olje enn den bmw foreskriver og den olja er noe skikkelig tynt skvip. Dette for at olje som er tykkere kokser inne i turboen og da får ikke lagrene olje lenger og turboen ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 serien med 150 hk skal være ganske bra men den med 135hk lider av turbo ras.

Dette er helt feil. Det er faktisk omvendt, de første åra med 150 hk hadde mye turboras, fiksen på dette var å sette inn et nytt åndefilter på motoren som ikke ble så fort tett, samt at de byttet til en annen type turbo.

136hk var ikke noe særlig utsatt for dette. Men det er også utrolig viktig at man ikke bruker noe annen olje enn den bmw foreskriver og den olja er noe skikkelig tynt skvip. Dette for at olje som er tykkere kokser inne i turboen og da får ikke lagrene olje lenger og turboen ryker.

ok dette viste jeg ikke takk for retten :P var bare en kompis som sa det som har 150hk eren men han er en idiot på dette så jeg burde tengt meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...