Gå til innhold

Bytte veivaksel sensor e46 m52

S_P_I_K_E
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen går dårlig til tider og stopper når den er kald.

Har kjøpt inn veivaksel sensor da bmw sjappa trodde den var gåen.

Lurer da på kor dinne ligger?

Noen som kan forklare raskt korleis ej kommer fram

til den og ka som må gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. når jeg har tid. nå skal jeg sove. super dårlig svar fra meg.

MEN! synes det er greit å sjekke litt selv.

Se på delenr på delen du har fått, slå det inn i ETK (f.eks. GS bildeler sin, varesøk), så får du bilde av hvor den står ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig bra svar må jeg si..

Ta av vifta (links gjenger) og kappa rundt så ser du den nede v veiva, sitter på en brakett ved siden av triggerhjulet (store taggete "skiva" på veiva) len umbrako skrue og litt bikking og den er løs;) så er d bare og følge ledningen;) mulig du må løsne oljefilteret for og komme til kontakten;)

lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakten ligger under innsuget, kronglete å komme til der, jeg løsnet av toppen på oljefilterbeholderen, tok ut filteret å la en fille oppå der, men tror kanskje det er lettere å komme til om du skrur vekk luftfilterboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei... jeg har selv nettopp byttet veivsensor på en M52TU motor i E46.

Veivsensoren sitter montert i bakkant av blokken på førersiden noen cm fra girkassen. Det er kun selve sensoren som skal byttes, så man slipper styret med å trekke ny kabel.

Umbrako og tålmodighet så har du den ute.

Ta ut luftfilterboksen og slangen inn mot innsugsbelgen. Viktigste er å fjerne beskyttelseskappen som sitter rett bak dempertårnet inn mot torpedoveggen. ABS-enheten ligger gjemt bak denne, samt bremsekraft forsterkeren. Denne sitter i kun to klips, men det går en del slanger over den, så det kan bli kronglete å få den ut, men det går :wink: Da får du grei tilgang til veivsensoren.

Ledningen sitter klipset på, og er sikret med en liten stump strips. Stripsen klippes lett over med en avbiter. Du ser det når du kommer så langt. Lykke til :wink:

Håper du har kjøpt OEM (original BMW) veivsensor?!

Edit: Ser at du har M54 motor, uansett, sensoren sitter på samme plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...