Bimma /// Skrevet Juli 26, 2009 Forfatter Skrevet Juli 26, 2009 Jeg har fulgt med på mye av hva som står under sider www.e30.de . Der gjøres ombygg med M5 motorer og V8ere og M50/52. Moderatoren der driver den kommersielle siden www.300mm.de. Gå til Bremsanlagen. Der brukes for det meste originale calipere fra større BMWer. Og de har ikke problemer med TÜV godkjenning etterpå.De mest aktuelle bremsene er bruk av 540/740/750 calipere framme. Og E46 calipere bak. Og argumentet med at dette er bremser som originalt brukes i store BMWer på nærmere 2 tonn og 300 hk, også duger i massevis på E30. Du har valget mellom å skaffe caliperne selv, eller kjøpe brukte overhalte calipere. Det mest brukte kitet bruker 312/28 mm skiver framme og 294/19 skiver bak. Også til 4 hulls felger. Krever for det meste 17 toms felger. Da har du topp bremser som det er lett å få klosser og andre deler til senere. Dette er flinke folk, og du kan helt sikkert skrive på engelsk til dem. Eirik. Tusen takk for kjempe info
hagenisse Skrevet Juli 26, 2009 Skrevet Juli 26, 2009 Du må ha papirer fra uavhengig labratorium på at de bremsene passer spesifikt DIN bil. Men er det egentlig så rart? Hva mener du burde vært nok?
e30 tic Skrevet Juli 26, 2009 Skrevet Juli 26, 2009 Du må ha papirer fra uavhengig labratorium på at de bremsene passer spesifikt DIN bil. Men er det egentlig så rart? Hva mener du burde vært nok? dette gjelder ikke bmw, men på fredag ble vertfall min gammle bil en golf cab, godkjent av statensvegvesen med større trimmet motor. med større ORGINALE VAG bremsedeler foruten adapteren. godkjent med over dobbel effekt fra orginalt, VAG gikk god for bremsene, statensvegvesen for bremsepapirer og papirer på avgass. etter en test tur og kontroll av papirer samt avgass hadde en fornøyd eier 5 fulle linjer under merknader nederst i vognkortet så det er ulik praksis rundt om.. mener søknaden var innom Sfoor via den lokale trafikkstasjonen. poenget er altså at kan man bruke noe som kommer orginalt på en bmw, som nevnt over her, kommer man mye lengre med det enn et glinsende Whatever 360mm 10 stempla bla bla
oddis Skrevet Juli 26, 2009 Skrevet Juli 26, 2009 Du må ha papirer fra uavhengig labratorium på at de bremsene passer spesifikt DIN bil. Men er det egentlig så rart? Hva mener du burde vært nok? Når man f.eks setter dit E36 M3 bremsekalipere på en E30 skal det ikke være nødvendig med godkjenningspapirer så lenge man kan lese delenr på kaliperen og bremsebalansen under bremsetesten på Biltilsynet er innenfor kravene. Det er svært få bremser som er spesifikt godkjent for E30. De er ofte bare godkjent opp til et antall tonn. Også skal du leie inn en oversetter som skal oversette fra Tysk.
hagenisse Skrevet Juli 26, 2009 Skrevet Juli 26, 2009 Men hva mener du kravene bør være? Skal man kunne ta deler fra hvilken som helst BMW og dytte det på hvilken som helst annen?
336mik Skrevet Juli 26, 2009 Skrevet Juli 26, 2009 Hvis man følger etter med drivlinje,og bremser fra bilen feks motoren hører til,så ja.
oddis Skrevet Juli 27, 2009 Skrevet Juli 27, 2009 Men hva mener du kravene bør være? Skal man kunne ta deler fra hvilken som helst BMW og dytte det på hvilken som helst annen? Når man leser av delenr på kaliperen i eksemplet mitt vil man funnet at den tilhører en E36 M3, som veier mye mer enn E30n, og har omtrent dobbelt så mye effekt som en standard E30, så ja, jeg ser ikke noe problem ved det. Der sunn fornuft kan brukes, burde det brukes. Og tenk på alle senkesettene, som etter flere år blir såpass oppripet av steinsprut og salt at man ikke lenger klarer å lese av delenr. Skal man da behøve å kjøpe nye fjærer fordi BT mannen ikke klarer å tyde senkesettet med lommelykta si? Så lenge slik står i vognkort burde man ikke kunne mukke på noe sånt, som det gjøres idag (på godkjente biler).
hagenisse Skrevet Juli 27, 2009 Skrevet Juli 27, 2009 Så godkjenning skal baseres på synsing? Disse bremsene fungerer på en annen bil - da fungerer de sikkert her og... At tilsynet kan være unødvendig vanskelig og driver med forskjellig behandling alt etter hvem du treffer på kan vi nok være enig i, men jeg vet ikke helt om jeg vil at det skal trille rundt masse hjemmemekkede doninger bygget på gefühlen heller...
336mik Skrevet Juli 27, 2009 Skrevet Juli 27, 2009 I forhold til hvor mye de BT folka godkjenner nesten på gefülen,avhengig av dagsform,og hvorvidt de faktisk selv mener at de har så mye gefül at de vet bedre en tüv og dekra,så kan du selv tenke deg hvor mye sympati svina får. Som sagt,bare viljen hadde vært der,evnen til å klare å se ann saker og ting litt,så hadde man allerede vært langt på vei. Ble også nevnt at man mest sannsynlig vil få godkjent orginale bmw kalippere med små skiver enn store typ 360mm bremser med 10 stempla kalippere,og normale mennesker(inkl meg selv) ser overhode ingen logikk i dette.
e30 tic Skrevet Juli 27, 2009 Skrevet Juli 27, 2009 Så godkjenning skal baseres på synsing? Disse bremsene fungerer på en annen bil - da fungerer de sikkert her og...At tilsynet kan være unødvendig vanskelig og driver med forskjellig behandling alt etter hvem du treffer på kan vi nok være enig i, men jeg vet ikke helt om jeg vil at det skal trille rundt masse hjemmemekkede doninger bygget på gefühlen heller... det er jo ikke synsing? når i dette tilfellet VAG testet bremsene og skrev ut godkjenningspapirer på at di riktige delene er benyttet, bilen har riktig bremse balanse. hva er da problemet? hele poenget med å få godkjent ombygging er vel å få bekreftet at det du har gjort,dokumentasjonen du har samlet osv er blitt gjort riktig? er vel derfor statens vegvesen påtar seg å godkjenne ting (selv om denne "ordningen" fungerer heller dårlig noen steder)
hagenisse Skrevet Juli 27, 2009 Skrevet Juli 27, 2009 når i dette tilfellet VAG testet bremsene og skrev ut godkjenningspapirer på at di riktige delene er benyttet, bilen har riktig bremse balanse. hva er da problemet? Det var egentlig ikke ditt innlegg jeg kommenterte, men i ditt tilfelle er det jo ikke noe problem.. og ble det ikke godkjent også?
e30 tic Skrevet Juli 27, 2009 Skrevet Juli 27, 2009 når i dette tilfellet VAG testet bremsene og skrev ut godkjenningspapirer på at di riktige delene er benyttet, bilen har riktig bremse balanse. hva er da problemet? Det var egentlig ikke ditt innlegg jeg kommenterte, men i ditt tilfelle er det jo ikke noe problem.. og ble det ikke godkjent også? ja gamle golfen min ble godkjent mye hk, min e 30 er godkjent med 195kw med Alpina biter som nevnt tidligere er ferdig utprøvd og TUV godkjente. og søknaden min på ennå en e30 turbo er også godkjent (e30 med 2l turbo og 325 spec forøvrig) poenget er vel å være saklig og ha med seg så mye kunnskap som mulig inn til statens vegvesen, slik at di slipper å sette seg inn i hver enkelt modell. som dere sikkert skjønner er det enklere å ha med seg dokumentasjon fra feks ETK med delenr osv, enn å prøve å forklare at et "360mm 10stempla" ikke tuv godkjent bremsekit som også kan være mye tyngre enn det orginale er gode greier
oddis Skrevet Juli 27, 2009 Skrevet Juli 27, 2009 Så godkjenning skal baseres på synsing? Disse bremsene fungerer på en annen bil - da fungerer de sikkert her og...At tilsynet kan være unødvendig vanskelig og driver med forskjellig behandling alt etter hvem du treffer på kan vi nok være enig i, men jeg vet ikke helt om jeg vil at det skal trille rundt masse hjemmemekkede doninger bygget på gefühlen heller... Synsing og synsing... det kalles sunn fornuft. Når en bil er av samme merke, har endel mer vekt og effekt, burde enhvert logisk resonering antyde at dette burde kunne brukes på en bil som er underdaning i alle kategoriene, så lenge bremsebalansen forblir lik. Eller?
hagenisse Skrevet Juli 27, 2009 Skrevet Juli 27, 2009 Kanskje.. eller kanskje ikke? Det vet vi ikke sikkert, og derfor krever man dokumentasjon. Det kan være ting vi ikke tenker på eller er klar over.
Laudrup Skrevet August 5, 2009 Skrevet August 5, 2009 Som nevnt tidligere, så er det veldig forskjell fra sted til sted og person til person hva de vil godkjenne og ikke. Fikk godkent noe eksosgreier av en kontrollør som jeg ikke fikk godkjent av en annen kontrollør på samme BT Er det noen som vet om B6 bremser til salgs btw?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå