Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bil: 11/2002mod 320dA(Facelift) Touring med M-pakke2

Var på en lengre kjøretur og merket at bilen sporer veldig mye.

Har hele tiden trudd det pga dekkene; 235/45-17 forran og 255/40-17 bak, men tok en sjekk under for å se om noe er slakk. Bilen har jo gått 165000km. Såg at de bakre gummiforingenen på fjærbenet er "lørrvat" og hele fjærbenet er i bevegelse ved belastning. Dette vil selvfølgelig gi ustabilitet og sporing.

For å bytte foringene må to bolter løsne på hver foring og så må den dras av benet. Dette er selfølgelig ikke mulig så lenge fjærbenet er festet til to to andre bærekulene...Tror jeg!

Så er det noen som har byttet disse foringene og vet hvordan man enkelt gjør det? Må foringene smøres inn med f.eks kopperpasta før man presser dem på?

Jeg sjekket bærekulene, men de virker tait og god. Noen mener at jeg bør bytte hele fjærbenet, men disse koster jo nesten 3000kr stk. :-s

Jeg har fjærben som har huller i seg og som skal være slitesterke.

Tilslutt: Under motoren er det en metall-plate som dekker undersiden og ei plastluke for oljeavtapping. Denne platen virker som den bare er skrudd fast på undersiden og kan enkelt tas løst. Men det er noen skikkelige bolter, så jeg lurer på om motoren hvilker på denne platen. Vil nødig ha en motor i hodet når jeg skrur løs.

Skrevet

Etter litt Gurgling så fant jeg en DIY på autopower.se

Dette kan være interessant for flere som skal gjøre det samme!

Ser at hele bærarmen løsnes, så det kan jo være interessant å vite om noen har klart å bytte foringene uten å måtte løsne hele bærearmen(fjærbenet)!?

Skrevet

Er det nedre bærebro du mener?

Ser sånn ca slik ut (denne er fra en x):

rndw4pnvcxxcebwoslsc.jpg

Det er fullt mulig å bytte denne uten å ta bærebroa av bilen, men da bør du ha tilpasset verktøy for dette. Søk på "e46 lower control arm" så dukker det opp en del.

Foringene skal ikke smøres inn med kopperpasta eller fett siden denne skal sette seg til bærebroa. BMW angir spesiellt anti-seizure compound, men såpevann er visstnok en fullgod erstatning.

Jeg byttet disse i går, og det var som å få en ny bil :)

Skrevet

nei, du trenger ikke å ta ned bærearmen. kun d de to boltene i bakkant (og plate om denne er på din bil)..

problemet uten spesialverktøy er å få av foringen.får du den ikke av kan du borre den i stykker..

på med noe silikon, og press på den nye (for hånd om du tar i litt.

Skru opp igjen og alt er ok.. gjort på kort tid..

lykke til ;)

Skrevet

Jepp!

Ser at din har et annet feste på den midterste feste(kulen). Min har sånn vanlig gjennomgang i traversen og med mutter på øversiden som er et he..... å komme til og løsne. Din ser enklere ut :-)

Og da skal jeg ikke smøre med kopperpasta, men går det med vaselin eller såpe? Er sikkert trangt som f....

RS

Er det nedre bærebro du mener?

Ser sånn ca slik ut (denne er fra en x):

rndw4pnvcxxcebwoslsc.jpg

Det er fullt mulig å bytte denne uten å ta bærebroa av bilen, men da bør du ha tilpasset verktøy for dette. Søk på "e46 lower control arm" så dukker det opp en del.

Foringene skal ikke smøres inn med kopperpasta eller fett siden denne skal sette seg til bærebroa. BMW angir spesiellt anti-seizure compound, men såpevann er visstnok en fullgod erstatning.

Jeg byttet disse i går, og det var som å få en ny bil :)

Skrevet

med fare for å gjenta meg selv,

silikonspray.. så går de rett på.

Skrevet
Jepp!

Ser at din har et annet feste på den midterste feste(kulen). Min har sånn vanlig gjennomgang i traversen og med mutter på øversiden som er et he..... å komme til og løsne. Din ser enklere ut :-)

Og da skal jeg ikke smøre med kopperpasta, men går det med vaselin eller såpe? Er sikkert trangt som f....

Ikke bruk noen form for "permanent" smøremiddel, det være seg olje, fett, silikon, kobberpasta osv.

Årsaken til dette er at foringen skal sette seg på tappen på bærebroa når "glidemiddelet" er fordampet. Bruker man fett e.l. vil ikke denne sette seg og foringa vil ikke gjøre hele jobben sin.

Derfor skal også alt monteres med en gang, bilen senkes og la stås urørt i 30min.

At andre har brukt fett o.l. uten problemer er likegyldig da dette er prosedyren beskrevet fra bmw, og temmelig logisk dersom man blander litt fysikk inn i bildet :)

Bruk utblandet såpe, jeg brukte (sonax) vindusvask som fordamper og legger lite igjen etter seg. Null problem å banke forsiktig på med en gummiklubbe. Bare vær obs på at foringa skal ha en gitt avstand inn på bærebroa (sjekk BMW TIS)

Skrevet

du motsier deg selv da.. anti seizure middel er jo et middel for at ting IKKE skal sette seg fast.. ¨

og om man blander fysikk inn i bildet så har fremdeles ikke fast/ikke fast så mye å si. I tillegg til det fakum at jeg har byttet _noen_ sånne, og aldri sett noen som ikke setter seg etter bruk av silikonspray.. jeg er enig i det du sier om at silikon ikke forsvinner like bra som eks såpevann, men det kan heller ikke sammenlignes med kobberpasta..

i tilegg så er det såpass markerte spor at jeg har vondt for å tro at det kan flytte seg.. og om det gjør så blir det ikke noe løsere i den retningen foringen skal fungere.

anyways, jeg kan sjekke TIS i morgen, godt mulig du har rett.. forøvrig er det også fint lite man kan gjøre med avstanden inn på bærebroa.. står den sånn at den ikke står i "spenn" når du monterer den så står den den eneste logiske posisjonen.. :S

Skrevet
du motsier deg selv da.. anti seizure middel er jo et middel for at ting IKKE skal sette seg fast..

Stemmer, jeg gjør nok det :oops:

Hadde selv en tråd for en stund siden om akkurat dette:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=76238

Så BMW motsier jo også seg selv litt? Dog kan dette være en definisjonssak - evt. oversettelsessak tysk-engelsk osv..

og om man blander fysikk inn i bildet så har fremdeles ikke fast/ikke fast så mye å si. I tillegg til det fakum at jeg har byttet _noen_ sånne, og aldri sett noen som ikke setter seg etter bruk av silikonspray.. jeg er enig i det du sier om at silikon ikke forsvinner like bra som eks såpevann, men det kan heller ikke sammenlignes med kobberpasta..

Fysikk ble kanskje feil ord, men kan det ikke tenkes at slitasjen på foringa vil være større dersom tappen kan bevege seg inni foringa?

anyways, jeg kan sjekke TIS i morgen, godt mulig du har rett.. forøvrig er det også fint lite man kan gjøre med avstanden inn på bærebroa.. står den sånn at den ikke står i "spenn" når du monterer den så står den den eneste logiske posisjonen.. :S

Mulig det er annerledes på x, er hvertfall mulig å slå foringa for langt/kort inn på brua i forhold til oppgitt mål. Har heller ikke TIS her for sjekk, må også se på jobb i morgen.

Skrevet

Og jeg da som har TIS tilgjengelig kan opplyse om at det i.h.t TIs skal brukes såpevann, 1 del såpe og 20 deler vann, til opplysning.

Ifølge TIS så er følgende av og ikke markere stopppunkt for foring (når du monterer ny) en "impaired handling" og hurtigere slitasje av foringen.

Målet er som følger; 290.9 +- 1 mm

Måler fra senter av bærekule og bakover mot foring (Fra undersiden. Ikke der mutteren for bærekule er, men andre enden) . Markerer med f.eks tusj. Der skal foringen flukte når den er montert.

Skrevet

er helt enig med Ørjan_s her om at hvis tappen beveger seg så er ikke det bra, men på 2wd bilene så er jo hele tappen 6kantet omtrent, så kan i forstå hvordan det skal kunne flytte seg.. aldri sett det hvertfall..

Flid, grunnen til at du kan få "slitasje" og "impaired handling" er jo at om du virkelig greier å ikke se hvor den skal stå, og en gjør ting så tungvindt for seg selv at en monterer den "i spen" (som du får om den ikke står på riktig sted) så vil man i teorien kunne opleve en grad mer slitasje, og kanskje på papiret vil det påvirke "handling"..

MEN man må ikke lese TIS så blindt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...