benger Skrevet Juli 10, 2009 Skrevet Juli 10, 2009 ...men hvordan er det mulig å få rådebank på en 318i ? Trodde det var mest vanlig blant motorsterke biler med turbo og "ansvarsløs" kjøring
Superbeetle Skrevet Juli 10, 2009 Skrevet Juli 10, 2009 Er vel like mye mulig som på en hvilken som helst motor. Er nok opp til hvordan den blir kjørt og vedlikeholdt... Selv har jeg aldri hørt om slike problemer med M43 før...
Tom K Skrevet Juli 10, 2009 Skrevet Juli 10, 2009 Rådebank kan man få i alle motorer, ang det å heve kjøpet så tror jeg det kan by på problemer, kjøpsloven sier vel 14 dager og hvis det står i kontrakten at bilen selges uten feil og mangler så kan jo selger bare si at motoren var tipp topp når han solgte den, det er ganske enkelt å få rådebank hvis man er litt bajas med lite olje på motoren (nå sier jeg IKKE at det er din skyld at det er rådebank altså) men ta en tlf til selger du å hør hva han har å si
P.I.B Skrevet Juli 10, 2009 Skrevet Juli 10, 2009 Jeg fikk også, merkelig nok rådebank i en M43 motor for maaange år siden. Km.stand den gang var vel 120-130k, hvis jeg husker rett. På min ble rådelagrene byttet, noe som viste seg å være en enkel jobb. Tror det bare var å skru av bunnpanna, samt lette motoren fra noen av motorfestene, så var det barer å bytte... Nå er dette lenge siden, men jeg husker det var mange som lurte på hvordan rådebank kunne forekomme på en slik motor der alle servicer var fulgt etc... Noe svar fikk vi ikke.
MortenLie Skrevet Juli 11, 2009 Skrevet Juli 11, 2009 vel, jeg var borti noe av det samme, bortsett fra at da var jeg selger. jeg solgte en audi 90 quattro, privat til privat. kjøper prøvekjørte bilen, jeg fortalte at bilen fuska litt når den var kald, og det var det. signerte kontrakt der det stod: SELGES SOM REP OBJEKT. står dette i kontrakten din noe sted kan du nok desverre bare kikke etter ny motor, uten no behov for videre kontakt med selger. derimot stiller du svært dårlig uansett om bilen er kjøpt av privatperson, da bil er prøvekjørt og besiktiget i den stand den er. historien er litt om ikke mye anderledes hvis og om det er av forhandler. en forhandler har mye strengere reglement og ansvar rundt dette med bilsalg enn en privatperson. derimot er det her også vesentlig om du prøvekjørte bilen og den var med rådebank ved kjøpstidspunktet. videre spørs det også om forhandler har stilt no garanti? må rett og slett vite litt mer om denne saken før jeg kan uttalle meg. men iallefall, kjøper på denne audi 90 jeg solgte kom ingen verdens vei - sjøl om jeg følte meg som en forbanna drittsekk når han fortalte hele jævla bilen hadde røyklagt et helt boligfelt 3 dager senere:P Ps: viste seg og være at bilen hadde 6 løse topploksbolter:P så han ordna det:P
Kure Skrevet Juli 11, 2009 Skrevet Juli 11, 2009 Heisan, og velkommen til forumet. Her stiller du ganske sterkt. Ved salg av bil privat til privat har man opp til 2 års reklamasjons rett.. sitat Forbrukerrådet: Reklamasjon Har du kjøpt bil fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. I henhold til kjøpsloven har du en reklamasjonsrett på to år. Det er i tillegg et krav om du må reklamere innen rimelig tid etter du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Mangler For at det skal foreligge en mangel, må feilen ikke skyldes at du har utsatt bilen for feilbruk, påført den skade eller være et resultat av normal forventet slitasje. Det er viktig å merke seg at forhold ved bilen som du visste om, eller burde ha visst om på kjøpetidspunktet, senere ikke kan reklameres på. Det er også å betrakte som en mangel dersom selger bryter bestemmelser i den inngåtte avtalen. Ta kontakt med selger asap, og stå på ditt. Får du problemer ta kontakt med Forbrukerrådet. Smart å ha en skriftlig bekreftelse fra autorisert verksted på skaden / feilen.... Lykke til, jeg hadde aldri gitt meg på denne. Eneste måtte være om selger har nevnt feilen, eller at feilen er nevnt i salgs dokument..... Har selger laget en hjemme-snekret salgsavtale, kan du også få hjelp av Forbrukerrådet til å vurdere om dokumentet holder mål.....
torfinn9990 Skrevet Juli 11, 2009 Skrevet Juli 11, 2009 Heisan, og velkommen til forumet.Her stiller du ganske sterkt. Ved salg av bil privat til privat har man opp til 2 års reklamasjons rett.. sitat Forbrukerrådet: Mangler For at det skal foreligge en mangel, må feilen ikke skyldes at du har utsatt bilen for feilbruk, påført den skade eller være et resultat av normal forventet slitasje. Det er viktig å merke seg at forhold ved bilen som du visste om, eller burde ha visst om på kjøpetidspunktet, senere ikke kan reklameres på. Det er også å betrakte som en mangel dersom selger bryter bestemmelser i den inngåtte avtalen. Lykke til, jeg hadde aldri gitt meg på denne. Eneste måtte være om selger har nevnt feilen, eller at feilen er nevnt i salgs dokument..... Har selger laget en hjemme-snekret salgsavtale, kan du også få hjelp av Forbrukerrådet til å vurdere om dokumentet holder mål..... Det er riktig at man kan reklamere på dette. Spørsmålet her er om dette er en mangel; Selger vil kunne hevde at dette er resultat av normal forventet slitasje. Alle motorer vil på et eller annet tidspunkt bli slitt. mvh Torfinn
Andi Skrevet Juli 11, 2009 Forfatter Skrevet Juli 11, 2009 Hmm.. Ser at det må mer info til.. Bilen har altså gått ca 179k. ( 178 ??? når jeg kjøpte den ). Når jeg var å titta på den. Så lurte vi fælt på den tikke lyden fra motoren. Han sa han ikke hadde peiling på bil og sa at en kompis av han mente det var ventil tikk.. Å det hadde jeg hatt på gamle bilen min tidligere, så det trodde jeg på. Ang. kontrakten. så står det at bilen "selges som den står" Men er tom på det feltet "tidligere kollisjonsskader, andre skader, og eller større reperasjoner". Det er Naf kontrakten vi har brukt..
håkon_w Skrevet Juli 11, 2009 Skrevet Juli 11, 2009 er det m40: m42: m43 jeg tipper m43, iom du sier `96 318I, og da er det ikke m42, som er IS motor.
furis81 Skrevet Juli 11, 2009 Skrevet Juli 11, 2009 vis bilen selges som den står.. som somregel alle skriver så e d nok ikke mye du kan gjøre.. byttt motor billige motorer dette.. men om d var rådebank på den når du kjøpe den måtte du vel hør dette..?? men dette kan jo ha skjedd i den perioden du har hatt bilen og... 10-15 harde kaldkjøringer på en gammle slitt motor så får du garantert dette..!!
Howrd Skrevet Juli 11, 2009 Skrevet Juli 11, 2009 kan du legge ut bilde av bilen her? er litt småinteresert i om det er gamlebilen min er jo kanskje liten sjans, men det stemmer med tallene
Kure Skrevet Juli 11, 2009 Skrevet Juli 11, 2009 Heisan, og velkommen til forumet.Her stiller du ganske sterkt. Ved salg av bil privat til privat har man opp til 2 års reklamasjons rett.. sitat Forbrukerrådet: Mangler For at det skal foreligge en mangel, må feilen ikke skyldes at du har utsatt bilen for feilbruk, påført den skade eller være et resultat av normal forventet slitasje. Det er viktig å merke seg at forhold ved bilen som du visste om, eller burde ha visst om på kjøpetidspunktet, senere ikke kan reklameres på. Det er også å betrakte som en mangel dersom selger bryter bestemmelser i den inngåtte avtalen. Lykke til, jeg hadde aldri gitt meg på denne. Eneste måtte være om selger har nevnt feilen, eller at feilen er nevnt i salgs dokument..... Har selger laget en hjemme-snekret salgsavtale, kan du også få hjelp av Forbrukerrådet til å vurdere om dokumentet holder mål..... Det er riktig at man kan reklamere på dette. Spørsmålet her er om dette er en mangel; Selger vil kunne hevde at dette er resultat av normal forventet slitasje. Alle motorer vil på et eller annet tidspunkt bli slitt. mvh Torfinn Kan ikke skjønne noe annet enn at dette vil regnes som en skjult feil. Selger kan hevde at jorda er flat om han vil, når alt kommer til alt er det en fagmanns ord som gjelder... Rådebank etter 178k km vil jeg ikke si er resultat av normal slitasje,men heller noe som oppstår ved herjing med bilen. Sikkert noen som kommer til å arrestere meg på dette, for ja det er sikkert unntak. Men en normalt vedlikeholdt motor som behandles normalt, får ikke rådebank etter 178k km. Jeg ser saken slik: Hvis feilen var der når bilen ble solgt, så er det en skjult feil hvis det ikke er opplyst av selger. Å skrive " selges som den står" holder ikke alltid mål. Dette vil ikke dekke absolutt alt av feil. Hvis feilen oppstod etter at kjøper har overtatt bilen, og kjøper hevder han har brukt bilen normalt, så er det selgers som må bevise eventuelt herjing som årsak... Feilen må selvsagt oppstad innenfor rimlighetens grense av tid etter overtagelse....
Howrd Skrevet Juli 11, 2009 Skrevet Juli 11, 2009 begynner å få mere anelser om det kanskje kan være gamlebilen min når den har gått 179k bilder? evt send regnr på pm
Andi Skrevet Juli 12, 2009 Forfatter Skrevet Juli 12, 2009 Har nå informert selger om at det var rådebank i bilen, å som jeg tenkte så tente han og ble skikkelig pist, og sa vi måtte gå rettens vei hvis jeg skulle oppnå noe fra hans sin side.. Å som alle veit så er bil kjøp mellom private det størte problemet gjennom forbrukerrådet. Så tviler jeg kan oppnå noe.. Å gidder ikke å vente 2år heller for å få fiksa detta greiene.. Men det er vel muligheter for å få fiksa problemet også vel? Å ikke bytte motor.. Men å ta ut motoren og åpne den og sette inn nytt av deler o.l? Eller? Bilde av bilen har du her:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå