-Anders- Skrevet Mars 27, 2010 Share Skrevet Mars 27, 2010 Det rattet ditt er levert originalt på alle M3 3.0. Man kunne velge mellom 4 forskjellige typer ratt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alec Skrevet Mars 27, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 27, 2010 Godt å se du holder bilen orginal! Synes den blir enda mer spesiell da Selvfølgelig! Eneste som ikke er org på denne er cd-spilleren og sånn vil det bli sålenge jeg eier den! Disse M3'ene begynner å bli gamle og det eneste riktige med slike kommende klassikere er å holde den 100% org. Dessuten synes jeg en M3 er penest og mest lukrativ i org stand uansett hvilken modell Larsinnj: Har du noengang kjørt en E36 M3? For å ligge bredt med den er overhodet ikke ekkelt, en mer kontrollerbar og kjørbar bil skal du lete leeenge etter. Skal gå så langt som å si at den har klart best "handling" mellom samtlige sportsbiler i 200-275.000.- klassen.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alec Skrevet Mars 27, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 27, 2010 Det rattet ditt er levert originalt på alle M3 3.0. Man kunne velge mellom 4 forskjellige typer ratt. jeg vet, men standard M3 ratt i 1993 var 4-eiket UTEN nuppene til tomlene (kom i 94) så rattet i min er ekstra utstyr som kostet 14.000.- i tillegg i 1993. Derfor er de aller fleste M3 fra 93 levert med 4 eika rattet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsinnj Skrevet Mars 27, 2010 Share Skrevet Mars 27, 2010 Jeg har prøvd M3 ja, men kjørte ikke så veldig med sleng, men måtte ratte fort likevel noen ganger. Den ble fryktelig treig når rattet nermet seg senter. I følge eigeren, som kjørte sladd, var det en veldig ukontrollerbar bil å kjøre slik med. Men for all del. Selv om det er "samme" bil kan de likevel være forskellige! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alec Skrevet Mars 27, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 27, 2010 Jeg har prøvd M3 ja, men kjørte ikke så veldig med sleng, men måtte ratte fort likevel noen ganger. Den ble fryktelig treig når rattet nermet seg senter. I følge eigeren, som kjørte sladd, var det en veldig ukontrollerbar bil å kjøre slik med. Men for all del. Selv om det er "samme" bil kan de likevel være forskellige! Har aldri merket dette problemet med min så da er det nok noe "galt" med hans vil jeg tro. Det eneste er jo at BMW har påmontert en såkalt "hastighets-strammer" på styringen som gjør at jo høyere hastighet jo strammere blir rattet å svinge med. Men det er jo helt genialt og gir bedre stabilitet i meget høye hastigheter. Men den slår jo ikke inn engang i de hastigheter man tør/kan legge bilen i sladd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andre-bmw Skrevet Desember 30, 2010 Share Skrevet Desember 30, 2010 Drit deilig m3 du har der Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 30, 2010 Share Skrevet Desember 30, 2010 Tror du blander sammen snekkesystemet i f.eks e34 og tannstagsystemet i 3.0l M3. 3.0l M3 har som nevnt tidligere progresiv styring sånn at den har lav utveksling nært senter for presis styring men etterhvert som du dreier rattet lengre fra senter øker utvekslingen og hjulet vries raskere for rask reaksjon der man ikke trenger like høy presisjon. Dette er en ren mekanisk løsning. Det det høres ut som du blander litt inn er e34's servotronic. Der reguleres styrken på servoen av hastigheten på bilen elektrohydrauliskt med en magnetventil. Masse assistanse fra servoen ved lav fart, mindre etter hvert som farten øker. Masse diskusjon om 3.0l M3's tannstagsystem er bra eller ikke på bane. Den er kanskje noe mer presis enn 3.2l tannstaget men samtidig blir den også tregere på raske manøvre. Finnes nok ingen fasit da dette er smak og behag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiritus Sancti Skrevet Desember 30, 2010 Share Skrevet Desember 30, 2010 Så da hvis jeg skal kjøpe sladd med 3,0 hva slags styring må jeg montere for å få den enda litt bedre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 31, 2010 Share Skrevet Desember 31, 2010 Så da hvis jeg skal kjøpe sladd med 3,0 hva slags styring må jeg montere for å få den enda litt bedre? Om du skal kjøpe sladd så er jeg litt usikker Tror de fleste som bytter, bytter til Z3 non-M (altså ikke Z3M da den har samme som M3 3.2) tannstag, den har raskest utveksling og færrest omdreininger fra ende til ende. Men har forstått det slik at Z3 ikke har like mye utslag som e36, så man vil miste litt av det maksimale ratt utslaget. Men dette skal jeg ikke sitte å si skråsikkert. Men at 3.0l tannstang kanskje ikke er den mest egnede til sladd der store og raske ratt utslag er viktigst kan jeg være enig i da den har mer fokus på presisjon. Det betyr ikke at den progressive tannstangen på 3.0l, og pga den, at ikke 3.0l m3 egner seg til sladd. Dette er jo smak og behag, men at det finnes andre tannstenger som gjør 3.0l m3 bedre til sladd gjør det nok Står jo mye om dette om man søker på google, MEN man må sortere litt, for det er jammen meg skrevet mye svada også. Det ligger like mange useriøse poster som f.eks påstår at 3.2l M3 også har progressive tannstang osv. Dette stemmer ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alec Skrevet Desember 31, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2010 Drit deilig m3 du har der Tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alec Skrevet Desember 31, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2010 Tror du blander sammen snekkesystemet i f.eks e34 og tannstagsystemet i 3.0l M3.3.0l M3 har som nevnt tidligere progresiv styring sånn at den har lav utveksling nært senter for presis styring men etterhvert som du dreier rattet lengre fra senter øker utvekslingen og hjulet vries raskere for rask reaksjon der man ikke trenger like høy presisjon. Dette er en ren mekanisk løsning. Det det høres ut som du blander litt inn er e34's servotronic. Der reguleres styrken på servoen av hastigheten på bilen elektrohydrauliskt med en magnetventil. Masse assistanse fra servoen ved lav fart, mindre etter hvert som farten øker. Masse diskusjon om 3.0l M3's tannstagsystem er bra eller ikke på bane. Den er kanskje noe mer presis enn 3.2l tannstaget men samtidig blir den også tregere på raske manøvre. Finnes nok ingen fasit da dette er smak og behag Du har nok rett i at jeg blandet 2 systemer, men hensikten med de er jo det samme. Men uansett har jeg ligget nok bredt med ett utall biler og kan med trygghet si at E36 M3 er 100% "sladdbar" for den som ønsker det, selv om det finnes andre biler som er mer egnet for det formålet, da M3'n først og fremst liker seg på litt slakke veier med relativt høye hastigheter, da skal du ha noe helt verst for å dra fra M3'n.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 31, 2010 Share Skrevet Desember 31, 2010 ... da M3'n først og fremst liker seg på litt slakke veier med relativt høye hastigheter, da skal du ha noe helt verst for å dra fra M3'n.... Det skal være sikkert Har prøvd en del andre biler enn GT´n min med krutt i, men det hjelper fint lite med en aldri så stor turbo eller presse om ikke bilen vil bli med rundt svingen i enden av rettstrekka. Der er det få om ingen i samme kategori mtp alder/pris/størelse/osv som er i nærheten av e36 m3. (Bare så det er nevnt siden noen sikkert reagerer på min kommentar, joda man kan bygge om en volvo 240 eller en dodge charger til baneracer med custom understell og blablabla. Men da snakker vi temmelig omfattende ombygg. Litt mer enn ett sett med litt stivere fjærer til noen tusenlapper liksom) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alec Skrevet Juli 16, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 16, 2011 Denne skal nå selges! Ligger ute på finn.no Er du intr? PM meg da vel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokkke Skrevet Juli 16, 2011 Share Skrevet Juli 16, 2011 Må bare vinne i lotto først! Utrolig fin bil, synd at du selger! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alec Skrevet Juli 17, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 17, 2011 Holder det ikke med å spørre far?? Vil bare legge til at denne er utrolig pen og velholdt og den må oppleves i virkeligheten for å virkelig se hvor gjennomført pen den er! Aldri vært herja eller tukla med, aldri banekjørt, null rust... Oppfører seg og går som ny, både i motor og understell. Hadde vært gøy å sendt denne videre til en her inne på forumet, da jeg skal ingen steder siden jeg selger denne til fordel for ny M.... Link til finn.no salgsannonse: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29625502 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå