Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
BMW Norge fikk, på tross av økt omsetning, godt og vel halvert resultatet sitt i 2008. Fra en overskudd på 119,6 millioner kroner i 2007 til 51,7 millioner kroner i 2008.
2009 blir et tøft år. Kampen om kundene hardner til. En tøff valuta gjør også sitt. Jeg føler meg overbevist om et lite minus, svarer Johansen.

Ifølge BMW-sjefen blir den nye bilmodellen X1 den viktigste nylanseringen i 2009. Modellen skal lanseres i slutten at oktober.

http://e24.no/naeringsliv/article3166670.ece

Skrevet

Stakkars sjefer i BMW Norge... Blir ikke like mye bonus på de iår som ifjor... 2008 var jo rekord år for de - sammenligningen er litt misvisende. Hvis noen får tak i overskuddstallene for 2007 og 2006 så vil vi kunne se bedre om det er dårlige tider eller ei. Dessuten, det er overskuddet som er halvert, de går ikke med underskudd.

Skrevet

At de sitter igjen med betydelig mindre per solgte bil kan jo skyldes at de selger bilene med lavere avanse enn tidligere. Noe skyldes nok valutaendring, men en del er muligens at de selger med mindre dekningsbidrag for å være sterkere i konkurransen mot andre biler, og det er jo ikke akkurat dumt for oss, verken at de tar valutabelastningen eller kutter i fortjenesten, så lenge de fortsetter som et levedyktig selskap.

Er vel dessverre heller ikke utenkelig at et veldig godt år i 2007 har ført til at de har vært litt for rask med ansettelser og andre utgifter osm kanskje ikke har vært helt nødvendige..

Skrevet

Det er nå imponerende nok at de faktisk har overskudd i disse finanskrisetider. De skylder også på valutaen, noe jeg tar for god fisk, euroen var jo svært høy i slutten av 2008, samme som den er nå (over 9!).

  • 2 weeks later...
Skrevet
Det er nå imponerende nok at de faktisk har overskudd i disse finanskrisetider. De skylder også på valutaen, noe jeg tar for god fisk, euroen var jo svært høy i slutten av 2008, samme som den er nå (over 9!).

Jeg tror vi skal drite litt i valutakursen, pga avgiftene betales i NOK- noe som vil være positivt kor lenge euroen er høy. (momsen er i % av salgspris og vil ikke være påvirket av valuttaendring, og den er det til syvende og sist kunden som betaler- og ikke bmw) Når euroen er sterk, går det egentlig bare mer penger i kassen til BMW AG- noe vi egentlig skal være glade for i disse finanskrisetider.

Dessuten syns jeg å ha sett mer reklame for bmw den siste tiden..

Om du skal se om et firma et ute å kjøre, må man se på en hel del andre tall enn kun overskuddet.. De snakker jo her om omsetning på 1,675 milliarder.. Da kan vi egentlig se at overskuddet i 2008 var 3%..

Om vi skal finne ut om dette er bra eller dårlig, må vi nesten sammenligne med konkurrentene.. I forhold til amerikanske produsenter, så er vel 3% temmelig bra.. Men hvordan stiller audi og mb seg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...