Gå til innhold

Soting av ruter og møte med purken!!

Danse
 Share

Anbefalte innlegg

Purken stoppet meg i går og klaget på rutene mine. De ga meg mangellapp og fikk beskjed om å vise bilen hos biltilsynet for godkjenning. Bilen er proff sotet med 35 % på siderutene framme. Etter min mening og alle andre sin mening er det ingen problem å se hverken inn eller ut. Men er det noen her inne på forumet som har fått godkjent sota sideruter hos biltilsynet eller er det bare å rive det av igjen og satse på at eg møter purken ute på fylla :lol:

Han sa jeg måtte få det nedskrevet i vognkortet.

Fint om noen hadde noen tips å gi meg for å få dette godkjent, viss det i det hele tatt lar seg gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti at noen får dette godkjent på sidevindu foran.

Her er en liten paragraf om dette:

Veitrafikkloven: hva som er lovlig i Norge.

§31-1

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom. Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder kun frontruten

Siderutene kan du få godkjent med 35% soting.

Ja det er det jeg og mener, men er så mange forskjellige meninger.. Mange sier at det ikke er lovlig, mens andre har det fått godkjent.. Blir en smule confused :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti at noen får dette godkjent på sidevindu foran.

Her er en liten paragraf om dette:

Veitrafikkloven: hva som er lovlig i Norge.

§31-1

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom. Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Ja det står jo at påklebet film ikke godkjennes. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg har en øyesykdom og tåler ikke sterkt lys.

Han fikk godkjent helsotede sideruter og frontrute på bilen sin.

Det ble skikkelig tøft :)

Ja, men der sliter jeg litt siden jeg ikke har noen problemer der :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg har en øyesykdom og tåler ikke sterkt lys.

Han fikk godkjent helsotede sideruter og frontrute på bilen sin.

Det ble skikkelig tøft :)

Ja, men der sliter jeg litt siden jeg ikke har noen problemer der :(

så da kan jeg i teorien kjøpe bil av han med helsota ruter i vognkort?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...