Gå til innhold

Fylle på "feil" olje- farlig?

Classs
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Skifta olje og filter på en 2000-modell 523ia e39 for et par uker sia, fikk på helsyntetisk 5W-40 Agip Olje. Verkstedet mente dette skulle være en bra olje selvom jeg påpekte at jeg helst ville ha 0W-30 olje.

Er 5W-40 ugunstig å kjøre med på denne motoren (M52TUB25)?

Derfor jeg lurer er fordi jeg syns det nå er blitt litt mer tikkelyder før motoren er blitt skikkelig varm, høres nesten ut som diesel.

Jeg syns alltid det har vært litt tikkelyder, spesielt når den er kald. Umiddelbart etter jeg hadde skifta olje så syns det var mindre tikkelyder når motoren var kald, men nå 3 uker etter syns jeg det er mer enn tidligere... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Godt å høre :)

Men tikkelydene er normale for denne type motor med dobbel vanos? Kan lyden være fra kjedet?

Vet ikke hvor mye tikking det er snakk om her, men det er helt normalt at M52 og M54 motorene tikker. Skulle hørt min etter noen runder på Rudskogen igår, så hadde du nok ikke vært så bekymret over lydene dine ;)

Det kan også være vanosen som du er innpå, men den har en høy klakkelyd når den er gåen, så det er nok tvilsomt i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe...Hører vel egentlig ikke tikkinga noe særlig med panseret lukket igjen, så da tar jeg det med ro, enn så lenge :)

Skal uansett snart på verksted med bilen for å fikse en kjølevæske lekkasje så lar dem får høre på tikkinga i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestandig brukt mobil1 0-40 som er tykkelsen som er anbefalt til 520(523 og 528) og har aldri hørt noe tikking,bilen har gått 230 000.Agip har jeg ikke hørt noe negativt om så det er nok ikke oljen som gir tikking hos deg. Det sitter en liten svart ventiltype rett under innsugmanifold i forkant som kan gi tikkelyder,prøv å kjenn litt på denne med motor igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...

agip si mang ska vær en god olje,men ska vær sikker på at agip sin olje gjør at det tikke mere enn med castrol værtfall.har prøvd agip på både mercedes og bmw som æ har eid... :evil: ende opp med å bytte olje til castrol,å helt stille motor er resultatte! tilsett prolong og gangen på motor blir silkemyk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

agip si mang ska vær en god olje,men ska vær sikker på at agip sin olje gjør at det tikke mere enn med castrol værtfall.har prøvd agip på både mercedes og bmw som æ har eid... :evil: ende opp med å bytte olje til castrol,å helt stille motor er resultatte! tilsett prolong og gangen på motor blir silkemyk :D

du er den eneste jeg har hørt om som sier det. alle jeg kjenner med caastrol olje har flipperspill av en motor og med alt annet så er den stille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...