Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hele begynte med at vinduet på førerdøren ikke ville gå opp eller ned mens resten av vinduene kunne opereres ifra førersetet.. Eneste som skjedde når jeg trykket på førerknappen var en rar klikkelyd som kom ifra selve master modulen (sikkert en rele som er feset). Jeg tok av alt å målte spenningen inn til selve vindusmotoren å så at volten variere ifra 3 volt til 8 volt når jeg trykket inn knappen (mens jeg fikk stabilt 12volt på andre siden) Jeg konkluderte med at jeg trenger en ny slik enhet.

09eeru804h3wq765jn2d.jpg

Når jeg satt alt sammen igjen så merket jeg en ny ting, sentral låsen på førersiden ville nå ikke fungere (mens de andre fungerte). Jeg demonterte døra igjen å så at det var bevegelse i el.motoren som sitter på selve låsemodulen men den var ikke helt hundre.. Jeg demonterte den lille el motoren å prøvde den på å koble et 12volt batteri å da fungerte motoren supert. Måtte være dårlig kontakt en eller annen plass til denne motoren. Jeg lar alt være å tok kveld.

Kommer tilbake neste dag men da fungerer ikke låsen i det hele tatt. Jeg prøver så å koble til den vindus modulen for å sjekke om det kan være noe med den (denne var frakoblet når den låsemodulen fungerte dagen før) men måtte bare prøve. Da ville ingen knapper på modulen fungere. Etter mye om å men så setter jeg alt sammen å for bare låse bilen manuelt på førersiden til jeg får fikset problemet. Da jeg kobler på alt ser jeg en ny ting, memory funksjonen til sete justeringen funker heller ikke nå. Denne fungerte etter jeg fjernet vindusmodulen å hadde satt alt sammen igjen før jeg så at sentral låsen ikke fungerte.

Eneste som fungerer i døra nå er lyset nede i dør panelet og begge høytalerene i førerdøra. Resten av knappene er døde, trodde det kunne være kabelbrudd først men ikke på så mange knapper?

Slår litt fast nå å haddesatt pris på litt input ifra kloke hoder.

• 1 month later...
Skrevet

Vel, sitter enda å lurte på dette problemet. Virker som at det er dårlig kontakt fordi nå er det perioder der alle funksjonene fungerer (untatt førervinduet)

Som sakt så var det første problemet at når jeg trykket ned førervinduet ifra kontrollenmodulen i førerdøra får jeg en rar "durre" lyd og ingenting skjer.

Etter jeg demontere litt her å der å satte alt sammen igjen så fungerte ingenting, sete memoryen, sentrallåsen og alle knappene på vindusmodulen, eneste som fungerer er alle 3 høytalerene. Nå er det plutselig perioder der alt fungerer helt fint (untatt førervinduet) men pluteslig så stopper alle kanppene å fungere igjen. Første tegn er at Sete Memory knappen begynner å lysere svakt av og på når jeg trykker den inn.

Alt dette indikrerer dårlig kontakt en eller annen plass men hva kan få alle knappene til å svikte mens høytalerene fungerer fint? Har sjekket kabelterminalen i døra inn til chassiet å den er tørr å fin å alle kontaktene er intakt. Alle kablene inni dørerdøra er ok. Spørsmålet er om det kan være noe en annen plass i bilen?

Skrevet

Jeg vil heller påstå at det er en modul en plass som er defekt, som enten senderut feil signaler over bus systemet, eller ikke sender noen signaler i det hele tatt når du trykker litt her og der.

Høres veldig rart ut med kontakt feil på en slik bil, vil nå jeg tro. El feil var et stort tema før, eller på biler som mange mennesker har skrudd på.

Skrevet

Jeg tenkte litt tilbake på mitt eget problem og hva jeg fant ut på nettet den gangen, og det høres veldig mye ut som en defekt grunnmodul GM/ZKE som den kalles. DEn ligger bak hanskerommet og er svart med 3 store kontakter på seg.

Det er lite sannsynlig at de kan lese ut noen konkrete feilkoder fra denne boksen, men feilsymptomene som du beskriver høres veldig ut som defekt grunnmodul, som tidligere nevnt.

Ellers så kan du jo se litt her, en kar som har ganske så lignende problemer som deg.

http://www.bavarian-board.co.uk/forum_p ... ?TID=37952

Skrevet

Hvis grunnmodulen er defekt så kan du bestille den fra Koed.no og bytte den selv, men den må kodes om av BMW for å virke korrekt, visstnok. Dette koster kanskje rundt 1000,-

Men du spare en god del på å bytte den selv, da den koster rundt 2300,- fra koed kontra 4500,- fra BMW. Dette er ca priser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...