Gå til innhold

Forsvinner kjølevæske


kekzneb
 Share

Anbefalte innlegg

Har et særs merkelig problem med bilen min : E39 520i 97 mod.

Det forsvinner kjølevæske så jeg må etterfylle.

Problemet ble oppdaget en dag jeg skulle på jobb og hadde akkuratt parkert, da det kom opp "Check Coolant Level".

Skiftet vannpumpe, termostat og termostathus i desember 08.

Tok den i dag opp på bukk, deretter tok jeg av bunnpanna og lot den stå på tomgang i 1 - 1,5 time for å se om det dryppa ned på det tørre garasjegolvet.

Nada niks, og nå hadde ikke kjølevæske nivået engang synket.

Men en tur på 2 mil kan godt resultere i at væskenivået synker fra fullt og deretter synke med 2-3 streker på ekspansjonstanken.

Dette er når bilen er varm.

Termostaten holder seg helt stabil når jeg kjører.

Slangene er heller ikke noe spesielt harde, som om det hadde vært luft i systemet.

Har peila olja og nivået er helt eksemplarisk, ingen klumper eller hvite flekker.

Åpna oljedekselet på blokka og var ingen hvite avleiringer.

Svetter heller ikke noe rundt toppen.

Ekosen er det ikke noe merkverdig kondens i, heller ingen merkelig eksosfarge.

Så jeg er helt rådløs, viss topp pakning var gåen så burde vel iallefall noen av disse symptomene komme?

Any thoughts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en klassisk ekspansjonstank lekkasje. en leter og skifter alt som en skulle tro var logisk at var lekk og det hjelper ikke.

Disse tankene har en tendens til å sprekke helt nederst i innfestningen til radiator.

Når kjølesystemet bygger opp trykk, så utvides sprekken slik at vannet lekker ut.

Vanligvis når systemet er lekk , så gir dette også luft i systemet. Denne lekkasjen gjør ikke det , så alt ser tilsynelatende normalt ut , med unntak av at kjølevesken forsvinner.

To måter å fikse dette på.

1. Kjøp en brukt radiator med ekspansjonstank på .

2. Bytt tank. Løsne radiator , og ta denne ut.Skyll gjennom systemet .

Få hjelp til å holde i radiator når tanken skal løsnes , for den sitter veldig godt fast.

NB. Tanken skal rett opp ! Ikke rom for sideveise bevegelser i nevneverdig grad.

NB! Den nye tanken skal rett ned ! Gummiklubbe og en plan klosse er ok redskap. Smør inn pakninger og innfestninger med kjøleveske og trykk tanken så godt nedpå som mulig.Sett radiatoren på noe som ikke er hardt (gummimatte er ok feks).

Legg klossen opp på der lokket skal skrues og gi den et par rapp med klubba slik at den kommer seg på plass.

Når du er sikker på at den er på plass , så monterer du det tilbake.

Regner med at dette har tatt såpass med tid at motoren er kald. Sett på tenning , varmeapp. på full varme , vifte på full guffe.

Fyll på kjøleveske (IKKE BLAND BLÅ OG RØD , og bruk blå.) Etterfyll med vann. Alt dette gjør du med lufteskruene opp , og gjennom påfyllingen på ekspansjonstanken.

Når det tyter ut både her og der og det er fullt , så skrur du på toppen på ekspansjonstanken og skrur igjen lufteskruene. Deretter starter du opp , og lar motor gå til den er god og varm.

Når motoren er kald , så er nivået nede på streken der det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde intervaller der jeg prøvde å presse systemet litt på rundt 3000 rpm, fortsatt ingen lekkasje. Viss ekspansjonstanken er som du sier, sprukket, burde ikke det bli en liten lekkasje da?

Var ikke en dråpe væske å se.

Men får nok sjekke ut ekspansjonstanken nærmere da vil jeg tro.

Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt. La bilen bli skikkelig kald før du begynner å styre med dette.

Eks.tanken utvider seg ikke på turtall men på temperatur og trykk. Jo varmere kjølevannet ditt er jo mykere blir plasten i tanken , og jo mykere den blir , jo større blir sprekken under trykk. En sprekk som ikke viser , kan bli stor under trykk....

At vannet fosser over når motoren er varm er vel ikke så unormalt , men det er jo ikke lurt å holde på med dette med varm motor.

Hvor mange ganger har du etterfylt kjøleveske og ca. hvor mye etterfyller du ?

Det høres ut som om du har hatt av kjølevannet på den for ikke så lenge siden.Stemmer det ?

Du har ikke problemer med varmgang og høy temp.Stemmer det ?

Varmeapparat virker og gir god varme ?

Har du skiftet ekspansjonstanken selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspansjonstanken er helt original, ikke skiftet. Varmapparat fungerer utmerket, ikke problem med at den overoppheter seg.

Har ikke tømt den for kjølevæske. Har fyllt tanken opp med kjølevæske og hadde litt gasspådrag mens vi gjorde det.

Fyllte det opp såpass at det kom ut ren væske uten luft fra de 2 lufteskruene, en etter en.

Skrudde deretter igjen lufteskruene, og lokket. EDIT: (Det var jeg og en kar fra verkstedet som gjorde dette.)

Gjort dette 2 ganger i et forsøk på å få ut noe resterende luft som vi kanskje trodde var der.

Bilen har vært varm når jeg holdt på med dette.

Det minker så betraktelig at jeg må fylle mye på, går fort 1,5 liter per kjøretur på ca 30 km.

Problemet startet på tirsdag denne uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem her! og nei til di to siste postene under! ingen hvit røyk og ingen dugging...kjører normalt..vips så lyser lampa og jeg må fylle på kanskje en halvliter 2-3 ganger i uken..ingen lekkasjer under bil, fin olje, ingen dugging og ingen kondens eller misfarget eksos...blir galt snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...