Gå til innhold

E39 pixelfeil - utrolig historie!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en artig sak å melde etter litt arbeid i fronten på dyret. :clap:

Fikk endelig gjort jobben med å skifte el-vifta foran radiatoren, den har vært død de tre årene vi har hatt bilen.

Det utrolige er at når vi i kveld skulle sjekke at vifta fungerte, så var plutselig alle tall og bokstaver nederst i instrumentet fullt synlige. Har ikke vært så fine mens vi har hatt bilen. De er ikke perfekte, men nesten.

Har noen vært borti dette? Eller har en forklaring?

For å gjøre jobben må alle lamper foran kobles fra, samt kontakten til vifta selvfølgelig. Kan ikke huske å ha pirka i noe annet som har med strøm å gjøre.

Så gjenstår det å se hvor lenge det varer....

Skrevet

Kan ha vært noe dårlig jording der i gården. Eller så har bilen nå blitt så glad for at du endelig ordna vifta at nå smiler den bredt!

Skrevet

Kan nok være at den kommer og så går den. Jeg har også pixelfeil i mitt instrumenthus og den har en tendens til at når den har stått stille lenge og/eller det er småkjølig lyser tallene helt klart. Når det er varmt ute er massevis av pixler borte.

• 3 months later...
Skrevet
Når det er varmt ute er massevis av pixler borte.

Tydelig tegn på dårlig kontakt.

så var plutselig alle tall og bokstaver nederst i instrumentet fullt synlige. Har ikke vært så fine mens vi har hatt bilen.

Var det lys i display-et (men uten bokstaver) før det begynte å virke, eller var det kun bokstavene du manglet?

HVordan løser man denne pixelfeilen ellers? Noen som har peiling? Irriterende..

Pixelfeil på alfanumerisk lcd skyldes som oftest av kontaktfeil, altså at det er dårlig kontakt mellom lcd og flatkabel/printkort.

Måter en kan fiske det på:

Lodde de dårlige loddepunktene eller tilføre press på kontakt-punktene.

Hvis en ikke har riktig utstyr eller erfaring med lodding så anbefaler jeg å tilføre press på kontaktpunktene slik at de blir presset ned mot printkortet.

se eksempel (dette er en DIY for å fikse et slikt problem på kjørecomputeren): http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=457171

Hvis du leter kan du kanskje finne en DIY for å fikse LCD-en i instrumenthuset.

Lykke til :)

• 4 weeks later...
Skrevet

Hei,

Beklager sen respons, har vært borte fra forumet.

Jeg må gi Saltkjelen rett idet han skriver. Det var vel bare tilfeldig forbedring, men hadde faktisk aldri sett det så bra.

Det er alltid noe i displayet som virker, men enkelte segmenter blir borte eller lyser svakere. Er nok kontaktproblemer hvor vær og føreforhold spiller inn.

Skrevet

Fulgte en Diy på Autopower med en liten vri, fant to ledninger (svarte tynne) og la under den svarte metallplata, slik at det ble mer press mot kontaktflata. Tror eg også ikkje lot det tørke, bare dusja bra nedi der. Nå er pixlene fine og svært tydelige :wink:

• 3 weeks later...
Skrevet
Når det er varmt ute er massevis av pixler borte.

Tydelig tegn på dårlig kontakt.

så var plutselig alle tall og bokstaver nederst i instrumentet fullt synlige. Har ikke vært så fine mens vi har hatt bilen.

Var det lys i display-et (men uten bokstaver) før det begynte å virke, eller var det kun bokstavene du manglet?

HVordan løser man denne pixelfeilen ellers? Noen som har peiling? Irriterende..

Hei

vet om en i svergie`/Karlstad som ordner pixelfeil på bmw veldig rimelig.

Han tok 1400svkr for og ordne min.

Pixelfeil på alfanumerisk lcd skyldes som oftest av kontaktfeil, altså at det er dårlig kontakt mellom lcd og flatkabel/printkort.

Måter en kan fiske det på:

Lodde de dårlige loddepunktene eller tilføre press på kontakt-punktene.

Hvis en ikke har riktig utstyr eller erfaring med lodding så anbefaler jeg å tilføre press på kontaktpunktene slik at de blir presset ned mot printkortet.

se eksempel (dette er en DIY for å fikse et slikt problem på kjørecomputeren): http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=457171

Hvis du leter kan du kanskje finne en DIY for å fikse LCD-en i instrumenthuset.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...