Arotished Skrevet Juli 19, 2009 Skrevet Juli 19, 2009 Ja, søke om godkjenning på ombygg nå til dags er vel som å stange i en vegg til du besvimer, å da velter du hele veggen over deg.
brunsame Skrevet Juli 20, 2009 Forfatter Skrevet Juli 20, 2009 janei men det som iriterer meg er at di ikkje kunne si dette første gangen jeg ringte.. men ingen som har noe papir eller noe på sånn avgass greier?
E36Cab1 Skrevet Juli 20, 2009 Skrevet Juli 20, 2009 Er vel et fåtall som har tatt en slik syklus-test. Men du får godkjenne den med orginal-sprut og turbo,og hvis de da spør etter syklus test får du stille de spørsmålet eg stilte på forrige side.
brunsame Skrevet Juli 20, 2009 Forfatter Skrevet Juli 20, 2009 ja men biltilsynet mener det er turboen som bestemmer avgassene.. så om jeg har orginal sprut eller noe annet spiller det ingen rolle.. Di er fast bestemt på at jeg skal ha orginal bmw turbo!:S
arnti1 Skrevet Juli 20, 2009 Skrevet Juli 20, 2009 ser ikkje problemet... jeg får godt kjent min e30 320.. ombygd til e30 325 turbo.. uten problem.. ikke noe snakk om ka motorstyring elle ka turbo osvosv eg har,,, bare snakk om at bilen måtte ha ORGINALE bremser. pga vektforhold osv. klart bilen blir ikke godtkjennt med 500hk.. men blir iallefall godtkjent
E36Cab1 Skrevet Juli 20, 2009 Skrevet Juli 20, 2009 Problemet er som du ser av alle di ulike trådene her inne angående godkjenning av ettermontert turbo,og det er at de fleste som håndterer desse sakene på Trafikkstasjonene rundtom ikkje kan så allverdens om hva som foregår i en forbrenningsmotor og dermed kommer med mangen ulike og ofte urimelige,dels idiotiske,"påbud" som må utføres for at bilen kan godkjennes. At du har fått godkjent din bil med turbo er jo et eksempel på ulik praksis rundtom. Så er kansje din bil eldre enn -89,alså uten kat?! brunsame: Du kan be din kontaktmann på BT om å sende saken videre til SFOOR,er ikkje altfor kompetente de heller men kan kansje hjelpe i ditt tilfelle.
e30 tic Skrevet Juli 21, 2009 Skrevet Juli 21, 2009 jah. er enn 1987 mod. uten cat vi får diskutere litt på msn. har fått godkjent søknad jeg også på 320 turbo e30. den andre min er allerede godkjent som 325 turbo.
ehrnst Skrevet Juli 21, 2009 Skrevet Juli 21, 2009 at den er uten kat har lite å si om du bytter motorstyringa, men at du har mildere avgasskrav uten er det ingen tvil om. er vel bare 3.5 på tomgang
Fixfax Skrevet Juli 21, 2009 Skrevet Juli 21, 2009 kan noen sende litt info på pm? kan jeg godkjenne e30n med opptil 286 hester om jeg har e36 bremser? om noen kunne gitt meg en pekepinne i riktig retning ville det vært fint
ehrnst Skrevet Juli 21, 2009 Skrevet Juli 21, 2009 bygg med like mye eller mindre av det e30 blei levert med fra fabrikk
arnti1 Skrevet Juli 22, 2009 Skrevet Juli 22, 2009 Jeg forstår ikke hva biltilsynet har med om enn person bytter motorstyringa si? har 0 og sei om enn kjøre me datasprut eller orginal så lenge bilen er inn føre div krav. som eksos osv osv ??
Fixfax Skrevet Juli 22, 2009 Skrevet Juli 22, 2009 avgassen vil da bli laver med datasprut ville jeg tro. så om jeg struper effekten til 200hk, skifter til 51mm fjærbein, bygger om til 5 bolt, e30 m3 stabstag, m3 bremser så er det mulig og få det godkjent tror dere?
E36Cab1 Skrevet Juli 22, 2009 Skrevet Juli 22, 2009 arnti1:Kjører du med bilens originale ECU så er denne testet og typegodkjent innenfor gjeldende avgasskrav. Skal du godkjenne med datasprut MÅ Biltilsynet kreve en avgass-test da det er umulig for de å gjette om bilen er innafor avgass-krava. Dette er fordi datasprutet er "trinnløst" justerbart og kan være mappet bra for ytelser osv,men dårlig mht miljøet. Og det er nettopp dette de er lovpålagt å sjekke da ingen typegodkjenning foreligger på dette sprutet til denne motoren. Bare å ta en stand-still avgass-måling lik den du tar på en EU-kontroll er ikkje godt nok da bilen må testes både i closed loop og open loop under forskjellige belastninger for å avdekke faktisk forbruk. HC og CO må nemlig ikkje overskride ei viss maxgrense,og derfor er en slik syklus-test påkrevd ved datasprut. Selfølgelig kan et datasprut gå reint i avgassene,men hvordan forventer du at BT kan se dette uten en slik test? Fixfax: Avgassen blir ikkje nødvendigvis lavere med datasprut,kommer an på mappingen dette...les ovenfor. Du må dokumentere at E30 råkarosseriet ditt tåler den effekten du søker om,få "anbefaling" fra Bmw på hvilket oppheng,bremser osv du må ha til denne effekten og en bremsing i benk med papir på effekt. Kommer an på hva din lokale trafikkstasjon ber deg om,varierende praksis hvilken dokumentasjon de krever.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå