Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger ut en link til denne tråden da det er på tide å sammles rundt ett emnet vi alle har en mening om. Er selv i gatebil, drifting og BMW miljøet og har selv måtte lide for Biltilsynets diktatoriske måte å jobbe på. Har lenge etterlyst et felles opprop mot den ignoransen Biltilsynet viser til bilmiljøet. Skal ikke reise mange mil før tonen er en helt annen. I sverige er biltilsynets intensjon å få også de ombyggde bilene trafikksikre i samarbeid med eieren. Imens vi må lide for et statlig organ som lukker øynene og nekter å anerkjenne et miljø som aldri blir borte, snarere større. Dermed finns det utallige tvilsomme bilbygg som farer rundt på veien våre og gir alle et dårlig rykte, når det heller kunne vært et system som bidro til et sunt miljø med et godt forhold til de aktuelle myndighetene, slik våre naboer har det.

http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=13925&start=30&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Skrevet

hva er et tvilsomt bilbygg? jo det finns knapt noe som betegnes som det..

det er i mellom ørene problemet ligger, både hos sjåførene og myndighetene.. hvor vanskelig skal det være å forstå egentlig?

en kadett c 1,2 med 60 eller 1000hk er egentlig likegyldig, da fartsgrensene og toppfarten uansett overstiger det som er maksimalt tillatt her i landet.

Skrevet

En bil med stor motor blir brukt hardere. Den må være bygd i henhold til det.

Hjuloppheng som er hengt opp i fester som er sveisa med fugleskit sveis og orginale bremser til å bremse 600hk er ikke noe særlig å ha på veien.

Skrevet

Er så tafat at jeg ikke engang orker å legge noe energi inn i dette. Som også garantert er tilfellet hos 1000 vis av andre mennesker i norge.

Skrevet

Hjuloppheng som er hengt opp i fester som er sveisa med fugleskit sveis og orginale bremser til å bremse 600hk er ikke noe særlig å ha på veien.

ikke nødvendigvis, du bekrefter jo at det er sjåføren som er problemet i det du sier. Sålenge ikke motoren er nevneverdig tyngre, er det ikke problem med originale bremser heller. Man kan ligge i 80 i 80-sona med sprek bil også(selv om 1000hk ikke akkurat er kurrant innenfor dette kanskje, men satt på spissen..) Men til hard kjøring så er det selvsagt slik du sier. :wink:

Skrevet

Trur nok det at ein ombygd e30 med v12 motor som er bygd på ein skikkeleg måte er meir trygg enn min 95-mod golf stv. Biltrangsynet er eit statleg organ, og sida Noreg er den siste kommunist stat så trur eg ikkje endringene kommer med det første. Desverre...

Skrevet

ikke nødvendigvis, du bekrefter jo at det er sjåføren som er problemet i det du sier. Sålenge ikke motoren er nevneverdig tyngre, er det ikke problem med originale bremser heller. Man kan ligge i 80 i 80-sona med sprek bil også(selv om 1000hk ikke akkurat er kurrant innenfor dette kanskje, men satt på spissen..) Men til hard kjøring så er det selvsagt slik du sier. :wink:

Ja, såklart er det sjaføren. Selv om folk sier at folk som kjører BMW er idioter som krasjer hele tiden, er det sjaføren som krasjer bilen, ikke bilen som krasjer seg selv,

men hvem kjører vel ikke litt hardere hvis bilen er ombygd med stor motor. Hva skal man ellers med all effekten

Skrevet

Bra du lagde en egen tråd om dette Helleberg, satt akkurat å skulle sy i sammen en likedan tråd. Bra å få en egen tråd for dette emnet, da det er ufattelig mange som vil ha en endring på det regimet vi ser idag. At det er valgkampår gjør jo ting ekstra intressant..

Kopierer inn hva SSPerformance's Tarjei Christiansen skrev. Dette firmaet er vel de som har vært mest borti TUV godkjenninger enn noen annen. Rimelig utrolig lesing! Dere kan selv lese hvor ille ting har blitt.

Jeg har tro på dette iniativet. Bead lock og resten av gutta står på, og gjør en uvurderlig innsats. Hvis flere entusiastklubber samt Gatebil kan legge seg på å trykke mot øvrigheten kan dette blir bra.

Vårt ansvar er å bringe denne problemstillingen opp til offentlig debatt, og få et fornuftig regelverk på ombygging/oppbygging, og få en faglig fornuftig vurdering av byggeprosessen og den ferdige resultat.

Endelig godt dette blir tatt opp..

Skal ikke lage en kjempelang historie men som mange sikkert vet så er det ikke så mange andre i Norge som har TÜV godkjent flere biler, enn oss.

Jeg har jobbet med dette i nesten 7 år nå, og min far har TÜV godkjent biler siden midten av 80 tallet.

Totalt tipper jeg vi har hatt over 150 biler på TÜV om ikke flere..

Utallig mange av disse er godkjent på BT, inntil for ca. 2 år siden.

Da bestemte våre kjære venner seg for å ta en nøyere "gjennomgang" av dette, da noen fra BT ble tatt for "korrupsjon" noen få steder i landet. Resultatet av denne såkalte gjennomgangen, ble at INGEN som jobber på de forskjellige lokale BT turte å godkjenne så mye som et senkesett. I frustrasjon ble denne SFOOR gruppen dannet. (Dette skal liksom være en gruppe mennesker fra BT i hele Norge som skal ha stor teknisk innsikt og god greie på bil, samt gode nok kontakter og språkkunnskaper til å kunne tyde tüv/dekra, us papirer osv.) Tanken var god, men som så mye annet i dette trangstyrte landet så ble det kun med tanken. Når dette ble tatt i bruk, så endte det til slutt med en mal med 10 forskjellige svar med en haug med paragrafer og måter og gi et avslag på.

Vi har jobbet tett med BT, og TÜV de to siste årene for å få konkrete svar på hvilke reele faktiske paragrafer de gjemmer seg bak og hva de faktisk betyr. BT klarte i over 14 mnd. å holde tilbake godkjenning på en E46 M3 med V8 vi bygde. Alle tilleggsavgifter var betalt, og søknaden var inne før ombyggingen begynte. Tilogmed da klarte de å trenere dette ut i det uendelige, hver gang vi redigerte og fikk laget om TÜV dokumentene slik de ville ha det, ja så gjemte de seg bak en ny paragraf eller såkalt lovendring. Jeg kan love dere, at denne hadde jeg ingen planer om å gi meg på, slik BT mest sannsynlig håpet på. Jeg måtte faktisk til Tyskland en ekstra gang meg bilen og vise den på en ny TÜV da de ikke klarte å gjøre om på papirene flere ganger uten at bilen faktisk var der. Etter 14 mnd. med 6 endringer av TÜV papirer og en haug med brev fikk vi tilslutt en tlf. hvor de gikk meg på å godkjenne bilen. (De var rett og slett lei av oss, og kjørte saken i mellom....) Denne bruker jeg nå som en mal, til hvordan jeg videre jobber med BT om godkjenning av ombygde biler. Slik at forhåpentligvis så kan vi hjelpe Bilnorge med TÜV godkjenninger igjen i fremtiden.

Når det gjelder SVV/UP sitt opplegg på Våler er det jo rent tragikomisk, men man kan komme et stykke med positivt humør i noen få tilfeller; Vi kom hele kortesjen fra SSP kjørende på Torsdag kveld. Jeg hjulkjørte nye M3 V10en på prøveskilta.Da jeg var ca 15m. fra kontrollområde stod hele gjengen med rygggen til, men han ene så meg og kom springende ut i veien og jeg måtte bråbremse for å klare å svinge inn. Jeg kunne svinga forbi han og kjørt da det var såvidt jeg klarte det, men valgte å svinge inn og forhåpentligvis la noen av de som kom bak meg kanskje slippe unna da jeg trodde alt var i orden med min bil. Jeg viste kjøreseddel og førerkort (vognkort på prøveskilt lå i bobilen som allerede hadde passert). BT stimlet seg rundt bilen og begynte og snoke, veldig nysgjerrig. Han ene ba meg åpne panseret og begynte å ta masse bilder av CH.nr. Jeg reagerte ikke før han begynte å ta masse bilder av bilen utvendig. Jeg spurte han hva kan skulle med de og han svarte med et smil om munn at han ville ha de til privat bildegalleri. Jeg lo og smilte med og lot han fotografere de 15-20 bildene han ville ha for å ha en god stemning. Da kommer han ene karen tilbake og påsto at årsavgiften ikke var betalt på prøveskilta og han tok de.. Jeg viste at den var betalt og han ba meg fremskaffe kvittering. Det er jo veldig lett 22.15 en torsdags kveld langt uti i skauen... Jeg var blid og i møtekommende og sa at vi må da kunne finne en løsning på dette, da jeg måtte ha skilta for å få kjøre på banen i helga. Etter litt bilprat (og tørrprating) ble han til slutt med meg til kiwi i Elverum og lot meg betale årsavgiften på nytt. Jeg gav han kopi av kvitteringen og han gav meg skilta tilbake:) Det imponerte meg at han gjorde det og jeg takket og bukket. Han tok ved en feil med førerkortet mitt i lomma, og jeg fikk da en tlf. på fredagen hvor han beklaget dette og fikk det levert inne på gocart banen til meg via en kollega på fredagskveld!

Vel tilbake på mandag så satt jeg i to timer å leste i mellom konto utskrifter og fant ut av årsavgifter var betalt 14 april... Jeg ringte Tollvesenet og de beklaget dette sterkt men sa de hadde hatt noe tull med systemene på noen få enkelttilfeller. Det hadde ikke hjulpet meg stort hvis jeg hadde stått igjen på Våler uten skilt. Jeg skal visstnok få refundert dobbel betalingen når jeg har skrevet et brev like langt som dette innlegget påstod hun i tlf............... hehe :shock:

Bead-Lock gjør en bra innsats og jeg håper vi kan utrette noe i felleskap hele gjengen her.

-Tarjei Christiansen-

Skrevet

Men da spør jeg deg; hva skal du med 4,5liter motor, da en 1,6 ville gjort at du overholdt fartsgrensene likevel?

Tror du virkelig det hadde eksistert fine biler med mye bra utstyr og effekt hadde alle tenkt som deg?

Königsegg var jo en bil som "ble bygget i garasjen", og ble godkjent pga de mer liberale reglene i Sverige - hva bil har Norge å skilte med? Think? Hah! Tror vi hadde hatt mer godt enn vondt av å ta etter vår söta bror.

Men før biltrangsynet tilrettelegger for folk som vil bygge bil, vil de fleste bli kriminalisert pga restriksjonene og et byråkrati som mangler sidestykke!

Skrevet

har hele tia sagt det å sier igjenn, er ikke noe rart det blir sånn, norge er ingen "bilnasjon" da det aldri har vært noe anna bilindustri her enn think og troll.

viss man ser på alle land med bilindustri, der er hele folket mer "bilfolk" og alle regler er mye letter, men alle land som ikke har noe bilidustri, er det mye strengere. som danmark, eller sveits, og ikke minst norge.

Skrevet
hva er et tvilsomt bilbygg? jo det finns knapt noe som betegnes som det..

det er i mellom ørene problemet ligger, både hos sjåførene og myndighetene.. hvor vanskelig skal det være å forstå egentlig?

en kadett c 1,2 med 60 eller 1000hk er egentlig likegyldig, da fartsgrensene og toppfarten uansett overstiger det som er maksimalt tillatt her i landet.

Nå er nok det en viss forskjell på belastningen karosseriet får med 60 og 1000Hk så eg kan lett se at et bilbygg kan bli tvilsomt da viss ikkje bilbyggeren tenker nettopp i de baner angående krefter komponenter blir utsatt for og forsterker deretter.

Men anyway: vi kommer sikkert ingen vei med protester,demonstrasjoner og trusler mot SV&UP. Det beste tror eg er å bruke media,Gatebil er jo blitt stort og kunne jo ha invitert til dialog med SV gjennom dette. Er ikkje så enkelt å si nei til slikt da en må svare for seg viss ikkje. SFOOR bør jo da også selfølgelig stille opp.

Men da MÅ de utvalgte som skal i dialog med SV være kompetente både innafor motor,chassi&karosseri samt gjeldende Kjøretøysforskrift for å ha noe der å gjøre.

Er sikkert mye vi kunne lære av SV,spesielt mht saksgang og div andre ting,men sannsynligvis også vice versa.

Hadde sikkert vært artigt å fått med representanter fra SFRO og Biltilsynet i Sverige for å fått en innføring i hvordan de håndterer ulike saker.

Noen må som sagt begynne i det små med dette her for at dette skal kunne bli en realitet.

Skrevet

Ser Leif Nilsen (Gatebilsjefen) har skrevet et innlegg i VG i dag. Skal bli interessant å se om han får noe svar..

Skrevet

Spørsmålet er om gatebil blir tatt som seriøse. Ja, de har mange tilhengere, men hele konseptet er jo masse motor, burning, pupper og lår. (hvertfall sett fra "mannen i gata")

Det hadde nok vært mer effektivt om en mer "seriøs" aktør hadde stått i spissen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...