stokke Skrevet Juli 22, 2009 Share Skrevet Juli 22, 2009 Hei, lurer på hvordan jeg skal koble dette 2spolet elementet for og få 2ohm motstand. Link : http://www.fenceaudio.no/product.cfm?id=38&path=13,27 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW89 Skrevet Juli 22, 2009 Share Skrevet Juli 22, 2009 i pararell. står at det er 4 ohm på siden så vil anta at det er paralell du skal ha for og få 2 ohm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stokke Skrevet Juli 22, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 22, 2009 takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW89 Skrevet Juli 22, 2009 Share Skrevet Juli 22, 2009 lykketil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beivakongen Skrevet August 29, 2013 Share Skrevet August 29, 2013 Tar opp denne. Jag har to stk focal 27h i porta kasse og en Dynabel bf4501. Spørsmålet jeg lurer på er om hvordan jeg skal koble dette for og få best mulig effekt av subbene? Det jeg har gjort foreløpig er og prøve å koble i 2ohm,da skal forsterker gi 800W. Legger ved bilde av hvor jeg har koblet dette så dere kan se om dette er riktig og bilde med info om suber og forsterker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW89 Skrevet August 29, 2013 Share Skrevet August 29, 2013 hei. det ser ut som høytalerene dinne kun har mulighet til og kobles på en måte, altså i 4 ohm per høytaler. det vil si at du kun kan koble disse i vanlig pararel. det vil da bli 4Ohm/2 Siden det er to stykk = 2Ohm. jeg ser forsterkeren din er stabil helt ned til 1Ohm men det får du ikke til med disse subene. MEN jeg ville koblet hver høytaler rett til forsterkeren isteden får og kjøre kablen i mellom subene. dette gjør at lengden blir lik til begge høytalerene og de vil spille mest mulig likt og da ha samme lyd trykk. prøvd og tegne under (i blått) håper dette hjelpa litt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet August 29, 2013 Share Skrevet August 29, 2013 Spørsmålet jeg lurer på er om hvordan jeg skal koble dette for og få best mulig effekt av subbene? Lage effektiv kasse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beivakongen Skrevet August 30, 2013 Share Skrevet August 30, 2013 hei. det ser ut som høytalerene dinne kun har mulighet til og kobles på en måte, altså i 4 ohm per høytaler. det vil si at du kun kan koble disse i vanlig pararel. det vil da bli 4Ohm/2 Siden det er to stykk = 2Ohm. jeg ser forsterkeren din er stabil helt ned til 1Ohm men det får du ikke til med disse subene. MEN jeg ville koblet hver høytaler rett til forsterkeren isteden får og kjøre kablen i mellom subene. dette gjør at lengden blir lik til begge høytalerene og de vil spille mest mulig likt og da ha samme lyd trykk. prøvd og tegne under (i blått) [ Bilde ] håper dette hjelpa litt. Ok skjønner,men da vil det si at man med denne forsterkeren og disse subbene at man BARE kan koble i 2ohm da,og ikke i 4ohm heller? Er bare en utgang(mono) på forsterkeren men er dobbel terminal så jeg skal kjøpe og legge opp egne ledninger til hver sine subber så blir det vell bra;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finken Skrevet August 30, 2013 Share Skrevet August 30, 2013 hei. det ser ut som høytalerene dinne kun har mulighet til og kobles på en måte, altså i 4 ohm per høytaler. det vil si at du kun kan koble disse i vanlig pararel. det vil da bli 4Ohm/2 Siden det er to stykk = 2Ohm. jeg ser forsterkeren din er stabil helt ned til 1Ohm men det får du ikke til med disse subene. MEN jeg ville koblet hver høytaler rett til forsterkeren isteden får og kjøre kablen i mellom subene. dette gjør at lengden blir lik til begge høytalerene og de vil spille mest mulig likt og da ha samme lyd trykk. prøvd og tegne under (i blått) [ Bilde ] håper dette hjelpa litt. kobler du slik vil allikevel Ohmen forbli 4, slik det var koblet tror jeg bare blir rot, å i verste fall gå helt opp til 8Ohm for å få 2Ohm må du paralellkoble, slik som jeg har prøvd å tegne under her, + er blå og - grønn, håper du forstår? du kan kun få koblet dette i 2,4 og 8 Ohm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW89 Skrevet August 30, 2013 Share Skrevet August 30, 2013 hei. det ser ut som høytalerene dinne kun har mulighet til og kobles på en måte, altså i 4 ohm per høytaler. det vil si at du kun kan koble disse i vanlig pararel. det vil da bli 4Ohm/2 Siden det er to stykk = 2Ohm. jeg ser forsterkeren din er stabil helt ned til 1Ohm men det får du ikke til med disse subene. MEN jeg ville koblet hver høytaler rett til forsterkeren isteden får og kjøre kablen i mellom subene. dette gjør at lengden blir lik til begge høytalerene og de vil spille mest mulig likt og da ha samme lyd trykk. prøvd og tegne under (i blått) [ Bilde ] håper dette hjelpa litt. kobler du slik vil allikevel Ohmen forbli 4, slik det var koblet tror jeg bare blir rot, å i verste fall gå helt opp til 8Ohm for å få 2Ohm må du paralellkoble, slik som jeg har prøvd å tegne under her, + er blå og - grønn, håper du forstår? [ Bilde ] du kan kun få koblet dette i 2,4 og 8 Ohm nei dette stemmer ikke. når du kobler den slik blir det også pararel. du må huske at disse kablene går inn på samme klemme uansett. og det er ikke låv og koble disse subene i serie. da vil spenningen over vær sub bli forskjellig og det vil ikke spille noe bra. det vil si at du med kun en sub kan få 4 Ohm, bruker du to suber får du 2 ohm og bruker du fire suber får du 1 ohm. (hvis du bruker disse subene). skal du ha mulighet til og koble om mer en dette må du ha suber med multi spole. altså en høytaler med to spoler med to tilkolinger, først da kan man kose seg med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finken Skrevet August 30, 2013 Share Skrevet August 30, 2013 Er ikke helt enig med deg her, om du kobler slik som du sier så vil allikevel subbene gå i 4Ohm, skal du halvere Ohmen må det parallell kobles, å det er det jeg har skrevet, må innom en spole for og halvere/doble motstanden, hadde han hatt 2 subber til kunne han fått 1 ihm med å serieparallel koble Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finken Skrevet August 30, 2013 Share Skrevet August 30, 2013 Ser dette ble litt rotete, jeg mener om han hadde hatt 1,2 eller 3 av di subbene kobla med alle + og alle - på forsterker ville alikevel motstanden blitt 4Ohm? Ikke 4, 2 eller 1.33? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet August 30, 2013 Share Skrevet August 30, 2013 http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=39&ids=artID Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beivakongen Skrevet August 30, 2013 Share Skrevet August 30, 2013 http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=39&ids=artID Ifølge tegningene her er det jo seriekobling som gjelder vis man skal halvere ohm??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finken Skrevet August 30, 2013 Share Skrevet August 30, 2013 Nei, ser du på serie så ser du at d går fra + til - mens parallell er + til + Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå